Ik ben pas vrij recent op dit forum, en ook vrij recent met meer interesse in horloges.
Afgelopen dagen de eerste aankoop gedaan.
Een Longines Hydroconquest.
Echter zijn er heel veel soorten horloges.
Van goedkoop tot duur.
Persoonlijk kijk ik naar het uiterlijk van het horloge, want dat is tenslotte toch het gedeelte wat je ziet.
En enigzins het merk.
Lees hier veel over de bekende en vaak wat duurdere merken, Omega, Rolex, IWC, enz enz.
Waar natuurlijk ook veel techniek in zit met automatische uurwerkjes enz.
Hoe word er op dit forum gekeken naar de wat goedkopere merken?
Zoals Festina, Pulsar, Casio enz.
Want ook daar zitten soms mooie horloges bij vind ik.
Is de kwaliteit slechter?
Onder de ‘goedkope’ horloges zitten inderdaad ook heel goede. Wat betreft het kwaliteitsverschil: de luxe merken worden meestal gemaakt van beter materiaal, zijn beter afgesteld zodat ze preciezer de tijd aangeven en ze zijn vaak zorgvuldiger gebouwd. Datcis wat ik ervan heb begrepen. Maar ik heb nog nooit een rolex in het echt gezien. Toch: je ziet het kwaliteitsverschil vaak al op de foto.
Waarmee niet gezegd is dat de niet-luxe merken allemaal rotzooi zijn.
Wel speelt bij de luxere merken, en vooral bij Rolex, een vreemd soort marketingmechanisme: Rolex is duur, dus mensen die zo’n horloge kopen, voelen zich exclusief (op dit forum zijn uitzonderingen, zijn toch vaker echte liefhebbers). Als Rolex de prijzen flink zou laten zakken, zou de vraag niet omhoog gaan, maar juist omlaag. Zo werkt het ook bij zeer dure auto’s.
Ik heb wel begrepen dat een automatisch horloge meestal wat afwijkt in tijd, zoveel seconden per pag of uur, weet het even niet exact.
Dan zou een goedkoper quartz horloge qua tijdsaanduiding accurater moeten zijn.
Mijn aangeschafte Longines is ook een quartz horloge, ze hadden dezelfde wel ook met automaat, echter vond ik die voor mijn pols te dik, het quartz exemplaar is iets platter en valt mooier op de arm.
Een goedkoop quartz horloge wijkt rond de 0.1 seconde per dag af en is daarmee altijd nauwkeuriger dan een heel duur mechanisch horloge wat ongeveer 5 seconde per dag afwijkt.
Dat gezegd hebbende een mechanisch horloge tikt en leeft en dat is voor de liefhebbers ook belangrijk.
Ja, het is best een beetje gek dat verreweg de meeste horlogeliefhebbers mechanische horloges die minder nauwkeurig zijn, prefereren boven een veel nauwkeuriger quartz. Maar ja, de romantiek en mooie mechanische techniek en die sweeping seconds hand van mechanisch, daar gaat het hart van de horlogeliefhebber sneller van kloppen.
Ik heb zelf geen ervaring met Festina en weet eigenlijk vrijwel niets van dit merk.
Nou, daar wil ik toch even een kanttekening bij plaatsen. Het vaak aanzienlijke prijsverschil tussen de quartz en mechanische versie van een model kan niet volledig verklaard worden door de inkoopprijs of productiekosten van het uurwerk. Er is ook een marketing-/pricingstrategie die hieraan ten grondslag ligt. Maar horlogeliefhebbers hebben het er meestal graag voor over.
mijn duurste horloge is 500 euro. veel meer heb ik er niet voor over. als ik zie wat er voor die prijs te koop is hoeft het ook niet meer te kosten. ik ga niet voor status maar voor horloges die ik leuk/mooi vind. houdt de hobby leuk.
Ik ben zelf fan van grotere horloges en dan kom je ook best snel een festina tegen. De kleinste van deze 3 is 46mm excl kroon. Wat betreft de kwaliteit hebben ze mij nog nooit laten zitten Het ziet er allemaal lekker over de top uit en het voelt robuust aan de pols.