Probleempje minuutpijp fusee zakhorlgoe

Hallo Allen,

laatst voor een lief prijsje een fusee zakhorloge(met ‘lever escapement’) op de kop getikt. Na alles uit elkaar te hebben gehaald, schoongemaakt in de machine, onderdelen nagekeken, in elkaar gezet en olie heb gegeven, loopt ie weer als vanouds.

Alleen lopen de wijzers niet zo netjes mee met het uurwerk. Er zit dus ergens iets te los in de assemblage van centrumrad en minuutpijp.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is, danwel ervaring met dit soort kwaaltjes?

groeten,
Koen

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Wijzers ziten slap op de asjes. Probleem zit hem in de koppeling tussen de as van het centrumrad en de minuutpijp. Dankzij Pieterman (had PB gestuurd) ben ik erachtergekomen dat het waarschijnlijk met verkeerde smering te maken heeft.

Hoi Koen,

Moeste even denken aan eenzelfde probleem met INCA en de vragen over een zakhorloge.
MartijnM reageerde hierop om er een klein beetje olie op te doen.
Maar jouw minutenpijp zit nog vast aan het centrumrad, dus da’s niet het probleem.
In dit geval heeft het niet veel zin om daar waar de wijzers komen te oliën.
Afijn! Wat je nu wel moet doen dat weet ik effe niet.

Geluk

Hallo Koen,

Je moet de minuutpijp er af halen en het gat iets vernauwen, er zijn speciale tangen voor maar met een goede triebniet moet het ook lukken! Je moet dan de mes vormige ponsen en aambeeld gebruiken en de minuutpijp moet dan ongeveer in het midden vernauwd worden.

groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

Hallo Martin,

inmiddels heb ik een soortgelijke bewerking gedaan met wat ander gereedschap.
Het probleem is verholpen, dus ik ben tevreden.

Bedankt voor hget meedenken, en zla hetde volgende keer met een triebniet doen met mesvormige pons.

Groeten,
Koen