Problemen met horlogeband Seiko Prospex

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn Seiko horlogeband, deze laat vanzelf los na een avond dragen. Ik ben ondertussen al 2x bij een juwelier geweest om dit weer aan elkaar te laten zetten maar het blijft losgaan. Het pinnetje en het busje zijn al verdwenen nadat de band los gaat. Nu heb ik nog 1 reserve pinnetje en busje…

Nu is eigenlijk de vraag of iemand weet waarom dit blijft gebeuren?

Met mijn andere Seiko’s heb ik totaal geen problemen.

Bijgevoegd een aantal foto’s van het probleem en de onderdelen.

Deze pinnen hebben aan 2 kanten een busje toch ?
Of alleen 1 in de midden, dat kan ook.

Dit type pen en busje hoort exact te passen, 0.1mm te klein en hij zal niet blijven zitten.

Het zijn nog de originele pen en busje wat uit de overige schakels zijn gekomen.

Zou kunnen dat het uitgesleten is.
Ik zou het met Locktyte Rood vast zetten.
Blauw is te zwak.

Ik gooi mijn probleem maar in dit topic, een nieuw topic is onzin.
Geef ik aan Assie mijn TH Carrera maar daar moeten dus 2 schakels uit. Krijgen we dus echt niet voor elkaar. Zitten pinnen met een busje in. Hoe moeten wij dat doen? 1 schakel kreeg ik er wel uit, maar ja zoals bekend (de sloper). Pin krom, snel weer in elkaar gezet maar er moet nog een schakel uit. Lukt dus voor geen meter, is toch gewoon eruit tikken want op de pin zie ik geen schroefdraad.

Dus met andere woorden, help deze kneus uit de stress zodat Assie een mooie Carrera om de pols kan doen.
bij voorbaat bedankt :+1:

Fotootje?

Bedoel je hiermee de pin waarmee je de pen eruit tikt?
In dat geval die pin kort afknippen zodat de pen er maar een klein stukje uitkomt en dan van de andere kant de pen er met een klein tangetje uit trekken…

1 like

Eerst even foto. Het eruit trekken wil dus voor geen meter lukken. En onbewust zet ik altijd veel kracht, echt Ed zit hier vol met stress.

1 like

En hoe stabiliseer je tijdens het verwijderen de band?
Goed vast zetten wil ook wel helpen.
Heb zelf een keer bij een band waar de pennen echt muurvast zaten bij de Praxis een mini tafelbankschroefje gekocht.
De bekken bekleed met een paar stukken binnenband van een fiets en vervolgens schadevrij met gemak de pennen eruit kunnen tikken.

2 likes

Ed het ongelooflijk, Assie is er wel een tijd mee bezig geweest maar heeft het toch voor elkaar. Maar ze zegt, aan zo’n klte band met dit soort schakels begin ik nooit meer.
Maar met dat ali materiaal is het gewoon k
t, ga maar gewoon goed spul kopen. Had wel een Bergeon tool, maar die wist Assie weer te slopen. Kortom, jut en jul bezig met een horloge bandje :rofl:.
Maar voorlopig krijgt ze geen duur horloge meer, en anders gaat ze maar met zo’n band naar de juwelier :grin:

1 like

Da’s natuurlijk altijd een goed idee als je niet helemaal zeker van jezelf bent.
Maar mooi dat het gelukt is.

1 like

Nu alleen nog even op tijd en datum zetten, pffff wat een gekloot met die bandjes. Klinkt misschien gek, maar zullen die pinnen niet vastgezet zijn met loctite en dat het daarom er niet uit wilde?
Maar gelukkig, Assie is blij gaat een post bij wat dragen wij vandaag. En ik weer even rustig worden, ontstressen :wink:

1 like

@Kbmaster1 ik heb dit probleem toevallig nu ook met een Prospex band. Superirritant.

1 like

Ik heb ondertussen zelf het busje erin gekregen maar ik durf hem dus niet meer om te doen want ik heb geen reserve onderdelen meer

Probeer degene die je hebt bewerkt, er uit te duwen met een paperclip of wat dan ook.
Als dat niet lukt, heb je het goed gedaan.
Als het in elkaar zit, zoals het hoort, zit het goed.
Goed genoeg om weer te dragen.
En de eerste x is altijd moeilijk, de volgende x gaat het een stuk beter.

1 like