Project dat falikant mis is gegaan

Wellicht moet dit topic naar ‘Techniek&Reviews’, maar voor alsnog is het puur even ventileren.

Ik heb nu al een paar keer wijzers, wijzerplaten, en kasten vervangen. Ging prima. Wijzers netjes recht, wijzerplaat is ook niet zo moeilijk.

Hoogmoed komt ten val…

Dus ik dacht, ik koop een ETA 7754, kast, band, wijzers, de hele mikmak. Zo lastig kan het dan toch niet zijn?

Toch wel.

Die subdial-wijzers zijn zó ontzettend klein, dat in een moment van onoplettendheid ik de pinion van de hour counter gesloopt heb. Ik baal ontzettend. Het is een nagelnieuw uurwerk, en ik voel er niet heel veel voor om 'm helemaal te laten servicen, maar het vinden van een reparateur die alleen dat onderdeel wil vervangen, of uberhaupt zich wil storten op een 7750 (want de 7754 is de 7750, maar met een GMT hand in plaats van de dag-schijf), is lastig te vinden voor me. Ik heb al hulp van het forum gehad in het zoeken naar reparateurs, maar vooralsog blijkt het dun gezaaid.

Ik hoop dat TimeFix in Akersloot me hierin kan helpen, maar dát laat ik te zijner tijd weten. Voor nu is mijn frustratie zo hoog dat ik dit even van me af moest schrijven.

Is er iemand schuldig aan die frustratie? Ja.

Ikzelf.

Eigenlijk zou het een heel tof horloge worden. Cathedral hands, (driehoek-wijzer voor de GMT), 38mm in diameter, 13mm dik, stalen band, stalen tachymeter bezel, en een case die gerate is voor 200 meter waterdicht.

Als TimeFix me kan, en wil, helpen hiermee, wellicht mag ik zelfs kijken (kijken = leren) ? Je kan altijd hopen.

30 likes

Balen man! En weer door…laat je niet kennen :+1:

:face_holding_back_tears:

Sterkte, balen als zoiets gebeurt.

Niet leuk, respect dat je hier aan begonnen bent.

Ik heb nu meerdere keren wijzertjes en wijzerplaatjes gewisseld, dat ging prima. Hoe groot de stap is naar chronografen is niet te overzien als je 't niet doet. Het is gelukkig niet een raar uurwerk van een raar horloge; reserveonderdelen zijn prima te vinden. Alleen… wie oh wie gaat helpen, Dat is de vraag.

2 likes

Vallen opstaan en weer door :+1: volgens mij heet dit leergeld, hoe zuur het ook is.

1 like

Als je een nieuw onderdeel meestuurt, wil.ik wel eens kijken of ik dit uurwiel kan vervangen. Dat is toch de wijzer die op 9 uur staat?
Ik heb net een 7733 gedaan, een 7750/55 wil ik wel proberen.

Kan wel even duren, ik doe het stap voor stap.

4 likes

Zonder een goede werkhouder voor het opzetten van wijzers kan het snel fout gaan. De lagerstenen moeten goed ondersteund worden. Gebruik van een Horia is het veiligste.

@Serge2 7733 is echt anders dan 7754 en de uurteller zit daar niet op 9 uur.

De uurteller heeft geen Pinion! Er zitten wel twee raderen op deze as met een hartschijf. Het stalen rad wordt aangedreven door het rondsel [ Pinion ] van de veerton en het goudkleurige rad is de rem functie [ stil houden bij stoppen ]. Denk dat je de “as” hebt gebroken.

7 likes

Ik bedoel dus het stalen pennetje waar de wijzer op moet. Dacht dat het de pinion heette.

Dat die hele unit vervangen moet worden (onderdeel 8600 geloof ik hehe) had ik al door maar is mij echt een stap of 100x te ver.

Het is mij ook al gelukt om de lopende seconde van de 7750 te buigen (2x) en 1x te breken :joy:
Ik heb hem wel zelf gefixed, doe de cursus horlogemaker in Hasselt, 3e jaar examenjaar.
Succes!

Balen man. Succes :four_leaf_clover:. Je oproep gaat vast helpen, in elk geval als hart onder de riem

Dat is köt, idd. Maar, al doende leert men, zo luidt natuurlijk de uitdrukking en niet voor niets. Hopelijk vind je hulp bij dit probleem. Misschien nog even een foto van het horloge plaatsen? Kan helpen en is sowieso interessant voor de meelezers. Succes, man!

Je had de moed om eraan te beginnen, dus doorgaan, komt allemaal goed

Juist, hulde voor het initiatief en de durf om het aan te gaan edoch zonder wrijving geen glans, al doende leert men en waar gehakt wordt vallen spaanders.

Bedenk vooral, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Ik hoop dat het goed komt! Deel vooral je ontwikkelingen :smiling_face:

Dat zou ik wel tof vinden om te doen, zo’n cursus, maar puur omdat ik dan mezelf servicekosten zou kunnen besparen van de collectie haha!

Dit zijn er twee waar ik zelf aan gesleuteld heb. De Hamilton had wijzer die ik a) spuuglelijk vond (maar de rest is 100% perfect voor me!) b) geen lume hadden, dus die heb ik zelf gewisseld. De chrono secondenwijzer staat een paar tienden uit het centrum maar ik vond dat prima en echt, tijdens het dragen zie je er eigenlijk niks van. Het kan erger.

Die ander is een Franken-Seiko. Heb alles zelf ge-sourced en in elkaar gehusseld. Deze gaat naar mijn vrouw. Het is een kleintje, 38mm, met een NH34 op een black pearl wijzerplaat, ceramic bezel, 904L stalen kast & band met goud PVD coating.

1 like

En het project waar dit topic over gaat, heeft deze onderdelen. Vond ik mooi…

Ik ga eerst TimeFix proberen, kijken hoeveel zij ervoor vragen, en als dat echt niet te doen is, zal ik ingaan op de hulp-aanbiedingen in dit topic :slight_smile: Mijn dank is groot.

Ik weet dat het ‘maar’ 1 onderdeel is, dat gelukkig redelijk eenvoudig aan te schaffen is, maar in een uurwerk zelf prieken gaat mij gewoon nochthans te ver. Ik heb een Hamilton Pilot (leuk topic van vorig jaar; de verkoper heeft 'm gewoon omgeruild <3 m’n eerste exemplaar was van 2016, de vervanger van was 't nou 2019 of 2021?) waar ik de witte day-date schijven echt té lelijk van vind. Ik heb een zwak voor pilot’s en ik vind die Hamilton praktisch perfect behalve geen heat-blued sword hands, en die schijven dus.

Kleine addendum: mijn excuses voor de Engelse nomenclatuur. Ik heb soms geen idee wat de Nederlandse term ervan zou moeten zijn!

Precies! Maar het is ook heel er3 leuk!

Korte update. Ik heb TimeFix gebeld en de kosten voor de reparatie én het installeren van de wijzers (en kijken of er nog meer kapot is), vallen echt waanzinnig mee. Dit gaan we dus zo doorzetten!

2 likes