Quartz/automaat verzenden

Beste forumleden

Ik vroeg mij gisteren af als ik een quartz vintage horloge ga verzenden moet ik het dan gewoon laten lopen of stilzetten, ik dacht aan schokken en zo tijdens transport. Misschien gelijk de vraag stellen wat bij automatische horloges.
Gr Roel

gewoon optijd en op datum instellen en goed inpakken,
zodra je vooral een automaat niet zelf goed instelt en een koper weet niet hoe de datum in te stellen loop je kans dat ze de datumschijf verpesten en jou daar de schuld van geven.

Wat is dan de "beste " manier om hem gelijk te zetten ( automaat).
Niet tussen 22:00 en 1:00 je datum verzetten dacht ik zelf. Kan het kwaad de datum te verzetten door het horloge door te draaien. Dus de wijzers doordraaien zeg tot 8:00 in de ochtend en dan pas de datum verzetten?

Ook mechanische uurwerken mogen lopend worden verzonden. De bewegingen die ze tijdens het verzenden ondergaan zijn in de meeste gevallen niet anders dan als je het horloge draagt. Een enkele keer zullen ze wel eens een klap ondergaan omdat ze dan van grote afstand van de ene plaats naar de andere gegooid worden. Maar of het horloge dan loopt of stilstaat zal niet uitmaken.

De datumverstelling is voor zowel een handopwinder als een automaat gelijk.
Handmatig de datum verstellen mag altijd door de wijzers vooruit te draaien. Bij snelverstel zou ik de datum niet veranderen tussen (veilig) 21.00 en 00.30uur, behalve als er ook een dagaanwijzing aanwezig is. Dan kan het beter niet verzet worden tussen 21.00 en 02.30uur.

Er zijn veel uitvoeringen van datumverstellen die het veilig toelaten om over de 24.00uur teruggedraaid te worden. Maar dit alleen doen als je WEET dat het kan.

Met vriendelijke groet,
Inca

Goeie topic: iemand weet hoe te beschermen de balancer spring tegen magnetisatie…?

Klik hier, waar de kooi van Faraday wordt beschreven.
Echter, in de tweede alinea daarvan, wordt aangegeven dat de kooi van Faraday wel doordringbaar is voor statische magnetische velden, terwijl in de derde alinea wordt aangegevn dat een horloge wel beschermd kan worden tegen magnetische velden. Ik heb dit al eens eerder aangegeven. De kooi van Faraday voorkomt in elk geval niet de magnetsiche werking van het kompas. Een stuurhut werkt als kooi van faraday en toch werkt een kompas.
In het ene geval kan er niet beschermd worden tegen magnetisme, in het andere geval wel?
Kan de natuurkunde leraar hier uitkomst bieden?

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Zou het nuttig zijn om te gebruiken een van deze brieven die worden ook gebruikt voor harde-schijfen of elektronika onderdelen…?

ik stel datum en dagaanduiding altijd in met de wijzerstand 5 over 6
en liefst alles op de instelling van 1 dag VOOR de echte dag/datum,
vervolgens handmatig wijzerverzet doordraaien tot de datum/dag juist is.

dat heeft 1 nadeel, je raakt tijdens de wijzerverzet even de tijd kwijt, dus moet je er eigenlijk een 2e horloge of radio journaal bij hebben om hem weer op de minuut nauwkeurig te zetten.

Dan ben ik een pietje precies. Stel namelijk mijn horloges op de sec nauwkeurig (meestal via nos teletekst). Verder doe ik de datum verstellen idd ook op 6 uur.

In princpe is verpakken in een blikken doosje afdoende. Dus rondom verpakt in ijzer houdt magnetisme tegen. Geen andere metalen.

Ko

NB: geen natuurkunde leraar! :smile:

Eenvoudige optie: Zou inpakken in alu-folie ook gaan?

dat blik houdt waarschijnlijk alleen electromagnetisme tegen,
maar een permanente magneet zal er gewoon dooreen gaan

Nee, aluminium is geen ijzer. Het moet echt ijzer zijn. Weekijzer bij voorkeur.

Ko

Klopt, het ijzer schermt iets af maar nooit alles. Sterkere magneten gaan er gewoon door. Toch is dit al lang een veel gebruikte methode om uurwerken in polshorloges tegen magnetisme te beschermen. Er zit dan een weekijzeren bescherming om het uurwerk. Bij vintage horloges zie je wel eens een ijzeren dop over het uurwerk. De Rolex milgauss heeft bijvoorbeeld een ijzeren kast om het uurwerk. Daarom is hij vrij dik en zwaar, weegt meer dan een sub bijvoorbeeld.

Ko

1 like

Hier nog wat gedachten over horloges en een kernoorlog :grinning:

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?130844-Nuclear-EMP-wave-disable-quartz-amp-automatic-watches

als ze dat overleven, zullen ze Post.nl en DHL ook nog wel overleven.

Nog een leuk weetje. Op mijn werk ( ziekenhuis) staat een MRI scanner van 1,5 Tesla. Veldsterke is dan zo’ n 15.000 gauss. Dat is een heel sterke magneet! Als er een paperclip tegen de behuizing zit krijg je die er bijna niet af.
De onderhouds monteur heeft speciaal non-magnetisch gereedschap. Maar hij draagt een digitaal lcd horloge van een paar tientjes die het gewoon blijft doen!
Terwijl al onze mechanische horloges zouden stoppen, gemagnetiseerd raken of zelfs kapot gaan in de buurt van deze magneet.

Ko

1 like

Ha nee hoor! Op mijn aqua terra james bond edition staat gewoon 15007 gauss, dus dan is er nog 7 gauss over! :smiley:

Ik weet wel, als je bv een gsm in aluminiumfolie wikkelt , drie keer erom heen, dan heb je geen ontvangst meer.

OK ik heb zelf Omega seamaster 300 master co-axial. Ook >15000 gauss. Heb het nog niet aangedurft om de MRI ruimte in te gaan met horloge om.

Ko