Prutser

Heb ik bijna m’n Seagul 2530 weer in elkaar gekregen, stoot ik per abuus 't robijntje van m’n ankertje af.

En met m’n amateur tools krijg ik er niet meer stevig op terug. Iemand tips? Behalve met m’n staart tussen de poten naar een horlogemaker te gaan o^_^o

Hoi Marnix,

Misschien dat dit iets brengt? http://www.network54.com/Forum/642233/thread/1262121065/Update+on+Mao+watch

Groeten,

Martin

Dat is wel een heel lastig robijntje om weer netjes terug te zetten. Een kleine afwijking en het horloge loopt voor geen meter meer. Is een nieuw ankertje niet een betere optie?

Het terugzetten van een pallet op het anker is een zeeeeeer nauwluisterende klus zoals Jürgen al melde. Ik zou mezelf er als amateur-horlogemaker niet aan wagen. Ik zou ook niet weten hoe je dit zou moeten doen.

Een goeie horlogemaker kan dergelijk steentje er met schellak makkelijk terug inzetten.
Geef meteen wel het hele werkje mee, want enkel zo kan getest worden of de steentjes goed zitten.

Als alternatief: bij Cousins (UK) verkopen ze het volledige werkje (TY 2530) voor iets rond de 25 UKP (beetje raar, want in hun gedrukte catalogus staat het voor slechts 13,95 UKP op pag. 134).

Mogelijk verkopen ze ook een los compleet ankertje. Het loont dan de moeite om hen even te mailen of te bellen. .

Als je niet over het correcte gereedschap beschikt raad ik je ten stelligste af hiermee zelf wat te experimenteren.

De astapjes van zo’n ankertje kunnen immers makkelijk verbuigen of afbreken.

MVG,

Chris.

Morse Schreef:

Als alternatief: bij Cousins (UK) verkopen ze het
volledige werkje (TY 2530) voor iets rond de 25
UKP (beetje raar, want in hun gedrukte catalogus
staat het voor slechts 13,95 UKP op pag. 134).

dat gebeurt nog al eens bij cousins op deze manier.
beetje raar, de drukinkt van de catalogus is nog vers. op deze manier is het alleen een plaatjescatalogus…

Bedankt allen, ik ga er es een keertje even rustig voor zitten…

@ MartinB: m’n klokje was gelukkig niet zo gaar als die Mao…

marnix_moed Schreef:

[snip]

@ MartinB: m’n klokje was gelukkig niet zo gaar
als die Mao…

Dat leek me ook sterk :smiley:

Pfff… krijg dat rooie kreng maar niet terug op z’n plaats. Ben dus maar aan het kanibaliseren geslagen. En… HOERA Hij doet 't weer! :slight_smile:

2 puntjes nog, waar ik nog mee zit:

  1. de secondewijzer loopt niet soepel. Op sommige plekken vertraagd ie en soms blijft ie zelfs even stilstaan, om daarna schokkerig door te schieten. Hij loopt wel aardig op tijd. Ik heb zelf 't idee dat ie wel netjes op de as zit. Verder ook gemerkt dat ie aardig wat speling heeft als ik de wijzer heen en weer beweeg.

  2. de rotor van de automaat maakt bij het draaien in de vrije stand een ratelend geluid. Dat was er eerst niet.

Iemand idee wat er aan de hand kan zijn?

marnix_moed Schreef:

  1. de rotor van de automaat maakt bij het draaien
    in de vrije stand een ratelend geluid. Dat was er
    eerst niet.

Nog even goed gekeken naar 't automatische gedeelte en blijkt dat een “veertje” dat een radartje terugduwt iets te strak/hard duwde. Is nu ietjes losser en geen geratel meer. Rotor draait nu ook veel makkelijker in z’n vrije stand.

Nu probleem van seconde wijzer nog…