Zoals de titel al zegt, daar ligt m’n dilemma.
Ik weet dat PVD over het algemeen goed houd, maar bij een horloge zie je dat de “slijtage” zie je vaak het eerst bij de randen onstaat, aangezien je daar het makkelijkste tegenaan stoot.
Nu heb ik een volledig zwart horloge (resin kast) en wil er een leuke nato in proppen… maar hoe zit het met de “slijtvastheid” bij een dergelijke keepers/buckle? Het zijn tenslotte kleine oppervlakken, op plaatsen waar deskdiving sporen makkelijk ontstaan.
Is hierop bijv. een dikkere laag aangebracht waardoor het minder snel slijt, of is simpelweg het advies geen PVD op dit soort banden/sluitingen?
Heb een paar PVD-nato al een jaar of 5. De banden zijn goed verkleurd, gerafeld maar de keepers zijn nog mint.
het PVD proces wordt ook gebruikt om Verspanende gereedschappen… zoals frezen te voorzien van een slijtlaag… je breekt eerder je frees, dan dat je de laag eraf slijt…
Ik heb in mijn leven heel wat bijzonder taaie staalsoorten bewerkt met een freesbank… mangaanstaal was daar nog de meest eenvoudige van… en dat is al taai…Ik zat meer in de hooggelegeerde speciaalstaalsoorten, gereedschapstaal… zelfs gehard staal
en zelfs in gehard staal blijft de coating gewoon zitten…
Arie Kabaalstra Schreef:
het PVD proces wordt ook gebruikt om Verspanende
gereedschappen… zoals frezen te voorzien van een
slijtlaag… je breekt eerder je frees, dan dat je
de laag eraf slijt…
Ik heb in mijn leven heel wat bijzonder taaie
staalsoorten bewerkt met een freesbank…
mangaanstaal was daar nog de meest eenvoudige
van… en dat is al taai…Ik zat meer in de
hooggelegeerde speciaalstaalsoorten,
gereedschapstaal… zelfs gehard staal
en zelfs in gehard staal blijft de coating gewoon
zitten…
Hm… heb meerdere klokjes waarvan de zwarte laag wat slijtage vertoont. Zou kunnen dat ze niet met PVD zijn gedaan.
Tom Koerts Schreef:
Heb een paar PVD-nato al een jaar of 5. De banden
zijn goed verkleurd, gerafeld maar de keepers zijn
nog mint.
Ook hier verkleuring van zwarte nato’s maar de pvd keepers zijn nog top!
Op zich kan PVD wel slijten. Ligt er maar aan hoe dik t op de kast zit.
En PVD is in principe het procedé, niet het materiaal zelf.
Overigens vertoont zelfs een zwart getegimenteerde band van Sinn sporen. Als je maar wrijving hebt tussen de twee materialen.