Problemen met mijn TAG Heuer

Beste Horlogeliefhebbers,

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik mijzelf een prachtig horloge cadeau gedaan nadat ik deze in een tijdschrift had gezien.
Het gaat om de TAG Heuer Calibre 16 Day-Date

Dit horloge heeft een automatisch uurwerk waardoor een batterijtje vervangen niet meer nodig is.
Echter ben ik er niet helemaal tevreden over maar een vriend van mij - die ook veel van houdt- zegt dat dat hoort bij het type uurwerk.

enfin, het probleem is al volgt.
Wanneer de secondewijzer op 60sec staat haal ik het palletje naar achter, ik zet hem dan op bijvoorbeeld 12:00 gelijk met mijn digitale horloge.
Dat lijkt dan prima te gaan, wanneer de secondewijzer op 30sec staat, staat de grote wijzer ook precies in het midden en bij 60sec op de hele minuut.

Vreemd genoeg loopt de secondewijzer en de grote wijzer rond 12:40 al niet meer gelijk. Wanneer de secondewijzer op 30sec staat staat de grote wijzer niet meer in het midden maar al bijna op de hele minuut. Een verschil van pakweg 15-20sec. Mijn secondewijzer loopt dus vooruit op mijn grote wijzer.

Nu is dat niet zo’n ramp maar wat ik wel minder vindt is dat aan het einde van de dag mijn grote wijzer de volgende dag 1 minuut voorloopt op mijn digitale klok. Dat betekend dat ik hem elke dag weer optijd moet zetten. Anders loopt ie na een week gewoon 7min voor.

Ik vind dit dus niet kunnen voor een horloge van 2700 euro!
Maar volgens een vriend van mij hoort dit nou eenmaal bij een automatisch uurwerK. Ik ben van plan om terug te gaan naar de zaak waar hij vandaan komt maar wacht eerst graag jullie bevindingen af.

Alvast bedankt.

Hartelijke groet,

Peter

Volgens mij (maar dat moet je even na-googelen) is het COSC-criterium -5 en + 20 seconden per dag maar sommige merken hebben zelf een scherper criterium (bv Rolex).
Daarbuiten moeten ze hem écht opnieuw afstellen.
Jur

Zo, dat is een spoedige reactie! Dus meer dan 20sec per dag is al niet acceptabel en dat doet de mijne.
Denk je dat ik hem dan een tijd kwijt zal zijn?

Ik zou hem terugbrengen naar de juwelier waar die gekocht is. Lijkt me een garantiegeval. Van een dergelijk horloge mag je meer verwachten.

Jur Schreef:

Volgens mij (maar dat moet je even na-googelen) is
het COSC-criterium -5 en + 20 seconden per dag
maar sommige merken hebben zelf een scherper
criterium (bv Rolex).
Daarbuiten moeten ze hem écht opnieuw afstellen.
Jur

De COSC-norm is tussen de -4 en +6 per 24 uur, en dat gemeten in vijf posities. De TAGHeuer calibre 16 is geen COSC gecertificeerd uurwerk (geen chronometer) maar zou indien juist afgesteld (dat is hij normaal gesproken als je hem koopt) wel aan deze specs moeten kunnen voldoen.

Overigens zeg je aan de ene kant dat hij in veertig minuten al 15 tot 20 seconden voorloopt, en aan de andere kant zeg je dat hij in een hele dag een minuut voorloopt. Als hij echter in 40 minuten al 15 seconden voorloopt dan is dat 9 mimnuten per dag… dus íets in jouw verhaal klopt niet helemaal…

Hallo Peter,
Zoals de anderen al zeggen klopt er inderdaad iets niet.
Volgens mij zit dat zowel in het verhaal als in het horloge.
Ten eerste zit er altijd wat speling in de minutenwijzer.
Het gebeurt vaak dat als je deze precies gelijk zet deze pas na 15-20 seconden mee gaat lopen, waarom precies weet ik niet, maar bijna al mijn mechanische horloges hebben dit. Daarom kan het goed zijn dat het na een aantal minuten al anders lijkt te staan.

