Project :horloge samenstellen

Forum leden:

Na wat geprutst te hebben met wijzerplaatjes en wijzers,wil ik aan het volgende project beginnen binnenkort:

Zelf een horloge samenstellen.

Heb dit in gedachte:

Kast: 42mm met geschroefde kroon, 100 tot 200m waterdicht
(ala Steinhart b.v)

Uurwerk Eta 2824-2 of Seagull ST 20 range( schijnt net zo goed te zijn als de Eta ,weet niet of dit zo is maar is wel stukken goedkoper)

Wijzerplaat: liefst naamloos, blauw of zwart maar wel met een duiker-look.

Wijzers: plongeur, misschien met een vliegtuig sec. wijzer

Band : nog niet belangrijk.

Nu, wat is wijsheid,

Een ‘goedkoop’ horloge als basis gebruiken en bovenstaande erin lepelen?

Alles los bij elkaar zoeken? en waar.

Even een voorbeeld:

te koop voor $ 75 incl verzending.

dit is toevallig een quartz uitvoering, zou hier b.v een Eta in kunnen,of moet de kast specifiek van een automaat zijn ivm de maat v.d schroefkroon b.v ?

Resultaat moet iets uniek zijn, limited 01/01;)

Veel vragen, veel ideen.

gr Ron

Klinkt een uitdaging, je hebt niet alleen de kast en movement maar ook movement holders (spacer ?), stem (en stemlengte), dial diam etc…
Persoonlijk zou ik een bestaand horloge kopen met de movement die je wilt om die dan te modden (andere wijzers en dial), maar volgens jouw post heb je dat al gedaan…
Ik zou een standaard mevement nemen eta 2824 (of een movement dat claimed dezelfd specs te hebben) zodat je makkelijker naar wijzers en dial kunt zoeken.
Op Ebay en Yobokies en Noah Fuller verkopen ook dials & hands voor etas (2824)

Ik ben ook aan het broeden op iets gelijkaardigs, eventueel een Speedbird 3 van Timefactors (met 2824) ombouwen zodat hij wat meeer op een Sinn lijkt…

Veel succes…
Broes

Wordt zeker een uitdaging.

Het modden van een bestaande klok is ook wel leuk, maar ik zou eigenlijk iets unieks willen maken.
Bij een kast van een duiker zit je al gauw aan het model Rolex te denken , eigenlijk de oer-duiker dus.
Om het een beetje betaalbaar te houden ga ik richting Steinhart als basis kast.
Eta uurwerk(of iets anders met soortgelijke specs)
Maar dan kom je bij de wijzerplaat,die bepaald eigenlijk de klok.
Het gekke is dat eigenlijk de wijzerplaat het eerste is wat opvalt en daarna pas de kast .
Als je alleen de kale kasten bekijkt,krijg je het idee dat ze veel op elkaar lijken(duikers dan), de uurwerken zitten binnen(afgezien van de de glazen bodems dan).
Maar de wijzerplaat met de wijzers maken de klok,daar kijk je altijd op.
Dat vind ik best fascinerend, vandaar dat de wijzerplaat eigenlijk het belangrijkste is.
Misschien vind ik hem wel niet,blijft het bij een mod, zou ik een plaat moeten laten maken/aanpassen.

Misschien eerst maar beginnen met een kast met uurwerk, en dan gaan zoeken naar de plaat met wijzers.

Heb er wel zin in.

gr Ron

Weet iemand waar je kasten kan kopen voor een ETA uurwerk of zal je toch een kompleet horloge als donor moeten gebruiken?

gr Ron

Hier een paar mogelijkheden

Een optie is ‘erkahund’ op Ebay, deze had regelamtig 2824 kasten.

Of als je voor een sub-hommage gaat: http://helenarou.com/submariner-watch-case-with-ceramic-bezel--hand-dail-set-for-eta-2836.html

Ook een optie:
http://www.andys-uhren-shop.de/oscommerce-2.2rc2a/catalog/index.php?cPath=21_24&osCsid=ihkl5rsal60h5egm145gktkhm0

naatuurlijk heb je ook nog de ofrei’s en borel’s van deze wereld, om te proberen.

