Pryngeps

Wie kan mij meer over het merk Pryngeps vertellen? (Kwaliteit, historie, verkrijgbaarheid, prijsklasse)

Uiteraard heb ik gegoogled en een Italiaanse website gevonden. Nu spreek ik een aardig woordje Camping Duits, Paturain Frans en ook nog een mondje Engels, maar meer dan tien woorden Italiaans ben ik niet machtig. Verder dan spaghetti, cappuccino, prego en ciao kom ik niet :slight_smile:

Mijn vader heeft een horloge van dit merk, zie foto (met telefoon gemaakt :frowning: )

Het is op de foto niet te lezen maar op de wijzerplaat staat:

  • een afbeelding van een kroontje
  • Pryngeps
  • 25 rubies
  • 12 ATM
  • automatic
  • waterproof

Ik vind het een heel mooi horloge. Jammer genoeg zit er een in mijn ogen te smal en spuuglelijk goudkleurig 'rek’bandje om. Ik ken het merk niet en ik wordt door de vreemde merknaam Pryngeps getriggerd. En nu hoop ik dat iemand me er meer over kan vertellen (Henrik noemde de naam in een topic).
Gezien het feit dat er automatic op de wijzerplaat staat zou het wel eens een automaat kunnen zijn, mijn hoogbejaarde vader had zich dat niet gerealiseerd en gaf aan het elke avond met acht slagen op te winden…

Dus wie is er vandaag niet naar de Rikketik en brand los? B)-

Gelukkig ben ik niet naar de rikketik ):
In Italie is pryngeps een lokale grootheid, opgericht in 1956. Zoals typisch Italiaans; daarbuiten niet.
Hun range is zeer uiteenlopend (van goedkope quartz tot dure automaten)

Het is duidelijk dat de koper (je vader) hem in Italie (Milaan?) heft gekocht.
Leuke klok met emotionele waarde.
Zoek op google eens op Orologi Pryngeps en alles wat je vervolgens vertaald wilt hebben knip en plak je in http://babelfish.altavista.com/
Suc6
Jur

1 like

Jur, bedankt voor je link naar Babelfish, kon ik van de Italiaanse site nog iets maken dat op Engels lijkt. Ben er nog steeds niet achter waar die rare naam vandaan komt :slight_smile:
Het horloge heeft inderdaad behoorlijk emotionele waarde. Het is van mijn opa geweest en die heeft het vermoedelijk inderdaad in Milaan gekocht. Mijn oma en hij hebben daar in het verleden vaak vertoefd.

Ik bleek ook nog een betere foto te hebben:

Benieuwd wat jullie van het bandje vinden…

Ik heb op de site van het merk zelf een model gevonden dat redelijk op dat van mijn vader lijkt:
http://www.pryngeps.it/newwebsite/scheda.asp?id=119
Die wijzerplaat heeft een ander relief, maar goed die van mijn vader is een oudje…
En ik vond op verschillende veilingsites ook enigzins gelijkende horloges.

Graag nog een verklaring voor het volgende: Italiaans merk - Swiss made?

Italiaans merk, Swiss made, kan goed. Denk aan Kiber; Swiss quality, Dutch guts. Maar ook Panerai etc etc
De eisen aan Swiss made zijn streng doch niet overkomelijk.
Kijk eens op http://www.fhs.ch/en/swissm.php
Jur
ps, Ik zou het bandje meteen vervangen, hihi

Leuk horloge, maar de band is veel te smal. Vlug iets ander om doen:)

Het horloge ziet er nog erg goed uit zoals ik kan beoordelen, dus ik zou er een mooie bruin lederen band aan laten zetten, dan ziet het er al heel anders uit.
Het bandje dat er nu aan zit lijkt wel op die Fixo-flex bandjes die ik van vroeger ken.
Dit bandje moet je snel (laten) verwijderen, want die doet het horloge echt tekort.

Ik ben blij dat jullie mijn mening m.b.t. het flex-o-flex bandje delen!!!

Het horloge is, zoals ik hier boven al aangaf van mijn hoogbejaarde vader, en die trekt zich niets aan van het commentaar van zijn dochter dat het bandje:

  • te smal is,
  • van een andere kleur ‘goud’ is,
  • een eng 'rek’bandje is
  • kortom spuuglelijk is!

Want ik ben en blijf in zijn ogen ‘maar een snotneus’ :slight_smile:

Mocht ik hem ooit over kunnen halen dan zou ik proberen te achterhalen wat er oorspronkelijk om gezeten heeft en een vergelijkbaar bandje bij de firma Pryngeps bestellen. En dat was hopelijk een bruin leren exemplaar…

@Jur: Nog bedankt voor link naar tweede interessante website!

Gezien jou post over knuppels en hoenderhokken en zo zal dit bandje je wel een doorn in het oog zijn…

Heel lelijk bandje! Maar een erg mooi horloge. Voor een prijsindictatie kun je deze volgen: http://cgi.ebay.it/Pryngeps-anni60-automatico-in-acciaio_W0QQitemZ140227281732QQihZ004QQcategoryZ26091QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem en omdat het verguld is moet je daar dan nog een paar tientjes bij optellen.
Ik kan er in de Pritchard niets over vinden maar dat is logisch omdat het een Italiaans merk is.