Deze 2 PVD Sinns heb ik gehad.
De 144 weg gedaan ten voordele van de 140 St.
Die laatste weer weggedaan wegens totaal onpraktisch.
Die pvd 144 staat hoog op mijn verlanglijst om eens te proberen, de normale gestraalde versie trouwens ook.
De 144 is echt een top horloge.
Ik heb een 144 St Sa gekocht in 2011, en dat horloge wordt sinds die tijd (heb m uitgeleend) dagelijks gedragen Je moet wel een beetje van de Valjoux wobbel houden
Wat is het verschil tussen PVD en DLC coating?
Toen Titaannitride coating op de markt kwam in de jaren 80 werd voor het aanbrengen een chemisch opdampproces gebruikt, genaamd CVD (chemical vapor deposition). Onder invloed van hoge temperaturen (550 tot 950 graden Celsius) vindt er een chemische reactie plaats die zorgt voor een regelmatige verspreiding van titaannitride op het oppervlak. Helaas zorgen de extreme temperaturen ook voor vervormingen op staal en aluminium. Daarom werd er een nieuwe methode ontwikkeld genaamd ‘physical vapor deposition’ of PVD.
Hierbij wordt de stof titaan bij een temperatuur van 300 tot 400 graden Celsius gesmolten in een hoog vacuüm. Stikstof zorgt, samen met de hoge temperatuur voor een chemische reactie. De titaannitride verdampt en condenseert tot een egale laag op het te coaten oppervlak. Moderne PVD technieken gebruiken geïoniseeerde titaandampen voor een nog beter resultaat.
PVD is het proces, DLC (Diamond Like Carbon ) het materiaal
Een DLC gshock is toch wel een stuk duurder, dus ik denk dat het toch anders is, ga het eens opzoeken.
DLC is inderdaad nog beter dan PVD, vandaar dat een DLC gshock natuurlijk zo duur is.
Met iets meer woorden:
PVD or Physical Vapor Deposition, is a process which vaporizes a number of metals, and then binds it on a surface, in layers, in a heated vaccuum.
DLC or Diamond Like Carbon, is a different way to use the PVD process. The main difference being that instead of spraying on a group of metals, DLC uses a form of carbon. Once the carbon is blasted onto the surface, it is cooled down extremely quickly, somewhat similar to how synthetic diamonds are made.
Is er iemand in Nederland die dit kan doen voor horloges ??