Probus Scafusia

Kwam onlangs deze IWC Portugieser tegen , van een Poolse verkoper op eBay.
ik vond de prijs wel aantrekkelijk , slechts 775 euro
dus op mijn watchlist gezet.
ben de laatste tijd meer en meer op zoek in de categorie 42mm - 46mm , soort van trendvolgen,
daarvoor zocht ik meestal in de 38mm-42mm afdeling.

vanochtend nog geen enkel bod, en om de verkoper een plezier te doen heb ik 'm daarom maar gekocht :slight_smile:

tis een IWC uit 1909 met een diameter van 46mm , een emaille wijzerplaat met mooie geblauwde wijzers.
en ik vind die combinatie met romeinse cijfers in dit geval wel mooi passen.
er zit een 18 lignes zgn. Hunter Case of sidewinder IWC 53 caliber in, dat ooit begonnen is in een IWC vestzak
horloge,
met grote geschroefde chatons, een zwanenhals fijn regeling en met vergulde platines.


ben vergeten te vragen wat voor maat horlogeband er eigenlijk op moet , 22 hoop ik, anders moet ik nog gaan shoppen voor een 24mm

trouwens mijn eerste vintage IWC , ben benieuwd,

Groet, André

weer een super klok , veel plezier ermee

wat een beauty!!!

intrigerende titel

google komt op met "Probus Scafusia:沙夫豪森的超凡工藝」的金色圓形浮雕,也同樣表露 ". (p.s. dit was Japans/Chinees…)

Nog steeds intrigerend. Gelukkig ook met ““Probus Scafusia,” or quality workmanship, from Schaffhausen”!

Die lange rij nummers zijn denk ik Zwitserse patentnummers verleend aan IWC ,
op dit caliber staat + 31457 als patent of brevet nummer,staat onder het serie nummer 473 256 (1909) boven de balans, dat zelfde patent nummer kom ik ook op andere IWC calibers tegen.
IWC zelf , zegt op hun site dat het caliber nummers zijn ???

't motto Probus Scafusia is verwerkt door IWC in dat ronde logo, wat net onder de geschroefde lagerstenen zit,
dit is een wat nieuwere versie

Zie dat er nog steeds een soortgelijk model door IWC geleverd word,
het model F. A . Jones als eerbetoon naar de oprichter van IWC in een gelimiteerde uitgave van 3000 stuks in staal.
diameter 43mm

Kan geen prijs vinden van dit Jones model, iemand een idee ?

groet, André

Leuke aanwinst en die Jones lijkt er idd veel op. Toch wel leuk dat jij dan het ‘origineel’ hebt. :smiley:

Van harte ermee. (tu)

Platinum, ref.nr. IW544202, LE 500 st., € 26.000
Rose goud, ref.nr. IW544201, LE 1000st., € 13.400
Staal, ref.nr. IW544203, LE 3000 st., € 8200

Bedankt Richard,

Neem aan dat dit de advies verkoopprijzen bij de juwelier zijn.
ben blij dat ik vintage horloges verzamel, en geen nieuwe exemplaren :slight_smile:

groet, André

Klopt, Andre.

Er is bijv. een FA Jones in staal (nieuw) te verkrijgen voor € 5500 in Brussel.

Mooi horloge van jou trouwens!

Je moet voor de grap eens kijken op www.interwatch.nl. Die bieden dit aan:

Speciale uitvoering ! Zogenaamde “Meriage” tussen zak- en polshorloge. Interantional Watch Company uit ca 1912 in een nieuwe 42,8 mm grote stalen behuizing gezet met open achterzijde waardoor het prachtige uurwerk (kaliber 57) zichtbaar is. Zwarte croocband met org. IWC gesp.

Prijs € 2450,00 !

Groet,

Richard

Alternatieve omschrijving Richard,
Hij heeft in ieder geval wel het juiste caliber erbij vermeld :slight_smile:

Dit is zo’n caliber uit een open face cal 57 zakvest horloge, minder geschikt, omdat hier de originele wijzerplaat
opnieuw opgemaakt moet worden, waar eerst de 12 zat , zit nu de 3 uur.

makkelijk te herkennen doordat de sekonde subdial verhuisd van oorsprongkelijk 6 uur naar 9 uur.
desondanks nog steeds fraaie horloges vind ik.

Die Omega 45mm die ik verleden week op het forum liet zien, heeft nu de subdial op 9 uur,
wijzerplaat is wel proffesioneel opnieuw gedaan,net als de ombouw.

er worden veel van deze IWC modellen aangeboden op eBay , en bijna altijd met zo’n mat zwarte wijzerplaat, maar wel voor stukken minder,
zo rond de $ 1000,-

Ik denk dat jezelf ook wel een IWC horloge bezit , Richard
of ben je aan het rondkijken ?

Groet, André

Dat idee had ik ook al, Andre. Ik dacht ook al dat ie nogal fors geprijsd was.

Interesant om jouw verhaal te lezen! Dank je voor de uitleg.

Ik heb (tot nu toe :wink: ) 1 IWC. Een Portugieser. Stalen uitvoering met donkerbruine croco vouwsluiting.

Daarnaast bezit ik een aantal andere horloges zoals een Cartier Chronoscaph 21, een Rolex GMT Master II, een Corum Bubble Chronograph, een Breitling Super Avenger en een Glycine F 104.

Mijn volgende horloge zal een IWC Big Pilot worden of de IWC GST Perpetual Calendar. Maar ik denk haast wel de Big Pilot. Vandaar dat ik een tijdje geleden de vraag stelde aan de mede-forumlezers wat hun keuze zou zijn. Het nieuwe of het oude model van de Big Pilot. Als ik er een ga kopen, zal het het oude model gaan worden. Ik ben nl. erg gecharmeerd van het merk IWC. Hoewel ik ook wel erg graag een JLC wil gaan toevoegen aan mijn verzameling. Ik vind de Master Compressor Chronograph erg mooi.

Groet,

Richard

Huh…is dit ‘‘Henrik in de bocht’’? De naam van mijn laatst genoemde horloge valt weg, Andre. En ik weet eigenlijk wel waarom…

Die F104 is van G l y c i n e.

zeer mooi horloge andre veel plezier er mee!

Wat een mooie klokjes heb jij toch Andre.
Ik vroeg me af draag je ze ook allemaal daadwerkelijk? Of zet je ze in die kast van je en kijk je er naar.

'Ik draag ze in principe allemaal Peter,
maar ik heb er nogal wat, ze moeten dus lang op hun beurt wachten :slight_smile:

Groet, André

@ andre,
jaar 1909 ??? is dit correct, kan het me niet voorstellen ?

Zie ik daar een zwanenhalsregeling?

Arjay

Ja river-ws, het IWC serie nummer 473 256 staat voor medio 1909.
ja Arjay, dat is een Zwanenhals fijn afregeling voor de breguet balansveer .

Groet, André

Hi Richard,

Kun je een foto laten zien van jouw IWC Portugieser met donkerbruine croco band?
ik wil voor deze IWC van mij of een donkerbruine, of zwarte crocoband kopen.

Die Big Pilots worden ook op eBay verhandeld met die oude IWC uurwerken , en met zo’n zelfde wijzerplaat als de Big Pilot.

de subdial zit dan links ipv rechts, en is dan een kleine sekonde ipv een gangreserve aanduiding.
en 't zijn dan natuurlijk wel handopwinders ipv automatic
ze zijn in ieder geval wel veeeel prettiger geprijsd

je hebt verder wel een hele diverse verzameling andere horloges,
Ik vind die IWC perpetual GST wel een erg drukke wijzerplaat hebben,
en kost ook nog eens een paar lieve duiten meer als zo’n Big Pilot.

Groet, André

Dag Andre,

Klopt. Mijn verzameling is divers. Ik heb daar bewust voor gekozen zodat ik op verschillende gelegenheden/momenten een ander horloge kan dragen.

Zakelijk heb ik bijv. het meest mijn IWC om, maar ook vaak mijn Cartier (die kan ik wat makkelijker wegstoppen onder de manchetten van mijn shirts :wink: ) , zomers in vrije tijd mijn Corum, mijn Breitling bij wat meer casual kleding enz…Vandaar…

Als ik de Big Pilot of de GST Perpetual Calendar ga kopen, doe ik dat via een dealer op internet. Ik ga 'm overigens wel zelf ophalen! Wat prijs betreft is de Big Pilot dan vaak duurder. Ook al is de Big Pilot nieuw zo’n € 10.400 en de GST € 13.400. Dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit. Ik heb nu een GST gezien in Brussel voor € 7.000 en een Big Pilot moet kunnen voor zo’n € 7500. Maar eens kijken wat dat gaat worden…

Maar anyway…bij dezen de foto waar je om gevraagd had. Ik heb 'm nog even snel gemaakt hoewel het al wat donker werd. Als ie niet duidelijk genoeg is, maak ik er morgen nog wel een overdag. Enne…sorry, de kwaliteit is niet zo mooi als bij andere forumleden…