Deze zomer heb ik online een Parnis horloge met “Asian 6497” werkje gekocht. Blikbaar een kloon van een Unitas handopwind uurwerkje.
Het eerste exemplaar dat ik ontving was “dead on arrival”. Deed helemaal niks. Die heb ik teruggestuurd en na enkele weken ontving ik een vervangend exemplaar. Die deed het in 1e instantie wel goed.
De 3e dag echter hoorde ik tijdens het opwinden (na een slag of 10) plots een raar geluid, waarna het “krrr” geluid dat bij het opwinden hoort plots verdween. Opwinden an sich gaat nu nog wel, maar ik voel de weerstand van de veer door de kroon en wanneer ik de kroon loslaat draait hij terug. Door de glasbodem zie ik dan ook de twee grote tandwieltjes draaien.
Wanneer ik het horloge opwind en de kroon vasthoud loopt het horloge gewoon.
Het horloge doet het dus in principe wel, alleen wordt de spanning van de veer niet langer vastgehouden. Is dit eventueel zelf op te lossen ? Ik vermoed dat er ergens één of ander palletje of haakje dat verondersteld wordt de bijgedraaide spanning vast te houden zijn functie niet langer vervult…
Ter info: Ik heb wel enig technisch inzicht door andere hobbies en beschik ook over basis horlogegereedschap (kastopener, werkhoudertje, setje schroevendraaiers) maar heb nog geen ervaring met mechanische uurwerkjes. Dat gereedschap had ik echter gekocht om er wat mee te doen. Deze Chinees was niet duur en is misschien het ideale proefkonijn voor mij ?
Dit probleem komt me bekend voor bij chinese Unitas die ik heb, de schroef waarmee de ‘click’ (palletje wat tegen het grote opwindrad zit) vastzit, was niet goed aangedraaid.
Dit met als gevolg dat het palletje en het veertje eronder losjes over het opwindwiel wapperde, resulterend in het probleem dat je omschrijft.
Was in mijn geval een kwestie van netjes openmaken, controleren of hij goed zat en vastdraaien.
Idd, heb het al bij 3 van de Parnissen meegemaakt dat,een schroefje los zat , resulteerde bij mij echter in het niet meer op tijd kunnen zetten doordat de kroon niet meer kon worden uitgetrokken, heb ze alle 3 wel weer kunnen maken. Deze uurwerken zijn ideaal om op te “oefenen”.
Dit probleem komt me bekend voor bij chinese
Unitas die ik heb, de schroef waarmee de ‘click’
(palletje wat tegen het grote opwindrad zit)
vastzit, was niet goed aangedraaid.
Dit met als gevolg dat het palletje en het veertje
eronder losjes over het opwindwiel wapperde,
resulterend in het probleem dat je omschrijft.
Was in mijn geval een kwestie van netjes
openmaken, controleren of hij goed zat en
vastdraaien.
Succes!
Klinkt idd als dit geval. De 6497 zijn geweldige oefenuurwerkjes.
is mijn eerste bescheiding poging tot reparatie van een horloge geslaagd.
Het probleem was niet dat de click los zat, wel dat de click spring gevouwen was in een te grote diameter, waardoor click en spring niet op elkaar ingrepen.
Dus: click screw, click en spring gedemonteerd; veertje wat bijgevouwen; terug gemonteerd en klaar was de spreekwoordelijke Kees. Ben benieuwd hoelang hij het houdt. Ik moet wel zeggen dat ik zo’n klusje op een gewone (te lage) tafel, zonder loep en bij gewoon kamerlicht toch niet triviaal vind.