Betreft een tudor bb36 smiley vv ETA2824 (gereguleerd door tudor), sinds vandaag in één keer niet meer te verstellen qua tijd (kroon kan je blijven ronddraaien). Opwinden kan wel.
Gelukkig nog vol in garantie, dus wordt een ritje naar &.
Maar ben wel benieuwd wat dit in een keer kan zijn?
Ik vermoed iets in de keyless works. Maar lastig te zeggen zonder te zien.
Aangezien opwinden wel gaat en de wijzers wel meegaan met de radar trein, vermoed ik dat er iets mis is met de hebel veer. Hierdoor kun je niet de positie van de hebel veranderen, waardoor je dus niet kunt wisselen naar wijzer verzet stand omdat de hebel het liggend opwindrondel niet meeneemt.
Aanvulling; Als je meer wil opzoeken, de Engelse term is “yoke”.
Lijkt me toch niet dat ze gelijk uurwerk vervangen als het idd alleen aan de joke ligt!?
Ik ken de service praktijken niet zo van ze, maar lijkt me niet, zeker niet bij een dusdanig eenvoudige fix (waar het op lijkt)
Een deelservice wordt doorgaans niet gedaan via de officiële weg. Volledige service wordt het al gauw. Wijzers en plaat moeten er al af; en die wijzers worden standaard vervangen bij de A-merken, bij een service of interventie waar ze er toch af moeten.
Heb pakweg een 5-tal “smiley” Tudors gedaan in de loop der jaren, en heb sowieso nooit problemen gezien met de wijzerverzetting bij een 2824-2 in welke hoedanigheid ook. Wel bijzonder dat je de tweede vanavond bent met een soortgelijk probleem bij een ETA-Tudor.
Durf ik bij Tudor niet te zeggen, maar bij andere merken hangt het af van de prijsklasse van het specifieke horloge.
Ik zou mij bij een 2824 voor kunnen stellen dat ze het uurwerk wisselen, aangezien dit een stuk kosten efficiënter is dan compleet onderhoud.
Een deel herstelling ga je sowieso niet krijgen bij de fabrikant en zelden bij de horlogemaker. Er moet best wat los voordat je deze wissel goed kunt uitvoeren, waardoor je toch moet schoonmaken en opnieuw moet smeren. Dan kun je net zo goed het gehele uurwerk onderhouden om gezeik achteraf te voorkomen.
Of natuurlijk gewoon een uurwerk wissel. Het zou mij als klant een zorg zijn bij een 2824. Behalve misschien bij een horloge met emotionele waarde, maar die breng je beter bij de horlogemaker waar je een goede zaken relatie mee hebt opgebouwd. Die zal dan ook nog wel, tegen beter weten en advies in, een deel reparatie uitvoeren op verzoek (want vaste klant is koning of zoiets).
Nou ja dat dus. Logisch dat er een volledige service gebeurt van het uurwerk, dat zou ikzelf ook doen en raad ik ook zeker aan als iemand langskomt met panne.
Maar een geheel nieuw uurwerk erin dat zou ikzelf dan weer niet voorstellen, tenzij er een hele hoop serieus kaput ist.
Was in de jaren ‘00 meer standaard dan uitzondering heb ik het idee. Ook al kan je er ook vraagtekens bij zetten of een “in-House” kwalitatief altijd beter is.