Problemen met de kroon/stift Seiko 5 (7s26A)

Goedenavond iedereen.

Ik was de wijzerplaat van mijn Seiko 5 (7626 movement) aan het reinigen, maar toen ik achteraf de kroon er voorzichtig terug in deed - zoals gewoonlijk - merkte ik dat hij niet vastklikt. Vervolgens merkte ik op dat mijn Seiko na het schudden maar een paar seconden beweegt en daarna terug stilvalt.
Heb ik iets stuk gedaan? Wat zou er mis kunnen zijn? Waarop moet ik eventueel letten in de toekomst?
Bedankt

7S26* pardon

Het zou kunnen dat er iets is verschoven bij het eruit of erin zetten van de stem/opwindstift. Is geen klusje dat je zo gefixt heb, want je moet er het eea aan sleutelen.

Dat het uurwerk niet meer (goed) loopt zal mogelijk een andere oorzaak hebben. Heb je niet per ongeluk de balans(spiraal) geraakt? Was het uurwerk niet opgewonden? Dan is even schudden misschien niet voldoende

Ik denk dat er een horlogemaker naar moet kijken om de stem er weer netjes in te zetten.

(Titel aangepast met juiste uurwerknaam)

1 like

Ik heb het er terug uitgehaald, gezien dat alles goed zit en terug geplaatst. De kroon werkt wel terug maar het uurwerk zelf valt nog steeds stil na een paar seconden, terwijl het daarvoor goed liep. Ik heb bij mijn weten niets geraakt, en het is zeker goed opgewonden, daarnet nog 5 min mee geschud en zelfde resultaat. Ik zal inderdaad even langs de horlogemaker moeten.
Alvast bedankt voor je reactie.

1 like

Kan ook zo je secondewijzer zijn die tegen het glas loopt. (Als module niet goed is teruggeplaatst)
Kan eigenlijk vanalles zijn.
Werkt de kroon nog wel met datum verzetten en tijd verzetten?

1 like

De wijzers zitten op hun plaats en hebben ruim voldoende plaats, ze zijn ook niet van plaats veranderd zo te zien. De kroon werkt nu terug zoals het moet, ik kan zowel tijd als dag/datum veranderen. Hopelijk is het niets met de batterij want met dergelijke kosten kan ik beter een nieuw kopen.

Dat zal zeker niet bij een 7S26. :face_with_monocle:

Pushtirette een klein beetje indrukken tijdens het terugplaatsen…?

Je kunt dit uurwerk trouwens opwinden door doodsimpel een goed passende (!) schroevendraaier in de veertonschroef te zetten en rechtsom te draaien. Kijk heel erg uit dat je schroevendraaier er niet uit schiet want je moet nogal wat kracht zetten.

1 like

Als je er inderdaad een batterij in gehangen hebt, is dat vermoedelijk de reden dattie ut niet meer doet …

Ik bedoel voor alle duidelijkheid datgene wat de energie opslaat en reguleert he.

Zou je eens een goede detail foto van je binnenwerk willen plaatsen en dan met name een foto van de balans? De balansveer van deze werkjes wil wel eens makkelijk van zijn plek springen zodat hij buiten de regelsleutel komt.
Daarnaast kunnen we dan meteen zien op de windingen nog netjes parallel lopen.

2 likes

Ik heb me aangeleerd, de kroonas al draaiend weer terug te plaatsen, zodat de tandwieltje in elkaar kunnen glijden.

Op foto zie je wat er mis kan gaan