Groeten,

Martin

Hoi Ron,

Op Ebay duitsland vindt je nog wel wat kasten (net zoals wijzerplaten en wijzers).
Kijk eens in deze rubriek:

Waar je ook terecht kan is bij Roland Kemmner. Hij verkoopt soms kasten, wijzerplaten en werkjes , soms zelfs volledige kits om je eigen horloge samen te stellen.

Je vindt hem om Ebay onder de nickname “erkahund”. Of je kan 'm direkt mailen op het volgende mailadres: roland.kemmner@t-online.de

Verder zitten er nog wel verkopers op ebay die heel goeie kwaliteit leveren. Zoek eens op “B-Line” (de man is momenteel op vakantie en z’n bay-winkeltje is nu leeg, maar vanaf 5 of 6 februari is ie terug.

Onderstaand horloge is samengesteld met een kast van hem:

Je moet wel zorgen dat de kast en wijzerplaat effectief gemaakt zijn voor het werkje dat je wil gebruiken.

Alles (vooral de inbouwhoogte) luistert immers redelijk nauw.

Ook bij Otto Frei in de VS kan je redelijk wat mooie kasten kopen voor eta-werkjes, maar denk aan de invoerrechten.

Plongeur wijzertjes kan je vinden bij Rob (denk ik toch) want de uur- en minutenwijzer hebben zowel bij veel seiko’s als bij eta dezelfde maten (15/9). Secondenwijzers moeten dan weer specifiek voor eta zijn.

Als Rob ze niet heeft kan je terecht bij Harold (yokobies). Je kan z’n horloges en onderdelen hier bekijken: http://s161.photobucket.com/albums/t208/yobokies/?start=all

Zo,

Hopelijk helpt je dit al wat op weg…

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

PS: ik zie dat Martin me net voor was :+ (tu)

Morse Schreef:

PS: ik zie dat Martin me net voor was :+ (tu)

maar wel een hele goede tip er bij. Ik heb mijn set bookmarks weer verder uitgebreid! (tu)

Groeten,

Martin

Top,
bedankt voor de tips.
Hier kan ik wat mee.

gr Ron

@Morse:

kwam deze kast ook tegen in mijn zoektocht.
Erg mooie kast eigenlijk.
Heb je hier een ETA 2836 uurwerk inzitten? Als ik hier een 2824 in zou willen,(volgens de verkoper) moet er een O-ring van 0,45mm bij om het hoogteverschil v/d kroon op te vangen.
Ben al wel geslaagd met een dail, de rest (voornamelijk de kast en uurwerk)
ga ik rustig op zoek naar.

gr Ron

Hoi Ron,

De kast van B-Line is inderdaad van heel goede kwaliteit. Niet echt goedkoop maar wel “waar voor z’n geld” ! (het is één van m’n “Daily Beaters” geworden, mede dankzij het eta werkje dat zich als een super-chronometer ontpopte… (+1 sec/dag, ongeacht dragen of niet-dragen en dat in alle posities is imo heel dégelijk)

Bij mij zit er idd. een 2824 in en ik heb de versie met de binnen-bezel, en diezelfde binnen-bezel (of beter de rand ervan) zorgt nu net voor de compensatie van dat hoogte-verschil…

De 2824-A2 heeft een hoogte van 4,6 mm, de 2836 met dag-aanduiding is 5,06 mm hoog. De kast is oorspronkelijk gemaakt (imo) voor een 2836, dus bij gebruik van een 2824 zal je het werkje zo’n 0,46 mm lager moeten brengen tov de binnenrand van de kast om de opening van de opwindstift in het werk en die in de kast perfect “uit te lijnen”… (het lijkt niet veel, maar het is echt wel nodig !)…

Samengevat: er is inderdaad een verschil van +/- 0,46 mm. De verkoper is dus heel correct en weet waarover hij spreekt, maar ik denk dat hij je makkelijk zo’n ring voor een 2824 kan leveren hoor.

Overigens moet je ook rekening houden met de dikte van jouw wijzerplaat (stel dat die bvb +/- 0,4 mm dikker is dan zijn wijzerplaten, dan ben je er vanzelf uit…
De uitsparingen voor de wijzerplaat-pootjes voor een 2824 en een 2836 zijn identisch overigens, maar je moet wel zien dat de diameter van de plaat in de kast past…

Alvast héél veel succes met de bouw gewenst…:~

MVG,

Chris.

Top,

bedankt voor je respons.(tu)

gr Ron