Project: basketcase ( modem burner en ouwe meuk alert!)

Een halve maand geleden kwam ik onderstaand zakhorloge tegen, het was van een zeer slechte foto te zien dat het een spillegang betrof met een datumfunctie maar dat was het dan ook:

Besloten om het maar eens te gaan bekijken, en eenmaal bij de verkoper dacht ik " hmmm dit wordt nooit meer wat":
Het glas ontbrak, wijzerplaat beschadigd, 1 van de wijzers niet origineel, gedreven zilveren buitenkast doorgesleten, het “contrate wheel” was van zijn as gekomen en er was een slag in gedrukt, de fusee-ketting was uit fatsoen en er ontbraken schakels en een haakje.
Verder de nodige roestvorming en ontbrak de veer inclusief de wand van de veerton!
Er stond enkel nog een arbre twee verwoeste messing schijfjes waarvan 1 ooit het deksel was en het andere de bodem!

foto’s voor de restauratie:

foto van de zijkant waar het losse contrate wheel zichtbaar is:

what the??!!:

Teleursteling…
Maar goed het was een lange reis en toch maar gekocht, met in het achterhoofd handig voor onderdelen.
Eenmaal thuis ben ik toch eens gaan nadenken over hoe ik dit aan zou pakken.

Alles uit elkaar getrokken en een aantal weekjes zoet geweest met “the basketcase watch from hell” aka Markham London.

Helaas! De foto’s die ik tussendoor had gemaakt zijn verloren gegaan door een corrupte sd kaart, dit is erg jammer.

Ik ben begonnen met een inspectie van de tandwieltrein en hier kwam al gauw aan het licht dat het “fuseewheel” een losse tand had die er ooit ingezet was dmv een zwaluwstaart verbing erin gesoldeerd, niet de mooiste oplossing maar goed…
Dit opgelost door wat soldeerwater en opnieuw de soldeerbout erop te zetten.
Al snel zat het kreng schuin en heb ik het meermaals moeten corigeren na het te verhitten.

De boel hierna lekker schoongemaakt, en de roestige ijzeren onderdelen in een bak met een zeer sterke thee oplossing gelegd.
Het is niet chemisch en ook niet agressief, de truc hiervan is dat het tanninezuur in de thee de roest wegvreet, vervolgens zie je een zwarte laag op het ijzer die je vervolgens goed weg kan polijsten zonder al teveel moeite.

Toen dit voor elkaar was ging ik opzoek in mijn spillegang kerkhof opzoek naar een nieuwe veerton.
Deze was vrij snel gevonden incluis een goede veer, echter de tappen van deze arbre bleken echter totaal niet te passen in de platines dus heb ik de ton op maat gemaakt zodat de arbre van de oude erin paste.
Toen ik het eenmaal monteerde bleek dat de ton niet hoog genoeg was en dat de ketting van de fusee af zou slippen, het geheel lag niet op lijn met de eerste groef van de fusee.
Dit opgelost door de bodem 4 tiende mm dikker te maken met een op maat gezaagd messing schijfje. en dit aan de bodem te solderen.
Vanwege het feit dat het onderdeel toch niet origineel was kon ik hier wel mee leven zolang het onderdeel maar aangepast wordt op het horloge ipv andersom.

Toen was het “contrate wheel” aan de beurt, er zat een knik in een spaak en een slag van een halve centimeter in de breedte.
Ik durfde hier zelf niet aan te buigen maar mijn vader zag er wel heil in.
Hij heeft een malletje van een zachte houtsoort gemaakt waar het geheel precies inpaste en zo met wat kunstgrepen mbv houten latjes de boel weer in het gareel geduwd.
Daarna hebben we met behup van wat schilvertjes schellak opgelost in alcohol hetwiel weer op de as gezet , daarna plaatste ik het wiel terug in de platines om de ingrijping te controleren en waar nodig het wiel op de as te corrigeren.
Daarna hebbem we het wiel weer uitgenomen en een dagje uit laten harden en de alcohol laten verdampen.

