Probleemklok

Ik weet niet of ik hier ondersteuning kan krijgen om dit oude klokje weer aan de gang te krijgen.
Het probleem is dat de klok elke keer stil gaat staan, meestal na een minuut ongeveer. Ik heb geprobeerd het uurwerk iets in de richting te verdraaien waar hij de laatste tik niet heeft gehaald. Maar ik vind dat de uitslag van de slinger wel erg klein is. Is dat bij te stellen?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Iets meer info en foto’s zou fijn zijn :wink:

image

Dit zijn foto’s. Volgens mij was het uurwerk van een Franse pendule. Hij heeft ruim 2 jaar prima gelopen en opeenstikt hij nog nauwelijks.

Ik kom er nog op terug, maar de ophanging van de slinger is niet goed. Zie ook dit plaatje.
images (3)

Ik heb de ophanging aangepast, vreemd dat me dit niet eerder is opgevallen, maar hij loopt nog steeds niet. Het lijkt ook wel alsof het asje (pennetje) waaraan de ophanging hangt er niet aan beide kanten doorheen komt?

Een passend bandje voor om je pols zal de grootste uitdaging zijn. :clown_face:

4 likes

Als hij 2 jaar wel lopen nu niet meer loopt lijkt mij dat eerder smering oid.

Wat voor olie moet ik gebruiken?

Ik heb ook zo’n ding en gebruik altijd WD40. Dat zal tot vraagtekens hier leiden, maar die van mij doet het al een jaar of 30.

Wd 40 is geen smeer middel. (Water dispersal poging 40)
Deze brocot ophanging zorgt er voor dat je de gang heel makkelijk kan instellen. Zit een asje in de wijzerplaat boven de 12.
Tikt ie nog wel “recht”? Dus een gelijkmatige tiktak. Anders idd onderhoud, olie.

2 likes

Wat doet dat asje boven de 12?

Daarmee kun je de slingerlengte aanpassen. Dus om het lanfzamer of sneller te laten lopen.

Je kunt speciale klokkenolie kopen. Koch is een merk, geloof ik.

Ik heb laatst een zakhorloge gedaan met naaimachine olie.
Lijkt ook redelijk goed maar loopt buiten de vestzak iets te snel

Denk dat het baasje gewoon met pensioen wilt

Meestal wilten klokken niet met pensioen hoor, dat hoeften ze eigenlijk nooit. Onderhoud en als je pech hebt een nieuw lager ergens. (Verbussen)

Zou het kunnen dat hij te ver is opgedraaid? Als ik de slinger weg haal loopt hij niet, dan zou hij toch heel snel moeten lopen?

Nee, te ver opgewonden is een populaire term voor verkopers van horloges en klokken om half overleden zooi te verkopen voor te veel geld. Opgewonden en daarna niet meer lopend door b.v. slijtage, oude olie enz kan wél

1 like