Project: Seiko Chrono!

Drie weken geleden vond ik mijn eerste zelf aangekochte horloge, een Seiko chrono (SPC093P1) terug.

Dit horloge heb ik destijds omgehad tijdens het werk en dat was goed te zien ook! Het glas was zo beschadigd dat de tijd aflezen al bijna niet meer mogelijk was, en een hele hoop putten en diepe krassen in de kast en bezel. Ook de band heeft het zwaar te verduren gehad.

Ik had nog nooit aan een horloge gewerkt maar het leek me een leuk idee om dit horloge te gebruiken als oefen/Project. Het uurwerk is quartz dus daar hoeven we verder niks aan te doen, nieuwe batterij en gaan.

Hier een paar foto’s van het horloge voordat ik eraan begon:

Zoals je ziet flink beschadigd, en wist dat als ik het weer als nieuw wilde krijgen, er veel materiaal vanaf moest. Dit hebben we dus niet gedaan.

Zo begonnen we natuurlijk met de demontage van de Seiko, wat opzich niet tegen viel.
Het verwijderen van de pushers was even kloten, die zitten aan de binnenzijde van de kast met C-vormige clipjes en die zijn errug klein!
De rest spreekt voor zich en natuurlijk: FOTO’S!

Uploaden: 20200907_212110.jpg…

Glaasje eruit geperst met een DIY pers😅

Na het demonteren even een badje en de restanten vuil verwijderd met een oude tandenborstel.
Op de foto waarbij de onderdelen in de bak met Sop liggen kun je zien hoeveel vuil er van af komt.

Alles schoongemaakt:

Nu konden we beginnen aan het licht opschuren en polijsten van de onderdelen.
Zoals hierboven beschreven is dit mijn eerste project dus vergeef me mijn polijst kunsten. Het resultaat was iig beter als dat het was.
Voor de bezel had ik een ander plan, die wilde ik wat matter hebben. Dus die even met scotchbrite onderhanden genomen.

Zoals gezegd geen vakwerk maar beter haha.

De band: voor

Na:

Ondertussen had ik het nieuwe glas ook binnen, dus gelijk erin gezet met een nieuwe glaspakking.

Tijden het monteren bedacht ik me ineens… die stalen band… daar wil ik wat anders voor hebben.
Maar zoals je kan zien heeft deze kast een integrated bracelet link(of ziets) dus na lang twijfelen… DREMEL erbij en gas erop!
(Vreemd om de slijptol in de kast van een horloge te zetten met de vraag of het uiteindelijk wel mooi word, maar het resultaat viel me niet tegen!

Dit was voor het afwerken natuurlijk, maar even passen of het allemaal wel goed ging natuurlijk.

andere kant ook aangepakt, netjes afgewerkt en hier het eindresultaat… toch nog een bandenswapper in de box🙃

Was een erg leuke ervaring en er zullen nog meer projectjes volgen!
Maar voor nu het eindresultaat!

43 likes

Mooi eindresultaat!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de tekst heb overgeslagen.
Maar de titel en de foto’s zeggen alles!
Gefeliciteerd, dat heb je puik gedaan.

1 like

Dankjewel! Ben er zelf ook wel content mee, maar was ook benieuwd wat jullie er van zouden vinden! Leuk om te horen!:slightly_smiling_face:

Mooi resultaat! Zeker voor het eerste project.

1 like

Zeker knap gedaan voor een eerste keer!

1 like

Heel netjes …

1 like

Knap werk!! Mooi resultaat :+1:

1 like

Leuk om te lezen dit verslag.
Dapper dat je eraan begonnen bent, en wat is het goed gelukt!

1 like

Bedankt voor de reacties mannen! :blush:

Mooi resultaat !

1 like

Zo, dat is een leuke Seiko.
En weer mooi opgeknapt.

Overigens vond ik op staal wel mooier.

1 like

Heel mooi geworden hoor :ok_hand: leuke projecten zo

Ik vond het staal er ook wel tof op, maar een; jij moet er content mee zijn :sunglasses: geniet er van

1 like

Thanks! Ja staal was ook zeker niet verkeerd, en had redelijk wat tijd in de band zitten om hem weer in deze staat te krijgen. Toch vond ik de bruin leren band icm met de blauwe paars-achtige wijzerplaat erg goed staan en ja… dan moet je keuzes maken :yum: ook wel grappig omdat het eigenlijk niet kan op dit type horloge.

Mooi is dat toch. Je hebt een horloge waar je eigenlijk niks mee doet en dn ben je ook minder benauwd om hier wat aan te “klussen” . Bij een dure klok denk je altijd dat er wat fout kan gaan :roll_eyes:

Mooi resultaat voor de eerste keer. :+1:

Idd, niks te verliezen! Was hem al ruim een jaar kwijt.
Toch hoop je natuurlijk dat het goed uitpakt en wat leuks kan laten zien.

1 like

Satisfying om te zien! Mooi resultaat!

1 like

Prima resultaat, veel draagplezier!

1 like

Meteen het diepe in !

1 like

Goed gedaan, mooi resultaat! :ok_hand:t2:

1 like

Goed gedaan hoor.

1 like