PVD only

Ik heb ‘m niet kunnen vinden, een bestaand topic met dit onderwerp. Mocht ik ‘m gemist hebben, dan mag deze meteen weer op slot oid.

Mocht ik niet iets gemist hebben, dan is ‘t op zich vreemd dat er nog geen topic is gewijd aan de stoere stealth variant in onze hobby, en hoog tijd om dat recht te zetten. Ik heb er inmiddels zelf aardig wat in handen gehad.

M’n eerste echte horloge meteen met aparte eervolle vermelding:

Nu ook in bezit:

En wat exen:

13 likes

4 likes

1 like

3 likes

8 likes

Oefff… Die Seiko Star Wars is wel heel bijzonder en mooi hoor! :+1:t2:

2 likes

2 likes

Dank je, het was dan ook best een jacht maar was het zeker waard.

1 like

Wou net hetzelfde zeggen🤩

1 like

Snap ik. Heb, na jouw aankondiging, ook gekeken/ gezocht. Vrijwel onhaalbaar!

Het zij je gegund! :ok_hand:t2::+1:t2:

2 likes

Leuk topic👍
Doe natuurlijk ook graag even mee :sunglasses:

7 likes

@sq100 kom maar met je juweel😍

Deze heb ik oa.

5 likes

4 likes

Voor degenen die zich afvragen wat PVD is:

ff googlen:

PVD staat voor Psysical Vapour Deposition. Het gaat om de coating op het horloge. PVD is een zeer dunne en sterke laag die op een roestvrijstalen kast of horlogeband wordt aangebracht. Het laagje is enorm sterk en daarmee goed bestand tegen krassen.

HOE WERKT DE PVD TECHNIEK?
Voor het aanbrengen van deze coating wordt een speciale techniek gebruikt. Een vloeibaar metaal wordt verdampt. De microscopisch kleine deeltjes die daardoor ontstaan condenseren op de horlogekast, waardoor een dun beschermend laagje ontstaat. Het laagje is zo dun als een 1.000e tot 3.000e deel van een millimeter. Met het blote oog kun je het niet zien.

3 likes

7 likes

En een PVD laag hoeft helemaal niet zwart te zijn, zoals je uit de foto’s in dit topic haast zou afleiden, kan ook goudkleurig zijn, of pimpelpaars :wink:

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/2X/b/b6aa27257d89b14c69dfc09a355e9c81e8e195ba.jpg

2 likes


Doe ik ook even mee!

6 likes

Zoiets?

5 likes

Juist… Als je die ooit wilt verkopen… :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

3 likes