Pvd coating vs rvs

Besten,

Ik vraag me af of een horloge met zwarte pvd coating krasbestendiger is dan een normaal rvs horloge?

mvg,
msschlck

Hangt denk ik mij sterk af van de dikte en kwaliteit van de coating, maar volgens mij krijg je vroeg of laat toch krasjes en dat ziet er op een zwarte coating niet uit.
Voor mij altijd de reden geweest om nooit een horloge met PVD coating aan te schaffen. Een paar krasjes uit RVS laten polijsten is volgens mij altijd simpeler dan krassen op een coating weer laten herstellen.

Ik schat, ja en nee.

PVD as such is vermoedelijk krasbestendiger dan RVS zonder laagje. Zou er transparante PVD bestaan -weet ik niet- dan vermoed ik dat dat kras bestendiger is dan zonder.

Ik kom eigenlijk alleen maar zwarte of donkergrijze PVD tegen. Dit is aangebracht op een RVS kleurige onderlaag. Dus als er ooit een beschadiging is, dan zie je deze extra goed.

En het slijt, dat zie ik aan de zwarte bezel van mijn Apollon.

Voor wat betreft zwarte PVD/DLC horloge’s vraag
ik mij onderhand af wanneer en/of
ze uberhaupt in staat zijn niet ‘gewoon’,
‘door en door’ zwart staal te kunnen maken?

Zwarte horloge’s prachtig, maar met een MeisterSinger PVD werd
het 1 groot drama…werkelijk het kleinste pitje scheen vrolijk erdoorheen
waar ik bij een horloge met listprijs 1298,00 er doodziek van werd!
Zat ik met een Eddingstiftje!(!)

Nu ben ik sinds kort toch weer overstag met een Seiko PVD.
Dit overtuigt mij nu al ( iets ) meer. Is wat matter…

Gaat ook om het oppervlak v.h staal.
Op een matte toolwatch blijft het m.i
beter zitten dan op glad staal. Scherpe kastranden ook gevoelig.
Gek genoeg hoor je bij Rosékleurig PVD
nagenoeg ook geen klachten.

Er bestaan volgens mij gouden horloge’s met zwarte
coating!?

Maar nogmaals: waarom geen door en door zwart staal?
In plaats van dat ‘geklooi’ ? Wat toch een beetje blijft of
ze de horloge’s met zwarte matzwart-spray behandeld hebben ,
en zit je erdoorheen is het jammer…

Waar sommige een horloge met ’ versleten ’ PVD
ook weer stoer kunnen vinden.

Ik heb ook niet al te beste ervaringen met die coating van MeisterSinger. Als je super voorzichtig bent kan er niet zoveel mis gaan, maar dan moet je er wel constant om denken.

Mijn werk/vakantie beater is een Poljot met matzwarte pvd coating, dat is echt super spul! Ben er niet bepaald zuinig mee, maar nog geen enkele beschadiging op de coating :slight_smile:

Deze; http://www.poljot24.de/automatik-uhren/poljot-automatik-schwarz-40-mm.html

Lieuwedv Schreef:

Ik heb ook niet al te beste ervaringen met die
coating van MeisterSinger.

Misschien zijn niet alle coatings hetzelfde & die van Meistersinger gewoon slecht.

Mijn ervaring is met 'n Damasko en die is top.

Die toenmalige kast van MS was natuurlijk
superglad. De zijkanten iets gematteerd.

Het PVD zag er m.i ook uit alsof
ze het horloge daadwerkelijk in een
inktpot hadden gedoopt en toen laten
drogen. Ook een blauwige gloed.
Het was nog niet eens stoten… maar
meer het verliezen van een 'schilfertje’
op met name de scherpe lugrand…

Op toolhorloge’s ziet de PVD er ( meestal ) matter uit.
Nu lijkt me op een toolwatch een kleine
beschadiging ook minder storend…

Het gelijkmatig dunner worden en slijten van een PVD- laag
zou zijn charme nog kunnen hebben…

msschlck Schreef:

Besten,

Ik vraag me af of een horloge met zwarte pvd
coating krasbestendiger is dan een normaal rvs
horloge?

mvg,
msschlck

Neee. Dat is het niet persé.
Misschien dat DLC iets beter bestand is tegen die hele fijne haarlijn swirls/krasjes, maar ook niet meer dan dat.

Elf.

bedankt al voor de reacties.

Zoals ik al dacht vallen krasjes op zo’n coating meer op.

Ik heb een aantal horloges met een zwarte PVD coating.
o.a. de Torgoen Swiss pilot, is behoorlijk gerockt, het super dikke
en keiharde K1 cristal glas zit vol met voren.
De coating ziet er nog prima uit:

Hier onder mijn Seiko SKX met RVS kast.
Ziet er op het oog nog keurig uit maar van dichtbij ::o:

PVD coating blijft in mijn ervaring langer zonder krassen.
( excuus voor de stofjes)

Grt.

Daar heb je gelijk in, als er eenmaal eentje zit zie je deze wel sneller. De RVS bezel van mijn Apollon is beduidend meer bekrast dan de PVD. Maar het valt minder op.

Max Kool Schreef:

En het slijt, dat zie ik aan de zwarte bezel van
mijn Apollon.

Die als het goed is van DLC is ipv PVD.

Ik vind ook dat het afhankelijk is van de dikte en type coating, maar PVD is wat harder voor tegen haarlijnkrasjes. Krassen die door de coating heen gaan en op meestal het RVS komen, zijn dat weer erg zichtbaar.
Bij een Casio van me is het vrij dun en slijt je er snel doorheen. Vooral op de band waar delen tegen elkaar aan komen.

Op een strakke nette klok vind ik die krassen en slijtageplekken niet mooi. Maar d’r was een merk die het expres deed om een vintage uitstraling te krijgen. En ik moet zeggen, bij sommige modellen vind ik het wel stoer staan. Ik weet niet meer of het deze was (dacht eerlijk gezegd een andere), maar ik zou het wel ruig vinden als er op de PVD wat slijtage zichtbaar zou zijn. Matched imho goed met de patina van het brons.

marnix.moed Schreef:

Die als het goed is van DLC is ipv PVD.

Hmm ja en nee.

PVD is een techniek, DLC is het gebruikte materiaal/resultaat

Ik kwam onderstaand op WUS tegen:

[quote=spain72 op WUS:]
PVD (physical vapor deposition).

The choice of treatment (single or combined) is made depending on use, hardness, the type of steel used, the geometry and finishing of the piece.
This technology, created for applications in the aerospace industry, has proved ideal for products that require a functional coating as well as decorative; and usually worn by rubbing or used in corrosive environments.
It is an absolutely “green” technology and consistent in evaporation of a metal source in a vacuum room.

PVD coatings are divided into the following types:

DLC: diamond deposit
TIN: titanium nitride
TiCN: titanium carbonitride
TiAlN: titanium nitride and aluminum
ZrN: zirconium nitride

PVD coatings are not only impressive for aesthetic, but they have great functional features.
They reach hardness of 2000-2500 HV (TiN PVD). The color does not alter over time, because oxidized on temperatures above 400 ° C, so the test UNI 9397 gives results as: unlimited.
Until recently, the PVD coating had a high cost and was applied to pieces of high quality. Today, thanks to new technologies, production costs can be reduced and have a large number of low cost parts.

DLC (diamond like carbon coating): Amorphous Carbon with a structure similar to diamond. In more than six hours, the coating DLC penetrates the steel and provides a chemical barrier. That protects the stainless steel parts and reduces effects of oxidation and increases the hardness of about 20 times.

The coatings obtained with this technology such as DLC (Diamond Like Carbon) or SIOX (Silicon Oxide) allow to be applied on a large amount of substrates such as metals, alloys and plastics. The deposition that arrives to the substrate greatly improves the properties of the product, not alters its morphological characteristics (roughness, brightness, etc…) and makes the functional coatings and decorative at the same time. The films were deposited a few microns thick and the processes occurring in temperature for which there are no changes and dimensional deformation.

Therefore, PVD is just a process that includes many different kind of solutions.

Bye… [/quote]

Max Kool Schreef:

marnix.moed Schreef:


Die als het goed is van DLC is ipv PVD.

Hmm ja en nee.
PVD is een techniek, DLC is het gebruikte materiaal/resultaat

Thx! :#

de hardheid van de onderlaag is mede bepalend voor de sterkte van de coating… het krokante laagje van een kroket bijt je ook zo doorheen, omdat de vulling zacht is…

er zijn vele materialen die je op een basis kan laten neerslaan, dat kan chemisch (CVD) of Fysiek (PVD), snijgereedschappen worden ook gecoat met allerhande laagjes… en die gaan er zelfs niet af als je de hele dag door titanium staat te hakken

een DLC coating is Diamond Like Carbon, er wordt dus een laagje Koolstof met een Cubische kristalvorm aangebracht… deze zou hard moeten zijn als Diamant… maar ( zie ook de opmerking over de kroket ) als de onderlaag zacht is… tja…

Arie Kabaalstra Schreef:

de hardheid van de onderlaag is mede bepalend voor
de sterkte van de coating… het krokante laagje
van een kroket bijt je ook zo doorheen, omdat de
vulling zacht is…

Duidelijk jip en janneke taal (tu)

Ik krijg ineens trek :smiley:

marnix.moed Schreef:

Duidelijk jip en janneke taal (tu)

Voor de Duitse jip & janneke, zegt Sinn:

“Wir verwenden Hartstoffbeschichtungen (sogenannte PVD-Beschichtungen) ausschließlich bei TEGIMENT-Oberflächen. Denn nur in dieser Kombination kann die hohe Qualität unserer PVD-Farbschichten erreicht werden.”

Daarom zal het ook ze goed houden op het (overigens anders) geharde Damasko staal :wink:

lencoth Schreef:

marnix.moed Schreef:


Duidelijk jip en janneke taal (tu)

Voor de Duitse jip & janneke, zegt Sinn:

“Wir verwenden Hartstoffbeschichtungen (sogenannte
PVD-Beschichtungen) ausschließlich bei
TEGIMENT-Oberflächen. Denn nur in dieser
Kombination kann die hohe Qualität unserer
PVD-Farbschichten erreicht werden.”

Daarom zal het ook ze goed houden op het
(overigens anders) geharde Damasko staal :wink:

(tu)

Dan is 1+1 echt 2 en niet -1 :+