De beste manier om te kijken of er iets mis is doe je door het langere tijd zo te laten en het horloge wel te dragen. Dan kan je elke dag op dezelfde tijd het horloge naast een atoomklok vergelijken. Na een week weet je precies hoeveel het voor loopt en kijken of dit binnen de toleranties valt.
In jouw geval kan je het beste de waarde van zowel de seconden als minuten wijzer opschrijven, dan weet je of deze wel of niet synchroon lopen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Hallo peter,
hoe lang heb je die Tag?
het gebeurd anders wel vaker dat een nieuwe klok een paar weken de tijd neemt op ‘in’ te lopen. Ik zou toch nog een paar weken aanzien en dan een oordeel vellen.
Maar wat haakie suggereerd is mss wel een optie. Noteer het dag voor dag van zowel minuten als secondenwijzer dan heb je meteen ook iets om voor te leggen aan de juwelier en kan hij je alvast niet hetzelfde antwoord geven dan ik!
Ene hoe raar het ook klinkt mechanische uurwerken zijn bijlange na niet zo precies las quartzen ook al kosten ze een stuk meer maar dat is nu ook net de charme.
Succes ermee!!!

Enkel nog als toevoeging m.b.t. het op tijd lopen (omdat ik het niet voorbij zag komen).

Het op tijd lopen van een horloge is ook erg afhankelijk van de stand waarin je hem legt. Dus mocht je hem 's avonds plat of op de kroon of juist de andere kant leggen dan kan dit aanzienlijke verschillen opleveren.

Enfin, zoals al geschreven zou hem nog even een tijdje dragen en dan het gemiddelde nemen.

bedankt voor jullie meningen en adviezen. Ik ga mijn horloge straks even optijd zetten en zal over enkele dagen jullie het resultaat geven.

Nu heb ik nog een vraag, mijn stalen band is aardig bekrast. Je ziet het niet als je vlug kijkt maar het is toch wel een beetje jammer na 2 maanden gebruik.

Ik heb hem wel dagelijks om en mijn pols ligt ook vaak op het bureau maar voor de rest ga ik er erg netjes mee om.

Bekijk even de foto:

http://img526.imageshack.us/i/krassenh.png/]
[img]http://img526.imageshack.us/img526/krassenh.png/1/w1376.png[/img

Wat vinden jullie er van?

bedankt weer

Hoi Calibre 16,

Ik ben in bezit van meerdere automaten en waaronder een pas aangeschafte
Steinhart nav b-uhr in 47 mm uitvoering met een unitas 6497 handopwinder een pracht klok vind ik.
Ik heb hem nu ruim 3weken en deze klok is duidelijk aan het “inlopen” op dit moment.

De eerste week liep hij een seconden of 6 per 24 uur langzamer( ik heb de klok bij wijze van een experiment 24 uur per dag om, alleen niet tijdens douchen en nu na ruim 3 weken is dat alweer tijdens het dragen terug gelopen tot ongeveer 4 seconden per 24 uur langzamer.

Je zou toch zeggen dat bij het inlopen een klok langzamer zou gaan lopen maar de mijne gaat toch echt iets sneller lopen, vreemd of toch… wie het weet mag het vertellen…kan ook met de warmte van je lichaam te maken hebben dat de klok sneller gaat lopen, de olien in de klok worden wat dunner? ik zou het niet echt weten. Ook als je de klok niet draagt is de afwijking aanwezig maar ligt wel aan de stand hoe je de klok weglegd. Ik ben nu een 3 dagen aan het experimenteren:

  • de klok om 21.00 uur op zijn linkerkant gelegd en om 05.00 uur weer opgepakt en de tijd vergeleken met mijn radio controled gestuurde klok.
    de afwijking is in die 8 uur ongeveer een 3 tot 4 seconden.

  • de volgende dag precies hetzelfde gedaan maar dan op de kant van de kroon laten rusten, zelfde rusttijd aangehouden, de afwijking is ook 3 tot 4 seconden.

  • afgelopen nacht hetzelfde gedaan maar dan de klok horizontaal neergelegd, de afwijking is nihil!!! kon haast geen verschil in tijd ontdekken hooguit een seconden langzamer maar absoluut niet meer.

Ik hou het erop dat een klok een paar maanden moet inlopen en mogelijk dat ie wat te snel gaat lopen tzt…ach ik haal um wel in.:D.

Dus geef de klok wat tijd om in te lopen, geduld is een schone zaak!
veel plezier met die pracht klok!(tu)

ik ga het even bijhouden mensen. bedankt voor jullie reacties.

En wat betreft die krassen?

De band is idd behoorlijk bekrast. Ik zou hem opknappen als ik jou was.

opknappen? hoe? de juwelier zij dat het niet kan worden gepolijst

Calibre 16 Schreef:

opknappen? hoe? de juwelier zij dat het niet kan
worden gepolijst

Dat is dan een juwelier waar je nooit meer heen moet gaan. Het is gewoon een rvs band met een gepolijst gedeelte en een satiné gedeelte.

In het kort komt het hier op neer: Eerst de hele band (dus ook het gepolijste gedeelte) schuren met heel fijn (600 of hoger) schuurlinnen. Daarna met een scothbrite pad (bijvoorbeeld het groene gedeelte van een schuurspons). Doe dit allemaal alleen in de lengterichting van de band.

Plak daarna de satiné gedeelte netjes af. Nu kun je de delen die gepolijst moeten worden polijsten met een CapeCod doekje, of met een dremel en polijstpasta.

zo. Nu snap ik waarom ze dat zeiden… wat een werk!

Wat zou mij dat kosten om te laten doen denk je?

En dan na 2 maanden weer vol krassen? je kan maar beter met je arm in de lucht blijven lopen, optie?:wink: op elke metalen band komen krasjes te zitten, is gewoon niet te voorkomen. Zonde van je geld lijkt mij. En als je het laat doen dan baal je weer als er je eerste kras op zit. De meeste weten het wel bij een nieuwe auto, je bent zelf heel voorzichtig maar een ander ramt er wel de eerste kras voor je op. Vooral huismoeders met boodschappen wagentjes op de grote parkeerplaatsen met dreinende kinderen erin. Ik heb ze gezien die vol tegen een nieuwe wagen aanramde, ze keek geeneens…laakbaar!!:X

Bigrosa Schreef:

En dan na 2 maanden weer vol krassen? je kan maar
beter met je arm in de lucht blijven lopen,
optie?:wink: op elke metalen band komen krasjes te
zitten, is gewoon niet te voorkomen. Zonde van je
geld lijkt mij. En als je het laat doen dan baal
je weer als er je eerste kras op zit. De meeste
weten het wel bij een nieuwe auto, je bent zelf
heel voorzichtig maar een ander ramt er wel de
eerste kras voor je op. Vooral huismoeders met
boodschappen wagentjes op de grote parkeerplaatsen
met dreinende kinderen erin. Ik heb ze gezien die
vol tegen een nieuwe wagen aanramde, ze keek
geeneens…laakbaar!!:X

Ik zou hem lekker zelf opknappen. Hij ziet er namelijk wel érg gehavend uit. Kost je een uurtje of twee. Ik hou mijn horloges zelf bij en ze zijn allemaal als nieuw.

Dacht dat dit soort banden van dermate hard staal waren dat dat niet zo gauw krast. of heb ik het nou aan het verkeerde eind? blijkbaar wel

Calibre 16 Schreef:

Dacht dat dit soort banden van dermate hard staal
waren dat dat niet zo gauw krast. of heb ik het
nou aan het verkeerde eind? blijkbaar wel

RVS is inderdaad een zeer harde metaalsoort maar zelfs het hardste metaal krast.