Maar de sluiting sloot niet goed dus ik klooien met het ijzeren stukje wat het klikje maakt zeg maar en tuurlijk die breekt af
Nou is dit wel een band die precies op het horloge aansluit(niet origineel volgens mij) dus wie weet hier een oplossing voor of heeft nog zo’n bandje liggen ofzo
Voor de rest wel grappig ding met een ETA 2763(handwinder) en loopt netjes
Moet wel lukken. Zal een 16mm zijn? Met een stalenbandentool kun je de pen aan de ‘vaste’ zijde er uitdrukken. Aan de andere kant zit hij vast met een springbar neem ik aan? Dan is het een kwestie van een passende vervanger zoeken. Moet niet te moeilijk zijn.
Ik vermoed dat de sluiting met een stalen pin vastzit aan de laatste schakel. Als je geluk hebt is het zelfs een splijtpin.
In de goede richting eruit tikken, een andere passende sluiting eraan zetten en klaar.
Waarom zou de actuele stalen band niet origineel zijn?
Dat zegt niets.
Vanaf begin jaren 70 vind je op de Pontiac kasten - met uitzondering van de Hydraulica modellen - het merk niet meer.
Je hebt een model van de jaren 70/80, niet uit de Hydraulica familie, dus verwacht ik noch op de kast noch op de band een vermelding van het merk.
Het is een constant leerproces. Ik ben ook maar een amateurtje en heb tegenwoordig de mazzel dat er heel af en toe iets lukt met het klooien aan horloges. Maar als jij eens wist hoeveel oude horloges en bandjes ik naar de kloten heb geholpen in de afgelopen jaren… en nog steeds…
dat moment dat je rustig begint, diep ademhaalt en denkt, ik blijf rustig, geconcentreerd en ik ga niet te ver
ik maak het absoluut niet stuk, ik zet geen echte kracht, want voor die tijd stop ik echt
en dan is het volgende moment
er staat zweet op je voorhoofd, je ademhaling is hoog, je hebt toch kracht gezet
en het is stuk…
Dan het besef: horlogemaker is een vak.
Geweldig mooie Pontiac trouwens ! Ben hier ook nog steeds op zoek naar een mooie.
Op staal zou helemaal geweldig zijn !