Wij kennen hier de uitziende service van Steinhart alsmede een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik heb er zelf een aantal gehad en ben altijd erg tevreden geweest over de horloges van Steinhart.
Nu lees ik op een aantal internationale fora steeds mer berichten omtrent problemen met geleverde Steinhart horloges:
GMT wijzer die niet correct uit te lijnen is
Stof onder het glas
geen garantiekaart
dozen zonder Steinhart logo’s
Slechte communicatie
slechte orderafhandeling
verschillende zorgen/kleuren lume op “rare” plaatsen (bijv 6 uur positie)
Krassen op de kast
Herkent een van jullie deze problemen met een van de pas geleverde horloges?
Kapotte dozen, tot 2x toe beschadigd glas en niet echt vriendelijk behandelt door mr. Steinhart himself. Nee, voor mij geen Steinhart meer. Kwaliteitscontrole laat te wensen over.
Als dealer zijnde heb ik er al veel verkocht. Ooit twee keer een niet goed uitgelijnde 24h wijzer gehad. Teruggestuurd en werd netjes verholpen. Probleem was de speling in de doos tijdens verzenden en is inmiddels verholpen. Verder heb ik nooit rare dingen gehad, alles altijd keurig geleverd en van top kwaliteit. Als ik Dhr. Steinhart zelf wil spreken bel ik meestal even op. Mijn Duits is vloeiend en dit werkt het snelst. Voor orderverwerking etc. heb ik altijd contact met een van de dames op kantoor. En dat gaat super via de mail. Dus ik herken gelukkig weinig van de klachten die hierboven staan. Toen ik vorige week bij Steinhart was maakte hij wel een opmerking die hout sneed. Hij vond het belachelijk dat er gewoon merken zijn die voor een horloge met een ETA2824-2 zo’n 1500 euro vragen. Om maar te zwijgen van de ETA2893-2 modellen. Steinhart levert gewoonweg veel horloge voor het geld!
Eric, dit zie je helaas wel vaker bij kleine, onafhankelijke horlogemerken die wat uit hun voegen groeien.
Het word voor hun steeds moeilijker om het allemaal bij te benen, ze willen wel klein blijven, althans dat willen ze uitstralen, maar als de vraag toeneemt zullen de problemen dat ook doen.
Steinhart is populair geworden, mede door de uitstekende feedback op alle fora.
Vanzelfsprekend komt ook kritiek weer op die zelfde fora terecht.
“Bad news travels fast”
Ik ben het wel met je eens, ik heb zelf ook alleen maar goede ervaringen met Steinhart, maar het valt me op dat op bijv Watchuseek steeds meer Posts verschijnen waarin geklaagd wordt over Steinhart. Eigenlijk zijn de klachten heel divers en gaan over alle modellen.
Gr.,
Eric
Zoltar Schreef:
Als dealer zijnde heb ik er al veel verkocht. Ooit
twee keer een niet goed uitgelijnde 24h wijzer
gehad. Teruggestuurd en werd netjes verholpen.
Probleem was de speling in de doos tijdens
verzenden en is inmiddels verholpen. Verder heb ik
nooit rare dingen gehad, alles altijd keurig
geleverd en van top kwaliteit. Als ik Dhr.
Steinhart zelf wil spreken bel ik meestal even op.
Mijn Duits is vloeiend en dit werkt het snelst.
Voor orderverwerking etc. heb ik altijd contact
met een van de dames op kantoor. En dat gaat super
via de mail. Dus ik herken gelukkig weinig van de
klachten die hierboven staan. Toen ik vorige week
bij Steinhart was maakte hij wel een opmerking die
hout sneed. Hij vond het belachelijk dat er gewoon
merken zijn die voor een horloge met een ETA2824-2
zo’n 1500 euro vragen. Om maar te zwijgen van de
ETA2893-2 modellen. Steinhart levert gewoonweg
veel horloge voor het geld!
Als dealer zijnde heb ik er al veel verkocht. Ooit
twee keer een niet goed uitgelijnde 24h wijzer
gehad. Teruggestuurd en werd netjes verholpen.
Probleem was de speling in de doos tijdens
verzenden en is inmiddels verholpen. Verder heb ik
nooit rare dingen gehad, alles altijd keurig
geleverd en van top kwaliteit. Als ik Dhr.
Steinhart zelf wil spreken bel ik meestal even op.
Mijn Duits is vloeiend en dit werkt het snelst.
Voor orderverwerking etc. heb ik altijd contact
met een van de dames op kantoor. En dat gaat super
via de mail. Dus ik herken gelukkig weinig van de
klachten die hierboven staan. Toen ik vorige week
Ik denk dat de OP vroeg naar de ervaringen van de eindgebruiker. Jouw ervaringen als dealer, zeker v.w.b. orderverwerking, communicatie etc, zijn wellicht anders dan die van een typische eindgebruiker.
Het laatste stuk van je post klinkt als reclame en daar zet je je af tegen andere merken. M.i. niet elegant en ook totaal onnodig. Ik geloof niet de genoemde kritiek gaat over de value-for-money propositie van Steinhart.
Het gaat mij inderdaad niet om het afzetten van Steinhart als merk t.o.v. “de anderen”, maar meer omtrent de klachten die steeds vaker boven water komen op horlogefora, in dit geval Watchuseek:
Het is absoluut NIET mijn bedoeling om een negatieve berichtgeving neer te zetten, zoals Rinus ook al zei, Steinhart is ontzettend hard gegroeid de laatste tijd. Veel van de huidige modellen zijn momenteel niet leverbaar, wel pre-orderen, dus men kan waarschijnlijk niet voldoen aan de vraag. Heeft dit dan direct zijn weerslag op de QC? Ik zie vnl. klachten met betrekking tot de GMT-horloges, hoop dat dit geen invloed heeft op de Limited Edition van ons…
Ik ben zelf van mening dat, ongeacht de prijs van het horloge en het merk, er een bepaalde verwachting wat kwaliteit betreft is. Het sterkste punt van Steinhart IMHO was altijd de service, communicatie en kwaliteit van het horloge in relatie tot de prijs. Het zal mij er niet van weerhouden een Steinhart aan te schaffen, ik was inderdaad gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb even de links bekeken, en inderdaad net zoals ik twee maal had gaat het hier over de Vintage GMT. Is beide keren netjes verholpen. De afgebeelde doos heb ik ook al een paar maal gezien en het viel mij op dat ie nog mooier was dan de andere doos. Er zit bij een Steinhart nooit een garantiekaartje. Er zit een boekje bij met alle uurwerken beschreven en voorin het boekje kan het horloge type etc. worden ingevuld. Achterop is ruimte voor een stempel en datum. Voor de garantie is altijd de aanschafbon van belang.
En ja, Steinhart heeft inderdaad een aantal modellen die zeer, zeer goed verkopen. Daardoor zijn die vaak niet op voorraad (baal ik regelmatig van, daar ik ze dan net weer nodig heb). Steinhart krijgt bijv. van de Ocean 1 Black 200 stuks aangeleverd. Die zijn meestal in een week tijd allemaal alweer weg…
Wat wel weer gaaf is dat Steinhart door de redelijke kleinschaligheid mooie series horloges kan maken. Ik heb met mijn bezoek vorige week wel 20 prototypes gezien, en echt heel fraai.
En ach vwb. gevoel omtrent reclame, was niet helemaal zo de bedoeling. Ik vond het betoog van Steinhart wel hout snijden daar ik de dag ervoren een Panerai bij Wempe in de etalage zag liggen (witte Luminor, 44m, geen seconde) voor 4000 euro!! Voor een Unitas…En dan zag ik ook nog een Fortis voor dik 700 euro (instap model wat een aantal jaar geleden nog zo’n 350 euro kostte…) Overigens zou ik zo’n prachtige Panerai, ondanks de prijs, absoluut willen hebben! Dus niets ten nadele van de dure merken, ik weet ook dondersgoed dat er gewoon erg veel geld gaat zitten in de distributieketen, reclame campagnes etc.
De kunst van een goede after sales is de klant serieus te nemen in zijn klachten. Iedere klant begrijpt dat zaken mis kunnen gaan, maar bedrijven onderscheiden zich in de manier waarop dat wordt recht gezet.
Wat werkt niet? Aangeven dat het meestal goed gaat, verbaasd tegen je zeggen dat je de eerste bent die erover klaagt, vertellen dat ook bij andere leveranciers geregeld zaken mislopen, een vergelijking in prijs-kwaliteit maken (mag je van een SEAT verwachten dat die met krasjes en andere problemen wordt geleverd, terwijl de vergeljkbare Volkswagen, die duurder is, foutloos wordt geproduceerd en afgeleverd?), aangeven dat er zoveel vraag is en dat daardoor de controle op kwaliteit wel eens te wensen overlaat etc.
Wat is het enige dat wel werkt? Zeggen dat je het heel vervelend vindt voor de klant en dat het wordt opgelost. En dat zonder verdere mitsen en maren. Helaas zijn er maar weinig fabrikanten en leveranciers die dat goed hebben begrepen.
Sterker nog:bij een netjes en snel opgeloste klacht zal de klant doorgaans tevredener zijn dan bij een normaal, volgens verwachtingen werkend product. Dat komt omdat in dit laatste geval aan de verwachtingen van de klant is beantwoord en bij het goed oplossen van de klacht de verwachtingen overtroffen worden, ondanks de aanvankelijke teleurstelling.
