Pushpins

Praktische vraag, pushpins

Waar kopen jullie schroeven en pushpins voor bandjes? Heb enkele bekende sites van horlogebandjes in NL bekeken, maar daar vragen ze voor een set pushpins van 22mm (2 stuks dus) al snel 2/2,50EUR… dit lijkt me nogal veel voor een dergelijk goed.

Jullie enig idee waar je deze goedkoop en makkelijk kan verkrijgen?

Thanks ! :smiley:

eBay. Voor een euro heb je 100+ pushpins…

Het is niet goedkoop. Maar soms Is goedkoop duurkoop. Ik Had ook op ebay setje van 100 stuks ofzo, maar die vertrouw ik niet zo.

Ik vind het dan niet zo duur om een klokje van honderden of duizenden euro’s aan springbars van enkele euro’s aan te zetten die bewezen goed zijn.
Als je springbar breekt en je horloge valt op de grond… Dat kan duur zijn.

Cousins. En zwitserse en dikkere.

Ik hang geen horloge van enkele duizend euro meer aan de gratie van een chinees tubetje van 15cent.

2 likes

Ik hb chinese springbars en die doen het prima 250 boor €2,50 :grinning::grinning:
Maar thick springbars heb ik wel van cousins.

http://www.horlogebanden.com/Bandpennen-pushpinnen-p-16533.html :wink:

Ooit hier gekocht http://www.optitime.nl/ , ook variatie in ‘dikte’ van de pushpin.

Ik koop mijn pushpins bij de groothandel, per 20 voor een euro of vijf. Goede kwaliteit, ik zet er meestal de dikste op die passen. Nato’s sowieso op 2,5mm fatbars en leren bandjes op een maatje langer dan de lugs en in dikte 1,8mm of 2,0mm.

https://www.cousinsuk.com/category/notched-knurled-watch-bracelet-pins
Hier was ik laatst naar opzoek!

Fijne website, blijkbaar had ik al een account :slight_smile:

Er staat helaas niet bij hoe dik ze zijn…

Kan je uitleggen waarom je nato’s op 2,5 mm zet?
Soms past er dan geen band meer tussen.

Maatje langer heb ik mijzelf ook weleens afgevraagd of dit zou werken, iets meer veerkracht, dus iets meer “stabiliteit”.
Wat is jouw ervaring?

Wat ik soms ook nog weleens wil doen, wanneer de band behoorlijk wat speling heeft doordat de gaten in de band wat ruim zijn, om de springbar te voorzien van een krimpkous --> speling simpel opgelost. Uiteraard kan je ook een grotere diameter springbar gebruiken, maar dit werkt ook.

Fatbars zitten steviger en hebben weinig tot geen speling. De ruimte tussen kast en pushpins is geen probleem, ik heb nog niet meegemaakt dat het niet paste. En het staat mooier, vind ik. Lekker solide.

Wat betreft een langere pushpins voor een leren band is het inderdaad wat je zegt. Iets meer veerkracht maakt dat het geheel steviger zit, ik heb eens meegemaakt dat een horloge bijna afviel omdat de leren band een pushpin had losgetrokken. En als de pushpin speling heeft in de tunnel dan doe ik er een klein stukje plakband omheen, zelfde effect als een krimpkous maar iets beter te doseren denk ik.

Heb op 2 horloges originele Omega pushpins, en deze zijn toch echt de sterkste die in handen heb gehad. Je ziet dat ze op de tube zelf een soort van extra versterking/inkeping hebben. Voelen in ieder geval een stuk steviger aan dan de andere pushpins die ik heb.

Je hebt ze sowieso in 20 mm en 22 mm. Vandaag Schaap&Citroen gebeld en de mevrouw daar dacht dat ze “een euro of 4 per stuk” kostte. Morgen ga er een stuk of 10 bestellen. Wil het inderdaad gewoon goed voor elkaar hebben.

Als ik op een 22mm horloge een 22mm Omega pushpin aan een kant naar beneden druk, blijft hij alsnog zitten. Prima dus! Als ik bij een 20mm horloge een 20 mm Omega pushpin aan een kant naar beneden druk kan ik hem er tussenweg pakken. Dat vind ik dus niet goed. Voor mn 20mm horloges ga ik dus 21mm Omega pins (van de Master Coaxial) bestellen

Bedankt voor de uitleg!

Dat het meer solide staat kan ik mij wel voorstellen.
Bij een van mijn klokjes is de ruimte krap en gaat de nato er “net” doorheen met een standaard 1,5 mm.

Plakband ipv krimpkous is ook een optie.

Als er plakband in het spel komt haak ik altijd snel af. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Voor mij altijd fat-bars, behalve op het vintage gebeuren
want hier voor zijn ze in veel gevallen te dik.
Bij sommige metalen endlinks past het ook vaak niet.

Grt.

Oh, even vergeten, welke groothandel?

Alma Findings voor een diameter tot en met 1,8mm en Cousins voor 2,0mm.

Ik had een kerstcadeau gekregen door mijn vrouw… een gereedschap doos van Beco Techniek inclusiev met 360 pushpins van 8mm tot 24mm :ok_hand: