Project Maurice Lacroix Masterpieces

Ik ben een fan van de Masterpiece collectie van Maurice Lacroix. De laatste maanden heb ik me nogal verdiept in de verschillende modellen die er in de loop der jaren verschenen zijn in de Masterpiece serie.

De Masterpiece serie werd pas in 1990 geintroduceerd (Eerst onder de naam Les Mecaniques). Het werd een fascinerende ontdekkingstocht… Werkelijk schitterende exemplaren zijn er in het verleden op de markt gebracht. Vooral onder de streng gelimiteerde series zitten beauties.

Als resultaat kan ik nu dan eindelijk een vrij compleet overzicht geven van ALLE Masterpieces die ooit door Maurice Lacroix op de markt zijn gebracht. Echter, ik weet haast wel zeker dat ik enkele series over het hoofd heb gezien. Alle aanvullingen, verbeteringen, of opmerkingen zijn meer dan welkom. Het is mijn bedoeling dit overzicht zo kompleet mogelijk te krijgen.

Het overzicht staat hier: http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/Maurice%20Lacroix%20Masterpiece.htm

Groeten,
Hans Mennink

Overigens is er nog een (gelimiteerd) model uit deze serie onderweg. Ik hoop deze binnenkort voor te kunnen stellen.

Ziet er geweldig uit, een fraai naslagwerk. Je bent weer een tijdje van de straat geweest zo te zien :smiley:

Ruud

Prachtig werk Hans, ik wil niet weten hoeveel tijd dit je heeft gekost.

Heel mooi gedaan

ik heb dinsdag de Masterpiece Double Rétrograde nog even omgehad bij Aalbers in Velp schitterend horloge toch wel 1 van de mooiste die er zo lag.

Wow, bedankt Hans! Als liefhebber van de MP’s wist ik niet dat in het verleden zulke mooie regulateurs zijn gemaakt. Ik zag bij de skeleton (** IN MY COLLECTION **) dat er een tikfoutje in het laatste jaartal staat. Ik heb ook gezien dat de skeleton weer is opgenomen in de MP’s die op de website van ML staan. Ook daar was de skeleton lange tijd niet aanwezig.

Groeten, Gerwin

Foutje is inmiddels hersteld, bedankt Gerswin.

Ik heb een tijdje terug kontakt gehad met ML, en ze hebben ook even naar de pagina kunnen kijken. Tekstueel heb ik hier en daar een kleine aanpassing gedaan op hun verzoek. En ik heb ze ook gevraagd naar het feit dat de Skeleton niet meer in de catalogus stond, en ook niet meer op hun site. Ze hadden hier eigenlijk geen logische verklaring voor. Inmiddels staat de Skeleton inderdaad weer op de site. De nieuwste Masterpiece catologus wordt nu gedrukt, en ze beloofden me een van de eerste exemplaren toe te sturen.

groeten,
Hans Mennink

Meteen in mijn Favorieten gezet Hans. Je hebt fantastisch werk verricht!

Gr. Patrick

Da’s nog eens grondig werk. Petje af

Ik vond dat ik al aardig wat mp had maar zijn er dus nog veel meer. Knap werk om dit zo uit te zoeken.

knap staaltje werk Hans,
een genot om door jouw ML site heen te gaan, een betere free PR kan Maurice niet krijgen denk ik.
Chapeau.

Ik deel je enthousiasme Hans en heb in mijn omgeving al meer mensen aan de ML gekregen (zou eigenlijk aandelen moeten krijgen). Ga snel je verhaal eens helemaal lezen. Hieronder mijn Masterpieces:

Geweldig werk Hans (tu) dit samenstellen moet een hele klus geweest zijn :slight_smile:
Schitterend overzicht van heel fraaie horloges, een groot deel was mij onbekend, vooral de chrono’s met de oude uurwerken zijn echt helemaal top!
Groet,
Paul

Ik heb er heeel snel effe een kijkje genomen, maar dat ziet er geweldig uit !

Ik ga de link opslaan tussen de favorieten en het bij slecht weer eens helemaal nalezen.

Voor een paar berichtjes op dit forum ben je al effe bezig, laat staan met zo’n project…

Bedankt Hans, zeer leerzaam en 90% valt in mijn smaak.
Je hebt weeral een virus wakker gemaakt :?

mvg,
Freddy

Hallo Hans.

Een een woord PRACHTIG wat je gemaakt hebt.
Ik wist niet dat ML zulk een mooie horloges in het verleden gemaakt had.
Nogmaals dank voor je geweldige review.

Groeten,
JohnSr

Erg mooi overzicht Hans, complimenten. Ik was nooit zo gecharmeerd van MLC maar er zijn een paar modellen (grand reveil bv) die toch erg mooi zijn.
Wat buitensporig wellicht maar die M op de band vind ik echt vreselijk.

Hoi Hans,
Nog laat bezig om mijn site aan te passen, kom ik tijdens het zoeken naar materiaal jouw site tegen. Ben hier zo van onder de indruk dat ik een link van jouw site op mijn website heb gezet. Ik hoop dat je hier geen bezwaar tegen hebt, mocht dat wel zo zijn dan haal ik het er meteen vanaf.
Mijn site is: (### edit, Hans heeft het gezien ###).
Als je intresse hebt in een ML dan kan ik je ze voor een goeie prijs leveren.
Als je er problemen mee hebt dan hoor ik het wel van je.

Hallo Jos,

Geen enkel bezwaar dat je de link op je site zet. Mijn voorkeur gaat uit naar de wat oudere, vaak limited edities van de Masterpieces. Mocht ik toch een nieuw model aan willen schaffen, dan zal ik me zeker ook bij je melden.

Groeten,
Hans Mennink

hoi

kent iemand de maurice lacroix flyback AF17799 ?

stainless steel met gouden rand aan de voorkant

goudkleurige romeinse cijfers, grote datum midden boven, lichte wijzers en donkere seconde en kleine wijzers.

als je deze kent laat svp iets weten

groeten;

martin sleven

Hoi Hans,
Vandaag een ML onder ogen gehad met alarm, referentie nummer 22.197 gold-plated. Zeer goede staat ongeveer uit 1990. Kan jij mij vertellen of dit een bijzonder horloge is, zoja wat zijn ongeveer de prijzen. Ben zelf wel geinteresseerd om te kopen.
Groetjes Jos.