Toen ik vorige week
Maurice, dus jij denkt dat als Steihart deze klokken kon verkopen voor 1500 euro dat hij het zou laten?
Dream on…
Hij heeft een firma die zich toelegt op me-too-producten. Niks mis mee.
Maar daar trek je een bepaalt soort klanten mee. Ook niets mis mee.
Maar zeur dan niet, dat anderen meer geld kunnen vragen.
C’est la vie.
Volgens mij zeur ik niet, maar verwoord ik alleen wat Steinhart afgelopen week aan mij vertelde en hoe hij de zaken zag. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook wel schrik als ik bepaalde modellen qua prijs zie (zelfs in een recent Duits horlogeblad vonden ze de prijs van de nieuwe Explorer II wel erg hoog). Mij bekruipt helaas ook regelmatig het gevoel als ik een horloge zie dat ik het erg veel geld vind voor dat model. Zal wel verwend zijn geraakt door al die lage Steinhart prijzen
Even on topic: ik vind de opmerking van goede aftersales recht in de roos! Als er een probleem is dan moet je dit meteen en grondig aanpakken. De beide keren dat de Vintage GMT retour moest betaalde Steinhart alle verzendkosten en werden ze snel gemaakt. Ik weet niet hoe er met de vermelde gevallen op WUS is omgesprongen, maar ik zit er zelf altijd bovenop. En bij geen antwoord op een mail, direct bellen. Werkt altijd.
even een vraagje betreffende de limiteds.
Loopt de limited Steinhart via u of gewoon direct via Steinhart.
Ik vraag dit i.v.m. eventuele garantiegevalletjes die er hopelijk niet zullen zijn natuurlijk.
Als ze via u lopen is dat natuurlijk wel wat gemakkelijker met eventueel opsturen e.d.
vriendelijke groeten Lenno
P.S. Ik loop toch hard na te denken over de nieuwe Steinhart die u voorstelde onder een ander topic, prachtige brute klok
Ik begrijp de neiging om als dealer, zeker als je eigen ervaringen zo positief, zijn om in deze thread te gaan posten. Toch vindt ik dat je dat niet zou moeten doen. Dit gaat om de ervaringen van de eindgebruiker zoals verwoordt op met name WUS. Laat deze discussie rustig zijn gang gaan en blijf als dealer afzijdig. Moeilijk maar wel zuiverder.
Mijn ervaringen bij zowel Zoltar als Steinhart zijn heel goed. Heb destijds een Vintage Red bij Zoltar gekocht en kreeg fantastische service ! (tu)
Een maandje of wat geleden kwam ik er via WUS achter dat de VR tegenwoordig ook met een bolle saffier leverbaar is. Aangezien ik regelmatig een (goed weg te poetsen) krasje op mijn plexi heb dacht ik laat ik eens vragen of er een saffier in mijn horloge kan.
Ik dacht laat ik het eens direct aan Steinhart vragen, ondanks dat ik het horloge via Zoltar had gekocht. Zogezegd zogedaan…
Binnen een dag antwoord, helaas konden ze er geen saffier inzetten. Maar ze boden me aan om gratis een los plexi-glaasje op te sturen. Een week later lag het in de bus, van het huis (voor nop). Super service imho (tu)
Ik meen me overigens te herinneren dat er vorig jaar rond deze tijd ook meer klachten dan normaal waren op WUS over de communicatie met Steinhart. Ik vermoed dan ook dat e.e.a aan de vakantieperiode ligt. Kan me goed voorstellen dat men als relatief kleine onderneming bezettingsproblemen heeft in deze periode.
men als relatief kleine onderneming
bezettingsproblemen heeft in deze periode.
Alleen mag een klant daar nooit iets van merken,
dat is geen excuus.
Maar ik heb verder geen ervaring met Steinhart,
dus kan er ook niks over zeggen.
In principe ben ik het met je eens als het over de perceptie van de klant gaat. Maar bij een merk als Steinhart heb ik er zelf niet zoveel moeite mee, vooral door de (lage)prijs. Mijn verwachtingspatroon is daardoor namelijk ook aangepast.
Ik besef me terdege : Voor niks gaat de zon op…
Hierdoor lees je waarschijnlijk ook vaak juist hele lovende ervaringen(incl. die van mijzelf ) over Steinhart. Door het lagere verwachtingspatroon ben je ook sneller (extra) tevreden.
Maar prijs mag niet uitmaken wat service betreft. Die hoort optimaal te zijn.
Dit gezegd hebbende besef ik me ook heel goed dat juist de kleine merken vaak een betere service hebben dan de grote…