Hierna was de plaat aan de beurt, deze heb ik een antal uurtjes in pure ammoniak laten liggen zodat het vuil oplost, het is van belang dit bij een emaille plaat met haarlijnen zonder een ultrasoon te doen omdat anders de kans aanwezig is dat er delen lostrillen.
De plaat kwam er mooi schoon uit en de oude verf bij het datumgedeelte was opgelost.
Dit vervolgens opgevuld met een speciale wax die tot poeder verbrijzelt en in de de beschadiging legt, vervolgens verhit je de wijzerplaat zodat het geheel smelt en kun je overtollige zaken met een scheermesje wegschrapen.
Dit lukte tot redelijke tevredenheid van mezelf maar het wordt nooit meer perfect…

Na de vondst van een andere minutenwijzer en talloze reparaties aan de slechte fusee ketting kon het assembleren beginnen warvan dit het resultaat is:


sssmoking!!!

Moraal: De aanhouder wint!
filmpje:http://members.home.nl/bredewold/markham/1024-768/markham.WMV

Nu nog een goed zilversmit vinden die de kast kan restauren:

Pracht verhaal ! Ik snap niet helemaal wat je allemaal gedaan hebt maar dat ligt meer aan mij. Ik vind hem erg mooi !! Vakwerk !!
Wat ik miste is hoe oud die is ??

Wouw, ziet er super uit!

Echt vakwerk

Een dikke proficiat Mario !!

Je schrijft “het wordt nooit meer perfect”… maar als ik de toestand voor-en-na zie dan is dit toch al wel een heel mooie prestatie ! (tu)

Met Respectvolle Groeten,

Morse.

Een prachtige reportage, zeer mooie foto,s.
Wat is dit horloge mooi opgeknapt zeg.
Ook leuk dat er zoveel tips worden gegeven,waar ik nog nooit van gehoord had.
Graag meer reportages van deze projecten.
Groet. Chris

Het is volgens het zilverkeur london 1743.

prachtige klok, mooie reportage en een leuk filmpje.
(alleen het fimpje stopt bij mij na 13 seconden ? )
proficat met deze aanwinst en het succesvolle werk.

Fraaie reportage en al een geweldig resultaat Mario: veel respekt dat je zo’n “oud lijk” met veel vernuft toch weer aan de praat hebt kunnen krijgen!
Die datumaanduiding zal je wel niet vaak tegenkomen bij horloges van deze leeftijd??
Wel heel erg jammer dat je “tijdens” foto’s verloren gegaan zijn, dat had ik er graag bij gezien, maar wellicht bij een volgend projekt??..

Dat je schellak in alkohol oplost, zodat je het geheel nog wat kan “stellen” totdat de alkohol uitgedampt is, is kompleet nieuw voor mij (normaal is om de delen te verwarmen met vlammetje, maar dan zit het ook meteen vast na afkoeling) ook het “vastzetten” van het rad op de as met enkel schellak wist ik niet van dat dat in de praktijk sterk genoeg zou zijn!

Ook hoe jullie (is je vader klokkenmaker of zo??) al die andere “kleinigheden” hebt opgelost vind ik geweldig leuk en leerzaam om te lezen (tu)
Hopelijk vind je iemand die de kast kan restaureren, het lijkt me een hele klus, maar het horloge lijkt me het zeker waard!

Groet,
Paul

Mooi hoor, klasse!

Groeten, Tom Vreeken.

Mijn beste,

Het is werkelijk een ‘meesterhand’ welke zich hier heeft ontfermd over het weer tot leven wekken van al wat al tot sterven gedoemd was.
Mijn complimenten, en dit niet alleen voor de voortreffelijke renovatie van dit magnifieke zakhorloge, doch ook voor de gedetailleerde beschrijving omkaderd met duidelijke foto’s.
veel succes er verder mee. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Paul K Schreef:

Die datumaanduiding zal je wel niet vaak
tegenkomen bij horloges van deze leeftijd??

