Een halve maand geleden kwam ik onderstaand zakhorloge tegen, het was van een zeer slechte foto te zien dat het een spillegang betrof met een datumfunctie maar dat was het dan ook:
Besloten om het maar eens te gaan bekijken, en eenmaal bij de verkoper dacht ik " hmmm dit wordt nooit meer wat":
Het glas ontbrak, wijzerplaat beschadigd, 1 van de wijzers niet origineel, gedreven zilveren buitenkast doorgesleten, het “contrate wheel” was van zijn as gekomen en er was een slag in gedrukt, de fusee-ketting was uit fatsoen en er ontbraken schakels en een haakje.
Verder de nodige roestvorming en ontbrak de veer inclusief de wand van de veerton!
Er stond enkel nog een arbre twee verwoeste messing schijfjes waarvan 1 ooit het deksel was en het andere de bodem!
foto’s voor de restauratie:
foto van de zijkant waar het losse contrate wheel zichtbaar is:
what the??!!:
Teleursteling…
Maar goed het was een lange reis en toch maar gekocht, met in het achterhoofd handig voor onderdelen.
Eenmaal thuis ben ik toch eens gaan nadenken over hoe ik dit aan zou pakken.
Alles uit elkaar getrokken en een aantal weekjes zoet geweest met “the basketcase watch from hell” aka Markham London.
Helaas! De foto’s die ik tussendoor had gemaakt zijn verloren gegaan door een corrupte sd kaart, dit is erg jammer.
Ik ben begonnen met een inspectie van de tandwieltrein en hier kwam al gauw aan het licht dat het “fuseewheel” een losse tand had die er ooit ingezet was dmv een zwaluwstaart verbing erin gesoldeerd, niet de mooiste oplossing maar goed…
Dit opgelost door wat soldeerwater en opnieuw de soldeerbout erop te zetten.
Al snel zat het kreng schuin en heb ik het meermaals moeten corigeren na het te verhitten.
De boel hierna lekker schoongemaakt, en de roestige ijzeren onderdelen in een bak met een zeer sterke thee oplossing gelegd.
Het is niet chemisch en ook niet agressief, de truc hiervan is dat het tanninezuur in de thee de roest wegvreet, vervolgens zie je een zwarte laag op het ijzer die je vervolgens goed weg kan polijsten zonder al teveel moeite.
Toen dit voor elkaar was ging ik opzoek in mijn spillegang kerkhof opzoek naar een nieuwe veerton.
Deze was vrij snel gevonden incluis een goede veer, echter de tappen van deze arbre bleken echter totaal niet te passen in de platines dus heb ik de ton op maat gemaakt zodat de arbre van de oude erin paste.
Toen ik het eenmaal monteerde bleek dat de ton niet hoog genoeg was en dat de ketting van de fusee af zou slippen, het geheel lag niet op lijn met de eerste groef van de fusee.
Dit opgelost door de bodem 4 tiende mm dikker te maken met een op maat gezaagd messing schijfje. en dit aan de bodem te solderen.
Vanwege het feit dat het onderdeel toch niet origineel was kon ik hier wel mee leven zolang het onderdeel maar aangepast wordt op het horloge ipv andersom.
Toen was het “contrate wheel” aan de beurt, er zat een knik in een spaak en een slag van een halve centimeter in de breedte.
Ik durfde hier zelf niet aan te buigen maar mijn vader zag er wel heil in.
Hij heeft een malletje van een zachte houtsoort gemaakt waar het geheel precies inpaste en zo met wat kunstgrepen mbv houten latjes de boel weer in het gareel geduwd.
Daarna hebben we met behup van wat schilvertjes schellak opgelost in alcohol hetwiel weer op de as gezet , daarna plaatste ik het wiel terug in de platines om de ingrijping te controleren en waar nodig het wiel op de as te corrigeren.
Daarna hebbem we het wiel weer uitgenomen en een dagje uit laten harden en de alcohol laten verdampen.
Hierna was de plaat aan de beurt, deze heb ik een antal uurtjes in pure ammoniak laten liggen zodat het vuil oplost, het is van belang dit bij een emaille plaat met haarlijnen zonder een ultrasoon te doen omdat anders de kans aanwezig is dat er delen lostrillen.
De plaat kwam er mooi schoon uit en de oude verf bij het datumgedeelte was opgelost.
Dit vervolgens opgevuld met een speciale wax die tot poeder verbrijzelt en in de de beschadiging legt, vervolgens verhit je de wijzerplaat zodat het geheel smelt en kun je overtollige zaken met een scheermesje wegschrapen.
Dit lukte tot redelijke tevredenheid van mezelf maar het wordt nooit meer perfect…
Na de vondst van een andere minutenwijzer en talloze reparaties aan de slechte fusee ketting kon het assembleren beginnen warvan dit het resultaat is:
sssmoking!!!
Moraal: De aanhouder wint!
filmpje:http://members.home.nl/bredewold/markham/1024-768/markham.WMV
Nu nog een goed zilversmit vinden die de kast kan restauren: