Productie horloge

Beste horloge liefhebbers,

Sinds een paar maanden ben ik bezig met mijn eigen horloge merk. Nu komt het punt van produceren. Dit ga ik niet zelf doen maar dit wil ik laten doen. Nu heb ik twee opties:

1: Volledige productie ( kast, uurwerk, horlogeband etc)
2: Productie bij verschillende bedrijven

Voordelen/nadelen:
1: Voordeel: Alles bij een dezelfde fabriek. Nadeel: minimaal 500 stuks
2: Voordeel; Lager aantal (50/100) Nadeel: verschillende bedrijven

Nu is het ook zo dat bij optie 2 ik alleen een bedrijf voor de kast heb gevonden maar nog niet voor het uurwerk en wijzers. Weet iemand een bedrijf? Bedrijven voor horlogebanden zijn er genoeg, dus dit is geen probleem.

Ik ben het twijfelen wat ik moet doen. Aangezien het een onbekend merk is, verkoopt 500 horloges wel?

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Mvg,
Pascal

Iets wat onbekend is verkoopt überhaupt niet. Dus moet je voor bekendheid zorgen. Als je dat hebt, zal het aantal af hangen van de waardepropositie. Je zult een USP moeten hebben. Dat is moeilijk tussen de al stervensvele merken in. Je moet met ieders heel bijzonders komen om vanuit het niks 500 horloges te kunnen verkopen. Tenzij je in de goedkope kwarts-horloges gaat.

Ik ken je hier niet als horlogeliefhebber. Wat is je insteek, zakelijk of als liefhebber? Hoe dan ook, je zult een gedegen businessplan moeten hebben. Wat 1. of 2. betreft, dat is me voor de consument niet echt van belang. Het lijkt me wĆØl een sommetje in je businessplan.

Ik begrijp dat je bekendheid moet maken om een product te verkopen. Maar ergens moet een begin zijn. Daarom lijkt mij ook verstandig om met andere erover te praten alvorens ik besluit om iets doen, of niet.

Mijn insteek: puur als liefhebber. Je eigen klokje om je arm lijkt mij geweldig. Dat daarnaast ook een zakelijke kant eraan vast hangt is onvermijdelijk en minstens zo leuk.

Essentieel om voor jezelf te gaan bepalen wat je inkoop-verkoop zal moeten zijn.
Of wil je eerst goodwill kweken en tegen kostprijs werken?

Wat is je onderscheidend vermogen tov andere merken?
Hoe wil je omgaan met garanties?
Ga jezelf juweliers langs? Ga je een soort Tupperware-parties organiseren? Wil je agenten inhuren? Ga je nationaal? Of misschien ook internationaal?
Hoe goed kun en mag je vertrouwen op jouw leveranciers?

Zomaar een paar vragen die wellicht handig kunnen zijn voor jezelf…

Hopelijk denk je nu bij jezelf; Sjezus Johan… Natuurlijk, allang aan gedacht man!!
Zo niet… Hopelijk werkt het verhelderend!!

Succes met de keuzes maken.

Vertel eens wat meer over je horloges… Plaatjes ben ik ook wel nieuwsgierig naar!

Gr Johan

De 3d render is in de maak. Zodra deze af is. Zal ik deze zo snel als mogelijk posten.
Bedankt voor de reactie Joahn.

2 likes

Horloge merken schieten momenteel in Nederland als paddestoelen uit een vochtige kelder…

USP… da’s een deel van het verhaal wat je vertelt… mensen kopen het verhaal…je wilt iets bijzonders… als je alleen de tijd om je pols wilt… koop je een horloge bij de kijkshop… of op de markt… da’s niet je doelgroep…

voor het zover is dat je daadwerkelijk een horloge op de markt kan gaan brengen… ben je wel even verder. .ik bouwde mijn eerste horloge in 2013… had gehoopt in 2014 te kunnen starten met produceren van een eerste oplage… maar neen… veel te druk met werk voor anderen… maar ook dat brengt munten in de lade… 'k moet toch ook ergens van leven…en ik moet ook zorgen dat ik die eerste batch Dumet Watches ergens mee kan financieren… eer je een Kickstarter kan gaan proberen… ben je al even verder… en je prototype… moet je uit eigen middelen doen… en dat is een enkelstuks… die zijn duur… als ik alle uren van mijn eerste horloge zou rekenen… dan praat je over 10.000+ euri’s… maar… met die ervaring in het bouwen van het horloge… kan ik nu ook anderen bedienen… maargoed… da’s mijn vak… ik begrijp dat jij alle productie wilt uitbesteden?..

2 likes

Ik denk ook dat je 2 keuzes hebt.
Ga je voor omzet bij de ā€˜leek’ door een leuk ā€˜mode’ horloge aan te gaan bieden? Of ga je voor wat mechanisch van hogere kwaliteit voor de ā€˜liefhebbers’?
Ook dat zijn mijn inziens 2 verschillende markten.
Ga je voor de leek? Dan is het een kwestie van goede marketing, met een leuk uiterlijk denk aan bv ICE watch oid. Cheap quartz uurwerk maakt dan niet uit.
Ga je voor de liefhebbers, dan zal een Swiss of Miyota mechanisch uurwerk het hart moeten zijn.
Qua uiterlijk moetje dan denk ik richting dresser/ vlieger/ duiker en verder niet iets geks.

Ben benieuwd wat het gaat worden?? Foto??

1 like

Het horloge zal richting de verkoopprijs van 250/300 euro zitten. Echter wil ik wel een Miyota uurwerk.
Dus tussen de leek en de liefhebber in Thijs.

Daarnaast ben ik ook eens hardop het denken om middels crowdfunding de investering te doen. Dit heeft namelijk meerdere kanten. Aan de ene kant de investering wordt verdeeld, maar aan de andere kant heb je tevens een marketing concept. Mensen die investeren die zullen het product ook willen aanprijzen om zodoende meer geld terug te krijgen dan dat ze hebben geĆÆnvesteerd. Mond op mond reclame blijft het beste marketingmiddel.

Buiten het feit dat ik het altijd aanmoedig om nieuwe producten te ontwikkelen, ondernemerschap respecteer en waardeer wil ik je, als ondernemer, graag meegeven dat je je droom niet moet onderschatten.
Ook bij crowdfunding draait het om hetgeen wat je te bieden hebt; USP is essentieel.

De gedachten van crowdfunding; ā€œeven geld bij elkaar harkenā€ zal niet snel opgaan.

Ik oordeel en veroordeel je overigens absoluut niet!
Maar er wordt vaak te snel, te kort door de bocht en te easy gedacht bij vergelijkbare projecten.

Daar er sowieso veel geld, tijd en energie in zal gaan zitten moet je de koppijn, buikpijn en stress ook niet onderschatten.

Hou ons op de hoogte en veel succes met de volgende stappen!

Gr Johan

Leuk om te zien dat er zoveel met ambities zijn. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat en wens je veel succes toe.

Straks wordt het nog tijd voor een EHBO lijstje voor het starten v je eigen microbrand :wink:

Ik denk dat callio inmiddels koffie drinken is bij/met arie. … :wink:

Als ie verstandig is wel denk ik!

Ik weet niet of dit al eerder is gezegd, maar het lijkt mij beter om eerst van alle onderdelen of van het horloge in zijn geheel een sample productie te bestellen. Anders zit je straks opgescheept met 500 horloges waarvan de afwerking of kwaliteit niet zo goed is als gehoopt.

ik denk dat het idee meer in lijn moet liggen van het kopen van standaard uurwerken en complete kastjes en je daarnaast de wijzerplaatjes ook betrekt van een groothandel.

De onderdelen op zich kosten geen rib en je kan op aanvraag ā€˜ā€˜assembleren’’

Zo uit het niets een ā€˜ā€˜eigen’’ horlogelijn beginnen met een zelf bedacht concept,gaat heel veel tijd en vooral geld kosten.
Er lopen nu zoveel ā€˜ā€˜fundings’’ bij Crowdfunding dat je idee direct ondergesneeuwd wordt en nihil kans maakt om gesteund hierdoor.

ook ik wil helemaal geen spelbrekert zijn ,maar realiteit zegt dat dit soort projecten bijna niet te realiseren zijn zonder een hele dikke buffer en vooral geduld.

1 like

'K heb em nog niet gezien… :smile:

1 like