Problemen met mijn horloge?

Zoals jullie weten heb ik een Edox les vauberts Automatique.

Nu dacht ik gister van weet je wat ik ga eens kijken hoe secuur hij loopt.
Ik hem dus gister precies op de juiste tijd gezet via www.dejuistetijd.nl

Maar nu ga ik vandaag op de site kijken blijkt dat mijn horloge 9 tot 10 seconden voor loopt.

Ik vind dit erg veel voor 1 dag/nacht.

Moet ik nu teruggaan naar de juwelier of is dit een normaal verschijnsel?

Alvast bedankt.

Voor een non-chronometer is dit niet apart slecht.

Wat veel interessanter is, is hoe het horloge bij handmatig opwinden aanvoelt (veel weerstand? gaat 't soepel?) en of de gangreserve en amplitude ok zijn.

Als de amplitude terugloopt en het opwinden moeilijker gaat, en als je gangreserve onder de 40 uur zakt, dan wordt het waarschijnlijk tijd voor een beurt.

Je kunt 't horloge wel laten afstellen, maar of je er veel mee wint is de vraag. Dat ligt namelijk ook aan de gebruikte onderdelen.

ETA (ik neem aan dat dat de leverancier is van Edox) levert uurwerken in diverse gradaties, van goedkoop en kaal tot topuitvoeringen met chronometer-certificaat.

In een Edox zal een gemiddeld soort uurwerk zitten, dus minder prijzig, maar ook minder precies (door de gebruikte materialen).

Dat zijn minder dan 7 seconden in een week, minder dan een halve minuut per maand. Voor een mechanisch horloge een zeeeeeer acceptabele afwijking.

Zie ook dit draadje
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,134815,page=1
.

@henrik.

Je leest het fout. Het is 9/10 seconder per dag.

Je bedoelt dus niet 0,9 seconde maar 9 tot 10 seconden. Als dat zo is, leest Henrik het niet fout, maar heb jij het fout opgeschreven. Maar ook in het ongunstigste geval is de afwijking niet schrikbarend. Zeker omdat het in de plus zit, zou ik er gewoon mee leren leven, je hebt nu eenmaal gekozen voor een mechanisch horloge van goede (maar geen top) kwaliteit. Verder is het een prachtig klokje. Gewoon elke zondagochtend voor het kerkgezang gelijkzetten en je kan er weer de hele week tegenaan zonder ooit te laat te komen.

Je bedoeld dan 9 à 10 sec/dag.
Ik had ook 9 tienden van een sec verstaan.

Dit resultaat valt nog binnen de normen, zou dus ong. 1 min zijn per week.

Sorry als ik het fout heb opgeschreven.

Ik bedoelde inderdaad 9 tot 10 seconden per dag.

Ik dacht namelijk dat dit veel was, ben nog maar een beginner op horloge gebied.
Het is inderdaad een prachtige klok, ben er ook echt super blij mee.

ik hoef me dus in ieder geval geen zorgen te maken?

Bedankt voor alle info.

Op zich klinkt 't niet slecht :wink:

Hou er wel rekening mee dat horloges eens per 3-7 jaar (afhankelijk van hoe vaak je ze draagt) onderhoud nodig hebben!

Lijkt mij niet zo raar ik dacht dat de afwijking van dit soort horloges wel ergens tussen de 2 en 30 seconden per etmaal mocht liggen…

Hallo hoe oud is deze volgens mij heb jij hem nog geen maand dan moet het zich nog een beetje stellen maar een afwijking van 0- 15 sec voor is niets om je zorgen over temaken,anders opnemen hoeveel sec precies en laten afstellen door een goede horlogemaker veel succes Hans:o

als je daar mee naar de winkel gaat vragen ze of je niet goed bent .
Dit is meer dan acceptabel MT043

De meeste Zwitserse horlogemerken hanteren m.b.t. afwijking een marge van 12 sec per etmaal.