Ik ben door mijn voorraad pushpins heen, maar terugkijkend (en metend) had ik allemaal verschillende maten. Nu wil ik de voorraad weer aanvullen, maar als ik zoek, wordt de keuze alsmaar groter. Korte kraag, dubbele kraag, dun met kraag, universeel (veilige keuze?), 1mm, 1,5mm, 1,8mm, zonder kraag, enz.
Ik heb o.a. een Pelagos en een Volmax Aviator, en nog enkele andere horloges, allemaal met 22mm pennen. Stalen banden, leer, rubber en nato/zulu in gebruik.
Dit inderdaad. Heb ik ooit na een gebroken pin in Duitsland ondervonden. Snel bij een juwelier binnen geweest om een andere te laten plaatsen. Eenmaal thuis wilde ik bandje wisselen en tot vaststelling gekomen dat er 1 zonder kraag in zat…
Die zijn echt mooi inderdaad. Breitling en Seiko (jawel, en dat zeg ik…) ook top.
Voor reguliere vervanging gebruik ik de wat duurdere (dan de Indiase meuk) Swiss Made pins van Cousins. De meest voorkomende - en meest praktische - diameter is 1,8 mm.
Kan je die gewoon ‘los’ scoren bij een AD? Wat kosten ze?
Ik heb sinds kort een paar bandjes met zo’n quick release springbar. Veel makkelijker met banden wisselen. Weet alleen niet hoe betrouwbaar die dingen zijn vergeleken met een standaard springbar.
Ik ben ook wel nieuwsgierig welke springbars ook goede collars hebben. Dat werkt dan makkelijker met mijn Bergeon 6825. Als de collars weinig reliëf hebben dan pakken de bitjes minder goed.
Bandje gelukkig niet gesloopt. Een vriend die electronica hersteller is had een heel fijne tang liggen waarmee ik de pin heb kunnen knippen. Was wel wat prielwerk maar gelukt zonder iets te beschadigen.
Op dit onderwerp heb ik één aanvulling: spring bars met scherpe/dubbele of anderszins goed grijpbare schouders zijn een gevaarlijke combinatie met natto’s (natte nato’s).
Voor dergelijke situaties beveel ik de quick-release pins aan. (En ja, dat haakje zit echt wel solide, gaat niet zomaar opzij zonder intentie).
Ik heb een tijdje geleden een paar setjes 20mm pins gekocht bij Cousins omdat vrijwel al mijn horloges 20mm zijn. Maar voortaan koop ik 19mm, want die 20mm van hen zijn vol ingedrukt 20mm, en dan heb ik liever net even wat meer speling en wat minder kracht nodig om alles wat voorzichtiger in en uit te krijgen.