Projectje: Prisma Incabloc. Hoe maak ik de kroon los?

Goedemiddag,

In deze rare tijden is het altijd leuk om jezelf weer met wat projectjes op te zadelen. Nadat ik in de berging het krat met horloge-gerelateerde ‘troep’ tegenkwam is mijn horloge-hobby weer helemaal aan het opleven. Tussen de boekjes, doosjes en het half complete budget-horlogemakers setje zaten ook een aantal horloges. Het grootste deel is quartz rommel, maar er zitten ook wat leuke mechanische uurwerkjes tussen.

Een van deze horloges is dit leuke handopwindertje van prisma.

Ik ben niet vies van het dragen van een klein horloge, maar met een diameter van 22 mm is deze me toch wel iets te klein. Bovendien loopt het het uurwerk niet. Aangezien ik hier weinig aan te verliezen heb leek het me leuk om deze eens uit elkaar te halen en te kijken of er te zien is wat er mis mee is. Mocht het lukken om hem weer aan de praat te krijgen kan ik het horloge aan m’n vriendin geven. Mocht het niet lukken dan ben ik in ieder geval een ervaring rijker. Zo gedacht, zo begonnen: Case-opener tool erbij gepakt en de deksel er af gehaald.

Tot zo ver geen probleem. De volgende stap is de ring die het uurwerk op z’n plek houdt er uit halen.

Dat is ook nog niet zo ingewikkeld. Maar nu de volgende stap: het loshalen van de kroon zodat het uurwerk uit de kast kan. Ik zie bij dit uurwerk niet hoe dat moet en kan het ook op internet niet vinden. Schroef 1 is van de brug, Ik heb geprobeerd bij punt 2 het pinnetje in te drukken, maar dit hielp ook niks. Ik zou tandwiel 3 los kunnen halen om te kijken hoe het er onder uit ziet. maar het lijkt me dat dit makkelijker moet kunnen.

Iemand een idee? Alvast bedankt!

1 like

Als ik het zo bekijk doe je het gewoon goed, nummer 2 lijkt mij inderdaad het pinnetje van een druktirette. Ik zie hier en daar wel iets vochtschade; niet uitgesloten dat er wat roest aan de tirette zit, druppeltje kruipolie erin, even laten intrekken en nog eens proberen. :thinking:

3 likes

Bedankt! Ik durfde er niet te hard op te duwen omdat ik er niet geheel zeker van was. Na een klein druppeltje en iets meer druk ging de kroon er gemakkelijk uit!

2 likes

wat @wbcoupe schrijft kan ik niet beter schrijven.
Het werkje zal een Duitse variant (DUROWE) van de FHF 69-21 zijn.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a0&2uswk&Dugena_2102

2 likes

Helemaal goed; succes verder :+1:

Nou, vochtschade is er zeker! De wijzerplaat brokkelt uit elkaar en onder de wijzerplaat is ook een flinke roestplek. Ik zie de toekomst van dit uurwerkje somber in.

@Maurits: bedank voor de info. In vergelijking is goed te zien dat er bij mijn uurwerkje het een en ander is doorgeroest.

3 likes

Dat is inderdaad over en sluiten. Je kunt hem proberen uit elkaar te schroeven om het sleutelen aan een uurwerkje wat in de vingers te krijgen, maar ik zou er geen moeite in steken om dit weer aan de praat te krijgen. :sweat_smile:

1 like