Met zeer ingewikkelde datumfunctie
De kwaliteit van deze PUW uurwerkjes wordt meestal nogal onderschat.
Niet alleen zitten ze interessant en ingewikkeld met veel extra onderdelen in elkaar, ook functioneren ze meestal erg goed.
Met zeer ingewikkelde datumfunctie
De kwaliteit van deze PUW uurwerkjes wordt meestal nogal onderschat.
Niet alleen zitten ze interessant en ingewikkeld met veel extra onderdelen in elkaar, ook functioneren ze meestal erg goed.
Ik geloof je op je woord.
Maar ieder horloge met meer dan 3 onderdelen (kast, band, uurwerk) wordt voor mij al te ingewikkeld.
Aan de vakman overlaten dus.
Ik ken ze. Ik ben er ook ooit mee aan het stoeien geweest.
Ze lopen wel erg mooi als ze in orde zijn.
Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe de uurwerken van de verschillende merken zijn opgebouwd. De een heeft gebruikgemaakt van een tirette, waarvan het verende pootje een zwak punt blijkt, terwijl een ander merk dit op een totaal andere manier heeft opgelost. En zo geldt dat voor veel onderdelen. De verschillende automaatsystemen, dag- en datumverzet, enzovoort.
Zo ook dit uurwerk, met zo’n ingewikkeld datumsysteem. Waarom hebben ze voor dit systeem gekozen en had dit niet simpeler gekund? Ik ben nu bezig met een (duik)horloge met een AS1916 uurwerk, waarmee de dag wordt verzet door de kroon in te drukken. Je vraagt je dan af waarom. Maar als techniekfreak wel mooi om te zien.
Hoi Lassale,
Inderdaad… zo heb ik een Pontiac met zo’n Tissot uurwerk ook onder handen gehad. Ook hier moet je de kroon indrukken om de datum quickset te verzetten. Mooi, maar wel gecompliceerd. Eer ik alle onderdelen had… Horloge veel te duur geworden…