Productaansprakelijkheid fabrikant

Regelmatig zien we op dit forum problemen of vragen langskomen aangaande defecten of onvolkomenheden aan onze horloges. Productaansprakelijkheid gaat volgens de Europese Wet- en Regelgeving aangaande consumentenbescherming verder dan de garantietermijn. Voor een horloge van pakweg € 1000,- mag je toch een levensduur verwachten van tenminste 12 jaar. Dat betekent dat je bij mankementen - afhankelijk van leeftijd en omstandigheden- geheel of gedeeltelijk recht hebt op een vergoeding. Wie heeft deze argumentatie in de praktijk toegepast? Of gaan we in voorkomende gevallen alleen maar op zoek naar een goede hersteller en slikken we alle kosten? Deel je ervaringen!

Ogenblik Schreef:

Regelmatig zien we op dit forum problemen of
vragen langskomen aangaande defecten of
onvolkomenheden aan onze horloges.
Productaansprakelijkheid gaat volgens de Europese
Wet- en Regelgeving aangaande
consumentenbescherming verder dan de
garantietermijn.

Zulke regels zijn fijn om te hebben maar de praktijk laat vaker een ander plaatje zien.

Tijdens garantie worden door een mankement al regelmatig geen verzendkosten terugbetaald daar moet je je best al voor doen en dan nog aantonen dat het niet door foutief gebruik komt…

Dat hebben ze echt voor in het bekkie liggen zulke uitspraken: Oh vast gevallen of gestoten… Tja soms heb je pech en moet je horloge eerder geserviced worden.

Als je het daar niet mee eens bent moet je nog aan kunnen tonen dat het niet door foutief gebruik stuk is gegaan, hetgeen in de praktijk echt een kl.t.klus is om een juwelier tot een oordeel te laten komen dat in jouw voordeel is.

Vaak als het om uurwerkzaken van de wat duurdere merken gaat wordt het meestal uitbesteed en gaat het horloge terug naar de fabriek voor reparatie waar vaak ook weer een service aan vast hangt.

Dus als er geen onderdelen nodig zijn die een horlogemaker niet kan bestellen door reparatie/servicemonopoly is het eenvoudiger en goedkoper om het door een horlogemaker te laten doen die hier goed aangeschreven staat.

Scheelt ook nog eens een ergernisje want dan hoef je ook geen vervelende smoesjes van juweliers of customerservice van een bepaald merk aan te horen.

Zelf bij een Seamaster chrono gehad 3x terug en 3x NIX als eindresultaat…

Groeten.

Noel.

Interessant topic… Denk dat het ook om verwachtingen vooraf gaat. Kun je jouw 12 jaar verwachten op een mechanisch uurwerk zonder service? Wat als een auto stuk gaat doordat je zelf niet de olie goed hebt gecheckt en bijgevuld?

Mijn ervaring is ook dat veel mensen niet weten hoe om te gaan met een mechanisch horloge (magneet, hockeyen, motorzagen etc.) en dan toch verwachten dat de leverancier alles oplost.

Wat verwacht je van een telefoon van 699 euro (vanaf prijs Iphone5s)? Heb je dan dezelfde verwachting van levensduur?

Mijn ervaring is dat de meeste (micro) brand een uitstekende service hebben, beter dan de grote merken die via juweliers verkocht worden.

Denk het om de redelijkheid gaat en dat je er dan meestal wel uitkomt. Om op dergelijke wet en regelgeving een beroep te gaan doen, is er al iets niet goed gegaan in de communicatie.

Zelf hoop ik nooit in een dergelijke situatie terecht te komen, niet als klant en niet als fabrikant.

De vraag heb ik gesteld om dit soort reacties te krijgen. Ik denk namelijk dat we de kracht van de social media ( en met name dit spefieke forum) onderschatten als het gaat om weigerachtigheid van de fabrikant.

Natuurlijk is het logisch dat er een zekere terughoudendheid is omdat een horloge ook verkeer behandeld kan worden. Maar als je een keer een verkeerd exemplaar hebt moet je het daar niet bij laten zitten.

Dus: als je werkelijk in de problemen zit met een leverancier of fabrikant op basis van productaansprakelijkheid: benoemen dat je het ter duscussie stelt op het forum. Geloof me - de zaak krijgt een andere wending…

Bij dit soort gevallen staat of valt het met de klantvriendelijkheid en service van de firma. Als particulier je “recht” halen op een te verwachten levensduur is kostbaar en tijdrovend, als het überhaupt al te halen is, aangezien een verwachte levensduur afhankelijk is van gebruik van het artikel.

Sommige gaan er zeer goed mee om, ik heb persoonlijk hele goede ervaringen met bijv. Sinn, Meistersinger, Ball, Orient, etc. Vaak worden bij deze bedrijven ook gewoon gratis iets toegezonden zonder ook maar naar de papieren, etc. te vragen. (tu)

Mindere ervaringen heb ik helaas ook, met bijv. Swatch (Omega), Tissot en Timefactors. Vaak reageert men niet eens (td)

Alles wat ik niet krijg na 2 jaar slik ik.

Je doet jezelf tekort…

marnix.moed Schreef:

Alles wat ik niet krijg na 2 jaar slik ik.

+1

Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Ogenblik Schreef:

Je doet jezelf tekort…

Dat geloof ik niet echt. Je bereikt vaak meer met een vriendelijke benadering & subtiele druk, dan door met EG regelgeving te wapperen. Mijn ervaring.

hhe Schreef:

Mijn ervaring is dat de meeste (micro) brand een
uitstekende service hebben, beter dan de grote
merken die via juweliers verkocht worden.

Hoe bizar ver dat ook kan gaan. Had een gebruikte Magrette gekocht waar een haarlijnkrasje op het glas bleek te zitten. En als ik ergens niet tegen kan is het wel een krasje op het glas. Dus contact opgenomen met de dealer in Nederland. Die zou wel een vervangend glaasje regelen. Wat bleek, kon ie niet aan een los glaasje komen. Kreeg ik gratis een hele kast inclusief glas ::o

Hoop dat m’n horlogemaker tijd heeft gehad om alles over te zetten. Zie em woensdag eindelijk weer X(

marnix.moed Schreef:

hhe Schreef:

Mijn ervaring is dat de meeste (micro) brand
een
uitstekende service hebben, beter dan de grote
merken die via juweliers verkocht worden.

Hoe bizar ver dat ook kan gaan. Had een gebruikte
Magrette gekocht waar een haarlijnkrasje op het
glas bleek te zitten. En als ik ergens niet tegen
kan is het wel een krasje op het glas. Dus contact
opgenomen met de dealer in Nederland. Die zou wel
een vervangend glaasje regelen. Wat bleek, kon ie
niet aan een los glaasje komen. Kreeg ik gratis
een hele kast inclusief glas ::o

Hoop dat m’n horlogemaker tijd heeft gehad om
alles over te zetten. Zie em woensdag eindelijk
weer X(

Service van magrette is echt super!! bijna woensdag :wink:

Ik geloof niet dat ik heb beweerd dat je de confrontatie aan moet gaan. Als alles normaal en in redelijkheid verloopt is dat natuurlijk de beste oplossing. Het gaat me er alleen maar om dat je je niet met een kluitje in het riet moet laten sturen en dan kan terugvallen op Wet- en regelgeving. Als ik lees dat een liefhebber alles slikt na twee jaar maak je geen gebruik van je recht als consument…
Daarnaast geef ik aan dat je bij een onrdelijke behandeling door een leverancier een krachtig instrument in handen hebt met het forum.

Misschien was ik niet duidelijk… (?)

Ogenblik Schreef:

Als ik lees dat een liefhebber alles
slikt na twee jaar maak je geen gebruik van je
recht als consument…

Heb je een terecht punt. Ik ben iemand die issues eerder bij mezelf zoek, dan bij een ander. Als een klokje mankementen vertoont na bijv. 6 jaar dan zou het kunnen zijn dat ik geen service heb laten uitvoeren, of dat ik ergens tegenaan ben gestoten. Betreft het een duur klokje die op een enkele keer na alleen in de kluis heeft gelegen en de verf valt er vanaf. Dan is het een ander verhaal.

Daarnaast geef ik aan dat je bij een onrdelijke
behandeling door een leverancier een krachtig
instrument in handen hebt met het forum.

Nou ja, niet iedereen is daar zo van onder de indruk, maar alle beetjes helpen.

:# Ik denk dat iedereen zijn zegje hierover nu wel heeft gedaan en ik stel vast dat men in grote lijnen geneigd is om mankementen na de garantie niet te claimen omdat het lastig is, onredelijk lijkt of zelfs als kansloos wordt gezien. Bedankt voor de reacties, gr Henk

Ogenblik Schreef:

Je doet jezelf tekort…

Vertel. Liefst met wat jurisprudentie van vergelijkbare producten? Mijn ervaring is juist dat rechters/geschillencommissies ook die 2 jaar periode redelijk aanhouden.
Structurele fouten worden daarbuiten nog wel opgepakt, maar met horloges kan ik zo 1-2-3 ook niet veel voorbeelden verzinnen. Gelukkig maar kan je bijna wel zeggen, anders wordt alles weer duurder (keerzijde van garantie is dat je er ook gewoon voor moet betalen…).

Een mechanisch uurwerk heeft onderhoud nodig, dat is ook gewoon uitgesloten van garantieperiodes (ala laptop accu’s, auto onderhoud etc.), tenzij het echt veel te snel nodig is.