Mei 2021 werd ik getriggerd door een topic in het blauwe gedeelte: https://www.horlogeforum.nl/t/tavannes-restauratieproject/334513.
Het horloge werd optimistisch omschreven: er zit leven in de balans en de veer lijkt onbeschadigd. Wel gaf de verkoper aan dat het tussenrad een nieuwe steen nodig had, en dat een service broodnodig was.
Vooruit dacht ik, daar is eer aan te behalen .
Besteld, snel binnen, en nog die avond op de werkbank:
Tavannes/Cyma 032 Kb uurwerk.
Dat was wel even schrikken.
De balans was op sterven na dood
Het secondenrad had een versleten benedentap en verbogen lange as.
Beide stenen in de rader-brug waren kapot.
De benedentap van het ankerrad was versleten, de veer geheel zonder spanning, en zo nog wat moois.
Tsja, tijd om naar een dornor-uurwerk te zoeken.
Geduld is een schone zaak, maar uiteindelijk op Ebay een exemplaar gevonden
Omdat er nog andere projecten voorrang hadden, het hele spul in een la gekieperd, en niet meer aan gedacht. Tot vorige week.
Na openen van het donor-horloge al snel besloten dat de rollen moesten worden omgedraaid.
Dit uurwerk (rechts op de foto) was in veel betere staat als het originele. Niet helemaal hetzelfde, maar een ouder (ca 1930), Cyma 032 uurwerk, zonder shockprotectie itt de 032Kb uitvoering, die een primitieve uitvoering van het Cyma Kif shockprotectie heeft.

Het enige restaureren aan het nu tot doel verheven uurwerk was het gangbaar maken en vervangen van een aantal schroeven. Daarvoor leverde het andere uurwerk de benodigde onderdelen. Vervolgens het schoonmaken, olie geven en afstellen van het geheel. .
Vanwege de mooie inscriptie “Tavannes Watch Co” ook het palrad overgezet.
Het horloge loopt weer perfect op tijd. Mooie afwerking van de bruggen:
Lang gedubd over de keuze voor wijzerplaat en kast .
Die ik op het forum kocht was een mooi art-deco versierde stalen kast, met een rechthoekige wijzerplaat en geblauwde wijzers. Maar de wijzerplaat had de nodige beschadigingen.
De andere kast had de Tonneau-vorm, die zo typisch is voor de 30-er jaren, met een kast en band van “rolled-gold”.
Beiden hebben zo hun charmes, maar uiteindelijk voor het Tonnetje gekozen.
Wijzerplaat licht gepoetst, wijzers gepolijst, vergulde kast en band een poetsbeurt gegeven en glas gepolijst.
Ziet er weer best aardig uit voor een 90-jarige!!