Nee klopt dat is vrij zeldzaam, het mechanisme stelt echter weinig voor.
Het wordt aangedreven door een extra wiel met een stift welke weer in de datumring grijpt.
Hij doet er ook zo’n 3 uur over om van datum te verwisselen.
Wat ik bizar vindt is dat hij precies om 1 over 12 klik zegt, dit gezien het primitieve mechanisme.

Dat je schellak in alkohol oplost, zodat je het
geheel nog wat kan “stellen” totdat de alkohol
uitgedampt is, is kompleet nieuw voor mij (normaal
is om de delen te verwarmen met vlammetje, maar
dan zit het ook meteen vast na afkoeling) ook het
"vastzetten" van het rad op de as met enkel
schellak wist ik niet van dat dat in de praktijk
sterk genoeg zou zijn!

Het is wel zo dat er een soort van mesing plug over de as heen zit waar het wiel ooit vast opgeklonken was, zo koud op de as was ook waarschijlijk niets geworden. Maar ik zag in klinken een groot probleem.
Het is vrij lastig om zo’n ding met rechtop staande tanden in een tappenbank te testen.

Ik was ooit eens eerder aan het experimenteren om een plateausteen vast te zetten ik kwam al snel uit bij secondenlijm maar dit was een totale ramp, toen las ik dat het gedaan werdt door schellak te smelten.
Dit leek ook bijna niet te doen zonder de spiraal en plateau te verwijderen, ook gezien de minimale kennis die ik er toen van had.
Bovendien leek met testen op wat oude cilindermeuk het na verhitting niet al te mooi te zijn en zeer bros (wellicht te lang verhit?).

Ik las bij toeval een artikeltje over restauratie van die glanzende bimbam pendules dat schellak werdt opgelost in alcohol en dit hiermee meermaals werdt gelakt ( soms wel 10 tot 20 laagjes).

Besloot ermee te gaan testen en kwam tot de conclusie dat het zeer mooi hard wordt, ook is het goed te manipuleren na oplossing, de eerste truc houdt het na 4 jaar nogsteeds uit in mijn snek die ik bijna dagelijks draag.

Ook hoe jullie (is je vader klokkenmaker of zo??)
Nee mijn vader is geen klokkenmaker maar was loodgieter elektricien en wat al niet meer…
Hij handelde vroeger in zijn vrije tijd in antiek, zoals tinen voorwerpen, comtoises en engelse klokken,welke nog vuil en verrot rechtsreeks uit frankrijk en engeland geimporteerd werden toen men ze daar niet meer waardeerde.
Het grove werk heeft hij zeker wel onder de knie.

Vroeger als klein jochie trok ik ook nog wel eens mijn eerste zakhorloge dat ik van hem kreeg, uit elkaar (tot in den treure) natuurlijk zat ik met mijn tengels aan de regulateur van de spiraal en dit resulteerde vanzelfsprekend in een verbogen balansveer.
Het verbaast me nog hoe hij dit telkens weer herstelde met gereedschap dat hier niet voor bestemd was.
Wat hij ziet maakt hij, en dat is ook mijn drijvende kracht.
Raad eens waar ik de tik van over heb gehouden :wink:
Hij heeft voor veel dingen een praktische oplossing en we zijn het soms ook niet met elkaar eens qua aanpak maarja gelijke mensen botsen nu wel eens.

Zonder hem was een en ander allang in de hoek gesmeten, en dit geld ook voor de handige tips van jou en natuurlijk de bepaalde chrono deeltjes :slight_smile:

al die andere “kleinigheden” hebt opgelost vind ik
geweldig leuk en leerzaam om te lezen (tu)
Hopelijk vind je iemand die de kast kan
restaureren, het lijkt me een hele klus, maar het
horloge lijkt me het zeker waard!

Ik ga eens goed zoeken, ik weet zeker dat het goed gaat komen…

Groet,
Paul

Mooi verhaal (tu)
Mijn petje af voor het resultaat, de eerste foto’s bezien zou ik er niet eens meer aan durven te beginnen.

Bedankt voor de leuke aanvulling!
Een kleinigheidje over dat schellak: is idd een tikkie lastig om te verhitten voor het vastzetten van plateau of ankersteentjes zonder 't te verbranden… totdat je erachter komt dat er (zoals gewoonlijk) weer speciale gereedschapjes voor bedacht zijn!

Deze zaten bij mij nog net niet in de verhuisdozen, dus snel even een plaatje geschoten:

de houder welke het plateau vastklemt is van messing, je verhit met een alkoholvlammetje het bovenste lange uiteinde van de klem, de balans hoeft niet uit elkaar genomen te worden.
Voor beide hulpmiddeltjes geldt ook dat je zo een wat grotere massa hebt om op te warmen, dus het verwarmen gaat dan wat geleidelijker (maar het blijft wel een enorm gepiel natuurlijk…)

Hebben we beide wat opgestoken!

Groet,
Paul

probeer eens www.zilvergalerie.nl
Onder het kopje de zilversmeden vind je onder andere titiaan de geer.
Daar doen wij veel restauratiewerk naar toe.
Maar ook Paul de Vries is een hele goede.

Noot eerder gezien, maar het lijkt me inderdaad nog steeds een lastig klusje.

Mario Bredewold ,
je bent een Duivelskunstenaar !!!
Peter Peters

cmejewellery Schreef:

probeer eens www.zilvergalerie.nl
Onder het kopje de zilversmeden vind je onder
andere titiaan de geer.
Daar doen wij veel restauratiewerk naar toe.
Maar ook Paul de Vries is een hele goede.

Bedankt voor je tips ik zal eens informeren!!!

Update 25 april 2008

Even afstoffen :wink:
: Ik ben nu bezig met de wijzerplaat een beter aanzicht te geven door de cijfers te retoucheren met een custom getweakte permanente marker, ik zal hier morgen foto’s van posten als het experiment goed verloopt.
Ik vondt het toch zonde om vanwege mijn destijds gelimiteerde webspace dit topic te laten verdwijnen gezien de hoeveelheid werk, en besloten het weer te herstellen.
Ik hoop dat ik er niemand mee vermoei en dat dit als een voor en na kan worden beschouwd…

De oude post van vorig jaar:

Een halve maand geleden kwam ik onderstaand zakhorloge tegen, het was van een zeer slechte foto te zien dat het een spillegang betrof met een datumfunctie maar dat was het dan ook:

Besloten om het maar eens te gaan bekijken, en eenmaal bij de verkoper dacht ik " hmmm dit wordt nooit meer wat":
Het glas ontbrak, wijzerplaat beschadigd, 1 van de wijzers niet origineel, gedreven zilveren buitenkast doorgesleten, het “contrate wheel” was van zijn as gekomen en er was een slag in gedrukt, de fusee-ketting was uit fatsoen en er ontbraken schakels en een haakje.
Verder de nodige roestvorming en ontbrak de veer inclusief de wand van de veerton!
Er stond enkel nog een arbre twee verwoeste messing schijfjes waarvan 1 ooit het deksel was en het andere de bodem!

foto’s voor de restauratie:

foto van de zijkant waar het losse contrate wheel zichtbaar is:

what the??!! zie laatste foto boven waar geen wand meer te zien is van de veerton.

Teleursteling…
Maar goed het was een lange reis en toch maar gekocht, met in het achterhoofd handig voor onderdelen.
Eenmaal thuis ben ik toch eens gaan nadenken over hoe ik dit aan zou pakken.

Alles uit elkaar getrokken en een aantal weekjes zoet geweest met “the basketcase watch from hell” aka Markham London.

Helaas! De foto’s die ik tussendoor had gemaakt zijn verloren gegaan door een corrupte sd kaart, dit is erg jammer.

