Ik heb nu paar keer gehad dat na het schoonmaken van een uurwerk en het te hebben geolied toch ineens blijkt dat er ergens een rad een beetje bindt of uiteindelijk vervangen dient te worden waar dit bij eerdere inspectie niet het geval leek.
Nu is vooral mijn vraag halen jullie het gehele uurwerk uit elkaar om alles schoon te maken en dan opnieuw te beginnen? En wat als het probleem na vervangen blijft?
Kan je een geolied uurwerk uit elkaar halen qua platines en dan alleen jewels schoonmaken van de platines? Zo ja hoe doen jullie dit?
De enig juiste manier is om het uurwerk geheel te demonteren alvorens schoon te maken. Geheel of gedeeltelijk gemonteerd laten van het raderwerk levert alleen maar ellende op.
Een reeds gemonteerd uurwerk dat ook al geolied is loshalen en weer monteren gaat ook niet - de olie zit d.m.v. capillaire werking precies op de goede plek in het steengat en rond de tap; loshalen verbreekt die situatie en laat de olie uitlopen.
Opnieuw door de schoonmaak is dan de enig goede manier.
Ja was hier dus al bang voor blijkbaar was mijn seconde rad dus niet recht en die heb ik nu vervangen maar moet dus alsnog alles uit elkaar halen.
Maar je kan niet met een schoon stuk rodico alle jewels en raderen schoon maken zonder alles in de machine te doen?
Het betreft een 5626 seiko uurwerk en de keyless er van bestaat uit ongeveer de helft van alle onderdelen van het horloge dus vandaar dat ik er dus om heen probeer te gaan hahaha.
Koste wat het kost zien te voorkomen dat dit gebeurt; uit den treuren onderdelen controleren tijdens en na demontage
Een veerton trek ik er trouwens nog wel eens een keer uit zonder het hele uurwerk opnieuw schoon te maken, even rodico erdoor en opnieuw smeren. Als je wat knoeit bij het smeren van een tonarbre haal je dat ook met rodico weg.
Bij uurwerken met vaste pitonhouder waarvan ik niet weet of de beat error een beetje klopt zet ik de balans ook altijd eerst even zonder olie in elkaar. Als de boel nog tig keer uit elkaar moet om de beat error te corrigeren heb je de olie anders overal zitten.
In basis zou je niet verder moeten oliën en verder opbouwen als je niet je tussen stappen op volledige functionaliteit getest hebt. Tijdens demontage test je de gedeeltes iedere keer op functionaliteit voor je demonteerde. Bij demontage ieder onderdeel inspecteren. Indien alles gereinigd is doe je dit bij het opbouwen weer precies hetzelfde. B.v. raderen trein gemonteerd, dan checken of de trein zonder enig rimpeltje ook lekker loopt. Ben je tevreden dan pas olie geven. Zo bouw je je uurwerkje stap voor stap weer op. Dit is ook veel fijner bij trouble shooten omdat je op voorhand de boel al in functionele blokken opdeelt. Voor de rest helemaal eens met bovenstaande adviezen over volledig reinigen en geen grote stappen snel thuis……
Succes!
Heb uurwerk opnieuw opgebouwd en is nu aan het inlopen, maar waar mijn probleem hem zit is dat ik de lichte kromming van het 4e rad pas zag op de timegrapher. Die liet de lichte fluctuatie zien, deze had ik dus daarvoor niet gezien.
Verder was dat al wel mijn manier van opbouwen maar soms mis je iets. Doe dit nu iets langer dan half jaar maar heb nog hoop te leren. Zoals goed oliën van pallet fork is mij ook nog niet helemaal eigen.