Project Seiko diver mod

Het was alweer een tijdje geleden dat ik een horloge project onder handen had genomen. Dit komt vooral omdat ik het de laatste tijd drukt met school heb en omdat ik veel moet voorbereiding voor de studie in Zweden. Al een paar jaar ben ik de trotse eigenaar van een Seiko diver 7002 die ik ook volledig opgeknapt heb en licht gemodificeerd heb met een rally bezel. Maar het begon weer eens tijd te worden om aan iets nieuws te beginnen. Voor een zeer schappelijke prijs heb ik een Seiko diver (7002-7009) van een forum lid over kunnen nemen in redelijke staat. Gisteren (29-12-2015) binnen gekregen en meteen aan de slag gegaan.

Mijn andere duiker had al een standaard 7002 dial. Vandaar dat ik bij deze iets anders wilde. In de grijpvoorraad had ik nog een 7s26 wijzerplaat liggen. Deze ben ik aan gaan passen zodat ik deze kon gebruiken voor alleen de datum weergave op een 7002 uurwerk.

Eerst van een andere wijzerplaat een stuk uit geknipt wat de lege plek op de 7s26 wijzerplaat op gaat vullen.


opgevuld

vervolgens het opvulplaatje in dikte gereduceerd

Het plaatje vast gelijmd in de opening en dezelfde vorm uit een mat zwarte sticker geknipt die
precies op het plaatje past en op dezelfde hoogte zit als de wijzerplaat.

Verder gaan met het aanpassen van de wijzers. Deze waren in flink geoxideerde staat. Deze ben ik vervolgens op gaan schuren tot ze niet meer de bekende zilveren kleur hadden maar de gouden kleur die daar onder zat.


Doordat het lichtgevende materiaal ook aan het vergaan was heb ik dit verwijderd van de wijzers.
Vervolgens ben ik elke wijzer steeds fijner gaan schuren tot korrel 2000 en vervolgens gaan polijsten.


Vervolgens de wijzers weer van een nieuwe verf voorzien. Dit is geen lichtgevend verf, maarja kan niet alles hebben he!

Hierna verder gegaan aan het uurwerk zelf. Het lager wat er in het contragewicht zat was versleten waardoor de binnenkant hiervan tegen het uurwerk aan schraapte. Deze heb ik vervangen voor een iets groter model waarvan de lagen nog in goede conditie was.

Hier kun je het verschil goed zien tussen de 7002 wijzerplaat en de vervangende wijzerplaat.

Ook de datum aanduiding is vervangen. Origineel is deze zilverkleurig, deze is nu vervangen door het nieuwere witte model.


Het resultaat met de aangepaste datumaanduiding en de wijzers.

En het tijdelijke eind resultaat:

De volgende stap word het glas vervangen en de bezel insert vervangen. Deze zijn onderweg en verwacht dat deze ergens eind volgende maand binnen komen. Als het goed is ben ik dan weer even in Nederland en kan ik dit nog net aanpassen voor ik weer terug naar Zweden ga.

Hier nog een foto van de bezel insert die er in komt, deze lijkt me goed passen bij de gouden wijzers.

4 likes

Leuk projcectje, was het niet makkelijker om een kant en klare wijzerplaat te kopen en deze erin te zetten?

Ja dat wel, alleen wilde hier juist niet gaan voor de standaard 7002 wijzerplaat. Toevallig had ik nog een 7s26 wijzerplaat liggen, alleen die had zowel dag en datum aanduiding. vandaar de moeite.

En ik gewoon zin om lekker wat te hobbyen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Oke top :+1: