Quarts horloges onderhouden

Hallo allemaal,

Ik heb nog nooit vintage quarts horloge weggestuurd voor een service. Maar hoe zit dit, wanneer je een oudje hebt uit de jaren 70/80. Kunnen die beurt krijgen zodat ze jaren weer tegenaan gaan?

Ja

3 likes

Ja met meer woorden er achter

5 likes

Het was een gesloten vraag, dus niet echt nodig.

2 likes

Quartz heeft veel minder bewegende onderdelen en minder snel bewegende onderdelen. Devies is niet servicen als er niks mis is. Mocht hij niet werken kan het alleen ook een elektrisch probleem zijn ipv een probleem met het loopwerk. Dan moet hij gerepareerd met donor onderdelen, is een service alleen niet genoeg. In loop van de jaren 80 werden veel uurwerken ook niet langer service vriendelijk. Zo. Weer veel te lang en serieus gereageerd.

4 likes

Dat is waar. Maar ik wil graag met meer woorden spreken om zo intelligent over te komen

3 likes

Tot nu toe weet Fate u nog makkelijk te verslaan :innocent:

2 likes

Qua aantal woorden zeker, maar…:thinking:

Sommige mensen komen intelligenter naarmate ze minder woorden gebruiken.

Voor wie dat allemaal geldt laat ik in het midden.

3 likes

Fair enough, dat is wel gelukt.

1 like

Het geheim hiervan ligt niet besloten in het bezigen van een grotere hoeveelheid woorden, doch in de complexiteit van het taalgebruik in verhouding tot de inhoud van de boodschap die men poogt over te brengen.

5 likes

Juist.

Gaarne had ik ook uw vraag positief willen beantwoorden.

Het onderhoud van zogenaamde, vintage quartz, is een nodige bezigheid waar gij u dient van gewaar te zijn. Zoals in bovenstaande berichtgeving reeds aangehaald werd door menig horloge-enthousiasteling, kan het tijdsinterval tussen de verschillende punten van onderhoud, ruimer genomen worden dan deze bij zijn mechanische tegenhanger.
Quartz uurwerken zijn veelal terug te vinden met enige kunststoffen radaren en de krachten, uitgeoefend op de draaiende delen, zijn kleiner van aard dan deze die we terug vinden in mechanische uurwerken.

Ik adviseer u gaarne om een vintage quartz in elk geval een onderhoudsbeurt te laten ondergaan bij een bekwaam vakman, indien dit horloge geruime tijd niet meer heeft mogen functioneren. Dit om de fragiele elektronica te vrijwaren van schade door stof, vuil en verduurde smeermiddelen.

3 likes

En in sommige gevallen is het makkelijker om een nieuw vervangend uurwerk te gebruiken, dit is kostenafhankelijk en ook de beschikbaarheid telt mee.
Waarom service als je voor 2 tot 3 tientjes een heel nieuw uurwerk hebt?

1 like

Er is geen enkele noodzaak mij te vousvoyeren. Niettemin bedank ik u voor uw hoffelijke houding. Dat ziet men tegenwoordig zelden.

Dat is bij vintage vaak lastig omdat er geen vervangende uurwerken meer zijn.

Als je me wilde tutoyeren moest het zonder t ( en eigenlijk moest er dan zelfs ‘houdt u’ staan

Dankjewel! :slightly_smiling_face:

Dan nog zonder t. Of niet @koekoek

Een like vooral vanwege de klassiek ronkende taal. :wink:

Kwarts (dat is de goede spelling, overigens) uurwerken kunnen heel lang zonder onderhoud; toch heb ik er al een paar geserviced die echt weer tot leven kwamen met een schoon raderwerk, en een schone magneet-rotor. Die trekt veel metaaldeeltjes aan in de loop der jaren.

4 likes