Pyl Landeron 187 wijzers

De grote seconden wijzer van mijn Pyl Chronograaf met Landeron 187 kaliber loopt langzamer dan de subseconden wijzer.

Ook reset de wijzer naar 7, ipv 0. Hier is deze wel consequent in.

Plaatje voor de sfeer.

Weet iemand hoe dit op te lossen?

1 like

Daar heeft iemand meer lopen pylen ben ik bang…
Mogenlijk een verkeerd seconderad of tussenrad waardoor de overbrengingsverhouding anders is?

Het resetten is gewoon de wijzer loshalen en anders terugzetten (en hopen dat het “hartje” op het rad goed vastzit).

3 likes

Ik las net ergens iets over een hamer die te strak op de koppeling zou zitten? (Kan ik natuurlijk niet terugvinden).
Clou was dat de wijzer dan teveel spanning zou hebben.

1 like

Maak eens een foto van het uurwerk met de chrono uit en aan, dan zien we dat zo.

1 like

Bij deze…even gepyld en de achterkant los gemaakt.

Heb ook een filmpje maar dat kan ik niet plaatsen.

1 like

Niets geks te zien, en als de chrono loopt?

Ik geloof dat de foto’s niet in de goede volgorde staan.

1 like

Er vanuitgaande dat het opliggende rad welke direct de decentrale secondewijzer volgt de juiste is in de juiste diameter en de centrale secondewijzer volgt niet goed dan is waarschijnlijk de ingrijping van het tussenrad niet diep genoeg (zie rood).
Je zou dan het groene schroefje iets kunnen verdraaien om de ingrijping aan te passen.
Te diep dan stopt het horloge, te ondiep dan loopt de wijzer niet goed mee.

De hamers staan prima dus het stoppen op de 7 ligt daar in ieder geval niet aan. Of de wijzer is er niet goed opgezet (of heeft te weinig klemming) of het hartje op het rad zit los.

1 like

Dankjewel, ik ga eens kijken van de week. Ga je ook naar de Rikketik?

1 like

Is wel het idee, maar moet om 10:00 weer weg :laughing:

Dat wordt een heel snel bezoek :sweat_smile:

1 like

Ach vroege vogel kaart, 1-2 rondjes maken en gaan mer die banaan!

1 like

Het omliggende schroefje bij de groene pijl krijg ik geen beweging in. Nog harder…dan vrees ik schade. Het dieper liggende schroefje ernaast kan ik wel draaien (maar dat klus m niet, toch?)

De centrale seconden wijzer begint te stokken tegen de 45 seconden.

Het gewone seconden rad en het daarbovenop liggende rad draaien goed. Het tussenrad schokkerig, zowel in als uitgeschakeld. De overbrenging op het centrale rad lijkt ook te slippen. Blijkbaar erger tegen de 45 seconden tot aan 5 over…

Stilstaand plaatje voor de sfeer

1 like

Dat hakkelen is vaak een te ondiepe ingrijping, maar als het niet lukt dan kan ik zo 123 ook niets anders roepen zonder hem in handen te hebben :sweat_smile:

1 like

En die ingrijping is te verbeteren met het groen gearceerde schroefje?

1 like

Dat lijkt mijn de excenterschroef idd, maar is alweer een half jaartje geleden dat ik een Landeron heb afgesteld…

1 like

Probleem zal waarschijnlijk inderdaad een slechte ingrijping zijn op het centraal second rad, dit komt zeer nauwkeurig.
Deze zijn af te stellen door excenters te draaien, dit zijn dus geen normale schroeven maar je kunt ze wel met een schroevendraaier verdraaien.
Je moet even kijken welke kant je op moet draaien, dat ligt eraan hoe de excenter staat maar je merkt het vanzelf, maar meestal is rechtsom met de klok mee voor een diepere ingrijping.
Ze kunnen soms best vast zitten, zorg voor een goed passende schroevendraaier zodat je flink wat kracht kunt zetten en niet uitschiet.

De dieper gelegen schroef erlangs moet je niet aankomen die is voor het vastzetten van de wijzerplaatpoot.

Met de excenter rood omcirkeld verander je de ingrijping op het centrale seconderad ook rood omcrikeld.
Hetzelfde voor de blauwe (het is lastig te zien van de foto maar die lijkt mij ook niet diep genoeg ingesteld op de foto)

2 likes

Dankjewel!!! Hier kan ik wat mee. Moet ik misschien wel betere schroevendraaiers kopen want nu zit er weinig beweging in, ook omdat het niet lekker past.

1 like

Jij ook bedankt!

1 like