Ik weet dat hier al oudere topics over bestaan, maar niets waar ik de juiste info kan uithalen.
Misschien dat er nu al wat meer ervaringen hierover zijn binnen HF.
Ik heb een tijdje geleden deze Wyler Geneve in pvd gekocht, maar dat pvd stoort me eigenlijk, zo erg dat ik ze al even te koop heb gezet. Ik zou eigenlijk niets liever willen dat dit horloge te laten bead blasten en dan voor mezelf te houden. Lijkt me top een blast finish op deze klok. Mijn horlogemaker zei me echter dat ik hier mee moet oppassen. Dit horloge bestaat uit veel verschillende delen, waaronder een suspension voor het uurwerk zelf tov de kast. Bead blasten zou kunnen betekenen dat al deze stukken niet meer goed in mekaar passen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er nog andere manieren om pvd weg te halen ( en nee, de kast in zuur steken, doe ik niet) ?
Weet er iemand een zeer goede horlogemaker die me hiermee kan helpen en al deze stukken erna ook weer mooi in elkaar kan steken en een service doen dan natuurlijk ???
Hier wat pics:
Zoals je op de laatste foto kan zien is er een bovenplaat en onderplaat met ertussen een carbon behuizing waar het echte uurwerk in zweeft door schokdempertjes.
Allemaal zeer mooi, maar wat een gedoe om het horloge even uit elkaar te halen.
Enkel de boven- en onderplaat en crownguard zouden moeten gestript of geblast worden.
Bedankt voor het kijken en hopelijk volgt er een oplossing.
Zo’n PVD laag is erg hard, harder dan het staal er onder
dus ik denk dat mooi egaal blasten niet mogelijk is.
Of je raak te veel materiaal kwijt waardoor onderdelen
niet meer mooi in elkaar passen.
Het is een waagstuk dat volledig kan mislukken.
Thats what I know.
als de boven en onderkanten van dun metaal gemaakt zijn, dan kun je er vergif op innemen dat als je ze gaat blasten… dat ze krom trekken… als een banaan ja…
'k heb dat onlangs zelf ontdekt, toen ik besloot een pincet te stralen… kan je doen… maar dan moet je ook tussen de pootjes stralen… of na het stralen richten.
Hoe kan dat?. Simpel… maar niet iedereen weet dit… zelfs collega gereedschapmakers heb ik in het verleden hierop moeten wijzen.
Wanneer je een stuk metaal aan één kant gaat bewerken (slijpen, schaven, frezen, of stralen) dan neem je daar materiaal weg.
in metaal zitten spanningen… normaliter zijn die evenredig verdeeld, als je echter aan één kant gaat bewerken, onderbreek je daar de materiaalstructuur, en krijgen de spanningen aan de andere kant de overhand, en dus zal het die kant op trekken…
de Wijzerplaat van mijn Instrument 2 trekt ook krom door het frezen… ik neem maarliefst 80% van de materiaaldikte aan één kant weg… geen wonder… dit kan ik richten door te stralen aan de andere kant, door daar de structuur eveneens te onderbreken, kan ik de spanningen balanceren, en komt de boel weer recht… wie had dat ooit kunnen denken… dat je titanium plaatmateriaal kunt richten met een straalpistool…
Zuren om een PVD Coating eraf te krijgen?.. ik betwijfel het… PVD Coatings zijn doorgaans verbindingen met tamelijk taaie materialen… een donkere coating is doorgaans een TiAlN (Titanium Aluminium Nitride) laagje, als je die laag al niet van een frees afkrijgt met het frezen van gehard staal of titanium… dan moet je van goeden huize komen om het er op een andere manier af te krijgen…
Graag gedaan 't is misschien wel een lang en uitgebreid verhaal geworden, maar ach… materiaalkunde is één van mijn lievelingsvakken, hoewel moeilijk is het wel fascinerend…
Ik zie ook dat de onderdelen eerst geborsteld zijn
en daarna is de PVD laag aan gebracht.
Denk dat er sowieso te veel PVD-coating materiaal in
de ‘poriën’ van het staal blijven zitten.
Voor een egaal resultaat moet je dan teveel meteriaal
weg blasten.
Ja, dat heb je goed gezien, en dan ben je zo maar 0.1-0.2 mm kwijt… aan weerszijden… en da’s genoeg om de hele vorm te verknallen…
'k denk even hardop… als je het horloge in deze uitvoering niet mooi vindt, zoek er een die je wel bevalt, en verkoop deze…
Als je besluit de PVD laag te laten verwijderen, voorzover dat mogelijk is… dan is het horloge ook niet origineel meer
'k doe alles wat los en vast zit… ik heb nog geen vierkante kasten gemaakt… ook geen ervaring met vierkante glazen, maar als ze’t bij Tag Heuer kunnen, en als Richard Mille het kan… dan moet ik er ook wel uit kunnen komen… 'k zal mijn oren eens te luisteren leggen bij ervaren horlogemakkers die daar wel een antwoord op hebben…
'k heb voor een klant al wel eens een “Luminor” model kast gemaakt die is ook nagenoeg vierkant…
Ik vind het horloge wel mooi met pvd, maar heb reeds slechte ervaringen met pvd gehad. En elke keer ik met het horloge ergens tegen bots, stoort me dit enorm. Maar je hebt gelijk, misschien terug in de verkoop ofwel de nieuwe band erop en houden voor speciale gelegenheden.
heb dus deze band en schijnbaar is dit dus titanium nitride ipv gold-plated zoals ik aan nam aangezien de oud vintage banden dat wel hadden. Kan dit met zuur er af gehaald worden?