Project dat falikant mis is gegaan

Mooi dat Ed dit voor je wil doen! Succes alvast! :ok_hand:

Gaat hier ook lang niet altijd goed hoor. Maar dat zit dan meer in (door mij!) onverklaarbare afwijkingen en, op dit moment, “zomaar” stoppen van het (net geservicede) uurwerk. Kom er gelukkig bijna altijd wel uit…

Mooi balen man! Hoop dat je het gefixt krijgt.

Btw… “voor den”

Het gaat niet over hoeveel je valt maar over hoeveel je terug rechtstaat :wink:

Vrijdag j.l. heb ik bij Ed mijn zelfbouwer opgehaald, en een ander afgeleverd! Ik was zo blij met zijn werk, dat ik dacht, kijken wat hij kan doen aan mijn B&R 126! De chrono secondenwijzer wiebelt. Als ik 'm reset, dan schiet de wijzer te ver vanuit ‘12’: links of rechts, afhankelijk van waar ik 'm reset. Het is een flyback, dus dit moet eigenlijk wel goed gaan. Ed zag onder de microscoop direct schade van een vorige beunhaas, maar ik vind het niet zo erg dat deze wat gebruikerssporen heeft. Krasjes, wear&tear, past wel bij dit model. Het doet me qua functionaliteit denken aan een Longines 13ZN12, die ik onmogelijk me kan veroorloven. Ed gaat kijken wat er mis is; als er slip zit in het busje zelf, ín het mechaniek, ja, dan wordt het onmogelijk, maar als die wijzer zelf gewoon los zit, is het een relatief eenvoudige fix, en dan kan ik deze weer gewoon om! Hoera!

Deze heb ik nu dus;

image
Dit is de Longines die ik bedoelde. Precies hetzelfde? Welnee. Maar wel heel veel overeenkomsten. Flyback (sommige 13ZN12’s, of deze dat is, weet ik niet zo snel eigenlijk), center minute chrono hand, 2 subdials. De Longines is wit/creme, B&R zwart; gekleurde vs gouden wijzers, applied markers vs printed numbers. Maar voor 1/20 van wat de Longines kost, denk ik dat de B&R een prima alternatief is?

Okay, nu terug naar m’n zelfbouw-brouwsel.

38mm klein, met gouden cathedral wijzers voor uren, minuten, chrono-seconds, zilverkleurige GMT wijzer met rood driehoekje, zilverkleurige minuten&uren chrono teller, en raar genoeg, een messing running seconds wijzer?!

Vooral aan die laatste stoor ik me, maar ik heb géén idee waar het chrome-plated exemplaar is gebleven van die variant, dus dan maar dit. Zat er niet zo goed bij met m’n hoofd toen ik de onderdelen bestelde denk ik? Maakt niet uit. Het maakt deze uniek en absoluut de mijne. Kan geen twijfel over bestaan. En ergens heeft het wat charme (of is dat de horologische variant van het Stockholmsyndroom?).

Het is een echt klein klokje, de kleinste chrono die ik heb, en ergens heeft dat echt wel charme.

Klein puntje: als ik de kroon dichtdraai met de wijzerplaat omhoog, dan drukt de crown stem het uurwerk een paar tienden naar beneden, en dan draait de rotor niet meer. Bizar, maar waar. Deze kast kwam niet met case clamps noch de optie ertoe, dus het uurwerk zwabbert in de kast. Wijzerplaat naar beneden richten, kroon dichtdraaien, en dan is alles prima. Bizar, Ik weet het. Geen idee of dit op te lossen is, of dat het opgelost moet worden. Hoe het ook zij, de rotor draait (nu) keurig en vrij, en na het opwinden check ik of de rotor netjes draait. Het is en blijft een raar project.

2 likes