Pushpinnen

Ik lees net in het vintagegedeelte dat JohanT zijn longines is verloren.
Zie; http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,313155,313155#msg-313155

Ik vraag me nu af of er verschillende kwaliteiten of merken zijn.
Ik let alleen op de lengte en dikte en ga er vanuit dat het wel goed zit, maar toch… Het zal je maar gebeuren.

Grt. René

Nou, verschillende kwaliteiten zijn er zeker! Ik heb zelf een tijdje geleden zo’n doosje van ebay gekocht, van 300 stuks voor een paar euro (iets in die richting), en die zijn duidelijk van mindere kwaliteit. Ze doen het op zich prima, maar zijn een stuk minder solide, ook bijvoorbeeld in hoe goed de uiteinden terugveren, dan duurdere/betere pinnen.

Beste René,

Een terechte vraag, want het zal je maar gebeuren! Over het algemeen heb ik de beste ervaringen met Zwitserse en Japanse merkfabrikaten; exemplaren van duistere herkomst vertonen nogal eens zwakheden in het mechaniek, met name aan de uiteinden. Dit is absoluut geen product waarmee je nodeloos risico’s wilt nemen, maar sommigen proberen zelfs hierop nog eurocenten te besparen.

Wat ik helaas veel tegenkom is schade aan pushpins in relatie tot metalen banden, zeker wanneer deze niet voorzien zijn van verende schakels. Mensen hebben de neiging dergelijke horloges te strak om de pols te dragen en dat zorgt op den duur gegarandeerd voor problemen. Een simpele truuk om de juiste lengte van de band te bepalen: doe het horloge om en buig de hand zo ver mogelijk naar achteren (in die situatie is de polsomvang het grootst). Wanneer de band voelbaar te strak staat, dan is deze dus te kort en zal er een schakel tussen moeten.

Wat ik altijd doe is iedere pushpins vervangen waar ik ook maar de minste twijfel over heb, zeker wanneer ze erg vuil zijn.

Met vriendelijke groet,
Robbert.

Waarvan halen jullie pinnen dan vandaan?

Robbert, bedankt voor je input, ik denk zelf dat het een onderschat onderdeel is.
Ik vraag me alleen af hoe je als leek kunt zien uit welk land ze afkomstig zijn.
Bij auto’s wordt bv de distributieriem om de x km preventief vervangen, waarom niet met de pushpinnen? Of hoort dit wel standaard bij een servicebeurt?

Grt. René

Ik bestel ze gewoon bij een horlogebandenboer op internet, maar heb geen idee hoe het zit met de kwaliteit.

Beroerd om door een defect geraakte pushpin je horloge kwijt te raken…Voor op de motor heb ik een betrekkelijk licht horloge aan een NATO-bandje. Als dan een pushpin los raakt blijft je horloge toch nog veilig. Wel worden pushpins door een NATO-band iets zwaarder belast op buiging

taaiewillem Schreef:

Beroerd om door een defect geraakte pushpin je
horloge kwijt te raken…Voor op de motor heb ik
een betrekkelijk licht horloge aan een
NATO-bandje. Als dan een pushpin los raakt blijft
je horloge toch nog veilig. Wel worden pushpins
door een NATO-band iets zwaarder belast op buiging

Zeker balen dan zeg. Ook 1 van de redenen dat ik m’n Pellikaan niet aan een goedkope Pushpin durf te zetten.

Misschien top voor de motor, sommige Casio G-shocks als de Riseman hebben ipv pushpins, schroeven voor de banden. Met convertors kun je nato en zulu banden gebruiken. Wist je dat ie bovendien goed tegen schokken op de motor kan :wink:

Op de motor draag niet ik, maar mijn motor het horloge :~

Maar wat zijn dan volgens jou wel goede pushpinnen? (of de beste).
Ik heb zelf geen idee, als ik ze bestel, neem ik alleen nooit de goedkoopste, maar of ze dan wel goed zijn? geen idee…

Grt. René

Ik zou voor pushpinnen van Beco of Bergeon gaan.

@ Robbert: Met welke merken heb jij goede ervaringen.

Beste René en Ticothijs82,

De ellende is dat je nooit precies kunt zien wat goede pins zijn, want een merk staat er eigenlijk nooit op en er zijn heel veel goedkope, al dan niet vervalste alternatieven in omloop. Het is een kwestie van vertrouwen tussen leverancier (groothandel) en klant. Over het algemeen zijn de originele puspins van Seiko en Citizen (die dus in de originele verpakking per set en kastnummer worden verkocht!) prima, maar wel aan de prijzige kant en, zoals bij Japanse merkhorloges helaas veel te vaak voorkomt, na zo’n drie tot vijf jaar niet meer leverbaar. Mijn leverancier bestelt de aan mij te leveren pins speciaal bij betrouwbare bedrijven zoals bijvoorbeeld Bergeon, alleen kan de levertijd en soms ook de prijs – mede door de dure Frank – behoorlijk oplopen.