Ik ben begonnen met een inspectie van de tandwieltrein en hier kwam al gauw aan het licht dat het “fuseewheel” een losse tand had die er ooit ingezet was dmv een zwaluwstaart verbing erin gesoldeerd, niet de mooiste oplossing maar goed…
Dit opgelost door wat soldeerwater en opnieuw de soldeerbout erop te zetten.
Al snel zat het kreng schuin en heb ik het meermaals moeten corigeren na het te verhitten.

De boel hierna lekker schoongemaakt, en de roestige ijzeren onderdelen in een bak met een zeer sterke thee oplossing gelegd.
Het is niet chemisch en ook niet agressief, de truc hiervan is dat het tanninezuur in de thee de roest wegvreet, vervolgens zie je een zwarte laag op het ijzer die je vervolgens goed weg kan polijsten zonder al teveel moeite.

Toen dit voor elkaar was ging ik opzoek in mijn spillegang kerkhof opzoek naar een nieuwe veerton.
Deze was vrij snel gevonden incluis een goede veer, echter de tappen van deze arbre bleken echter totaal niet te passen in de platines dus heb ik de ton op maat gemaakt zodat de arbre van de oude erin paste.
Toen ik het eenmaal monteerde bleek dat de ton niet hoog genoeg was en dat de ketting van de fusee af zou slippen, het geheel lag niet op lijn met de eerste groef van de fusee.
Dit opgelost door de bodem 4 tiende mm dikker te maken met een op maat gezaagd messing schijfje. en dit aan de bodem te solderen.
Vanwege het feit dat het onderdeel toch niet origineel was kon ik hier wel mee leven zolang het onderdeel maar aangepast wordt op het horloge ipv andersom.

Toen was het “contrate wheel” aan de beurt, er zat een knik in een spaak en een slag van een halve centimeter in de breedte.
Ik durfde hier zelf niet aan te buigen maar mijn vader zag er wel heil in.
Hij heeft een malletje van een zachte houtsoort gemaakt waar het geheel precies inpaste en zo met wat kunstgrepen mbv houten latjes de boel weer in het gareel geduwd.
Daarna hebben we met behup van wat schilvertjes schellak opgelost in alcohol hetwiel weer op de as gezet , daarna plaatste ik het wiel terug in de platines om de ingrijping te controleren en waar nodig het wiel op de as te corrigeren.
Daarna hebbem we het wiel weer uitgenomen en een dagje uit laten harden en de alcohol laten verdampen.

Hierna was de plaat aan de beurt, deze heb ik een antal uurtjes in pure ammoniak laten liggen zodat het vuil oplost, het is van belang dit bij een emaille plaat met haarlijnen zonder een ultrasoon te doen omdat anders de kans aanwezig is dat er delen lostrillen.
De plaat kwam er mooi schoon uit en de oude verf bij het datumgedeelte was opgelost.
Dit vervolgens opgevuld met een speciale wax die tot poeder verbrijzelt en in de de beschadiging legt, vervolgens verhit je de wijzerplaat zodat het geheel smelt en kun je overtollige zaken met een scheermesje wegschrapen.
Dit lukte tot redelijke tevredenheid van mezelf maar het wordt nooit meer perfect…

Na de vondst van een andere minutenwijzer en talloze reparaties aan de slechte fusee ketting kon het assembleren beginnen warvan dit het resultaat is:

[img]http://qqfymg.blu.livefilestore.com/y1pPjhRhnCLum5PdqOu1mabVsmcPAniN-qE5yuvTNSa2AJIjkq_BZ8TQDmLrjOEGyJi0unq3btWrRx6T8w3kUj6Vw/S6300131.JPG[img]

sssmoking!!!

Moraal: De aanhouder wint!

filmpje: http://cid-df87438acb997321.skydrive.live.com/self.aspx/Openbaar/markhamproject/na/S6300119.AVI

Nu nog een goed zilversmit vinden die de kast kan restauren:

Ik ben benieuwd hoe je de wijzerplaat gaat bewerken Mario.
Groet . Chris