Problemen met het opwinden van mijn Nomos 1989 (Alpha Movement)

Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan met mijn Nomos-horloge, model 1989 met een Alpha uurwerk, en hoop dat jullie misschien wat advies of ervaringen kunnen delen. Vandaag stopte het horloge plotseling met opwinden. Tijdens het opwinden hoorde ik een heel zacht tikje en sindsdien functioneert het opwindmechanisme niet meer.

Het horloge is nu ongeveer 5 jaar oud. Nomos adviseert om rond deze leeftijd een servicebeurt te laten uitvoeren. Nu vraag ik mij af wat jullie ervaringen zijn met de service van Nomos of met andere horlogemakers die ervaring hebben met Nomos-horloges.

Hebben jullie tips voor het kiezen tussen een service via een geautoriseerde dealer (AD) of is het beter om het horloge direct naar Nomos op te sturen?

Als je verder niets gezien of gehoord hebt en het uurwerk direct ophield met tikken, dan zou ik zeggen dat er een breuk in de opwindveer is ontstaan. Dat is wel vroeg na 5 jaar gebruik.

Als er geen garantie meer is, na 5 jaar is dat waarschijnlijk niet meer het geval, kun je evengoed een van de horlogemakers van het HF inschakelen.

1 like

Heb ondertussen ook even contact gehad met een horlogemaker in de buurt, deze gaf aan dat nomos geen onderdelen levert buiten eigen service centra om. Dat zou betekenen dat de HF horlogemakers (wie raad je in omgeving eindhoven aan?) ook niet aan de opwindveren kunnen komen. Klopt dat?

De Alpha is gebaseerd op de Peseux 7001, wat een uurwerk is dat onder de ETA-vlag zit tegenwoordig. Daarvan is de opwindveer, via Cousins of een andere leverancier, gewoon te krijgen. Vanwege de Dreiviertelplatine moet het uurwerk wel geheel geserviced worden (is na 5 jaar toch zo’n beetje tijd daarvoor). Er moeten alleen geen specifieke Nomos-delen stuk zijn, maar dat zijn er volgens mij niet veel. Het kan ook de pal of palveer zijn die gebroken is; opwindveer is wel aannemelijker. Heb je een zichtbodem toevallig…?

Je kunt natuurlijjk ook met Nomos zelf contact opnemen, ik las meen ik eens dat hun service-prijzen niet onredelijk zijn. En allicht geven ze je iets coulance.

Of anders - kijk even hier:

Thanks voor de duidelijke toelichting. Ik neig er naar om direct een service uit te laten voeren bij Nomos. Dit kost 250 euro volgens de site. Ik heb inderdaad een achterkant waardoor je het uurwerk goed kan zien.

3 likes

Voor een fabrieksservice is dat echt geen geld. :+1: Ik bekijk ondertussen je uurwerk even… :face_with_monocle: …en zie niks geks. Pal en palveer zitten nog op hun plek dus het is eigenlijk 100% zeker de veer.

2 likes

Nee klopt, maar had gehoopt dat ik het nog even uit kon stellen :sweat_smile: ik zag zelf idd ook niks geks. Dus dan maar richting glashutte!

1 like

Klopt niet helemaal, ik heb een account bij Nomos en kan daardoor onderdelen direct bestellen. Volgens mij heb ik zelfs de veerton met veer van Nomos op voorraad. Losse veer is via Nomos niet leverbaar omdat door breken van de veer tanden beschadigd of verzwakt kunnen zijn.

Prijs van 250,- voor een revisie is scherp en voor minder zou ik het ook niet doen.

De omschrijving zou ook nog een gebroken opwind-as kunnen zijn.

Die 250 lijkt me wel voor een standaard service. Mogelijk dat met die onderdelen (veer+veerton) je aanzienlijk hoger uitkomt.

Zou kunnen, maar ik zou verwachten dat bij een fabrieksservice de opwindveer sowieso vervangen wordt en daardoor in de service prijs zit.
Maar dit is speculatie…

1 like

Onderdelen zijn bij Nomos gelukkig betaalbaar en vandaar dat het er voor 250 uit kan inclusief veerton en pakkingen.

Hoor vaak dat horlogemakers revisies uitvoeren zonder pakkingen te vervangen of zonder wd garantie!

1 like

Meteen doen. €250 is echt een super scherpe prijs en na 5 jaar dragen was die service toch al niet onverstandig!

1 like