Wat ik dus nooit zal inkopen zijn die spotgoedkope zakken pushpins uit de aanbieding, al was het alleen maar om frustrerend en tijdrovend uitzoekwerk (soms zijn ze net niet aan de maat) te voorkomen. Hoogst verleidelijk voor sommige koopjesjagers, maar kwalitatief meestal twijfelachtig en voor een zichzelf respecterende reparateur niet te verantwoorden.

Een servicebeurt heeft niet alleen betrekking op het uurwerk, al schijnen sommige horlogemakers nog altijd een andere mening te zijn toegedaan. Naast rubber afdichtingen (kroon inclusief!) en het glas behoren naast de rest van de band (!) ook pushpins altijd kritisch onder de loep te worden genomen. Zijn ze zwaar vervuild, geöxydeerd of anderszins beschadigd (inscheuren aan de uiteinden komt relatief vaak voor), dan dienen ze zonder meer vervangen te worden. Die paar euro maakt op de prijs van een reparatie nauwelijks iets uit en zeker is zeker!

Vriendelijke groet,
Robbert

Robbert,
Je hebt het over het oplopen van de prijs i.v.m. De dure Frank, maar waar moet ik dan aan denken. De duurste pinnen die ik besteld heb waren 1 tot 2 euro, in mijn optiek niet duur, maar weet ook niets over de kwaliteit…

r.obelink Schreef:

Robbert,
Je hebt het over het oplopen van de prijs i.v.m.
De dure Frank, maar waar moet ik dan aan denken.
De duurste pinnen die ik besteld heb waren 1 tot 2
euro, in mijn optiek niet duur, maar weet ook
niets over de kwaliteit…

In vergelijking met de prijzen op ebay, waar je er 300 voor 2,- krijgt, is dat anders best duur. Ik zou graag een setje pins van goede kwaliteit willen, en dan ook een stuk of 100, maar dan ga ik er niet 100-200 euro voor betalen. Ik heb die pins op voorraad namelijk voor als het nodig is, en vind het zonde om daar een hoop geld aan uit te geven.

Beste René,

Precies wat Maardein schrijft: afblijven van die hypergoedkope aanbiedingen en indien mogelijk de vakhandel raadplegen. Die 1 tot 2 euro per stiftje is behoorlijk aan de prijs en wordt helaas nogal eens in rekening gebracht door de in mijn reactie genoemde Japanners. Net als bij glazen plegen die oosterse grapjassen regelmatig exoten te gebruiken die uiteraard alleen zij voor veel geld kunnen leveren; naast het gedoe rond de niet of nauwelijks leverbare onderdelen mede een van de redenen waarom ik in de loop der jaren steeds minder horloges van die merken onder mijn hoede heb genomen.

De fourniturenhandel kan - afhankelijk van het type - voor gemiddeld zo’n vijftig eurocent per stuk hoogwaardige stiften leveren. Ze kunnen op maat per dozijn of als assortiment met de gebruikelijkste versies worden aangeschaft, maar altijd geldt: hoe meer er wordt afgenomen, hoe goedkoper per stuk ze zijn.

Let wel: de groothandel levert zoals bekend in principe niet aan (hen onbekende) particulieren; een gelukkige verzamelaar of hobbyreparateur die daarmee een vertrouwensrelatie heeft of kan aanknopen.

Vriendelijke groet,
Robbert

Bedankt voor het advies. Ik koop ze ook meestal (uit gemakzucht) bij de plaatselijke AD. Zijn X6 moet immers ook betaald worden :wink:
Toch maar eens verder kijken…

Waar je vooral op moet letten is om geen nikkelen push pennen te kopen met een , want deze lasnaad scheurt altijd uit.
Bestel altijd stalen pennen uit 1 stuk.
Besef wel dat in bepaalde omstandigheden een push pen wel moet breken, anders blijf je (bij wijze van spreken) aan je horloge in de boom hangen.

Schockman Schreef:

Waar je vooral op moet letten is om geen nikkelen
push pennen te kopen met een , want deze lasnaad
scheurt altijd uit.
Bestel altijd stalen pennen uit 1 stuk.
Besef wel dat in bepaalde omstandigheden een push
pen wel moet breken, anders blijf je (bij wijze
van spreken) aan je horloge in de boom hangen.

Val je tenminste niet te pletter, dankzij je pinnen :wink:

Ik heb voor m’n Pellikaan een doosje goedkope pinnen gekocht. Maar na alle reacties ben ik nu nog meer gaan twijfelen. Had er al een beetje ongemakkelijk gevoel bij toen ik ze bekeek.

1 a 2 euro is gezien jullie ervaring aan de prijzige kant. Maar waar zou je online voor die 50 cent de stuk wel goede pinnen kunnen bestellen?

Motto van dit topic; niet bezuinigen op pushpins:)o!!

Ik heb erg weinig last van kromme of defecte pushpins omdat ik mijn horloges niet strak om mijn pols draag. Dat scheelt al heel erg veel. Ik check de pins wel altijd als ik mijn horloge(bandje) schoonmaak. Sommigen hier geven duizenden Euro’s uit aan mooie horloges. Waarom dan gaan “bezuinigen” op pushpins::o Koop per soort twee setjes van goede kwaliteit in reserve en je bent op alles voorbereid :~

Gr Ron