Quartz crisis

Sorry, overheen gelezen. Bizar idd! :laughing:

2 likes

Ik ben een redelijke quartzliefhebber, en dat is vooral het gebruiksgemak wat daarbij hoort.

Links een heruitgave van wat bedoeld was als beter dan de toen gangbare automaten en rechts, tja, hoe ver wil je gaan met quarz. Niet goedkoop, maar aan de andere kant lijkt het me practisch uitgesloten dat Casio ooit met een automaat gaat komen.

1 like

Ik heb een Omega Seamaster baby Marine Chronometer gehad, een quartz uit 1976.

Een echt blokje Zwitsers kwaliteit. Toen al met safierglas, solide schakels. Mijn hart ging uit naar the real deal, de Marine Chronometer, maar die was me te duur.

Spijtig dat die baby MC te compact was naar mijn zin, ik heb hem redelijk snel doorverkocht, maar ik bewaar een goede herinnering aan deze vintage quartz.

1 like

@AmsterdamVintageWatches ik ben gezien de zeldzaamheid van dit Rolex Quartz horloge wel heel benieuwd wat voor waarde dit horloge heeft? Is dit ook een Rolex welke zeer begeerlijk wordt geacht in de Rolex wereld? Lijkt mij wel --》

Citaat

Opnieuw dank voor je interessante schrijven, leuk verhaal!

1 like

De grap is dat elk quartz uurwerk in feite een stemvork horloge is. Een quartz-kristal is niks meer of minder dan een mechanische stemvork die trilt op een hoge frequentie. Meestal 32768 keer per seconde. Dit analoge signaal wordt digitaal gemaakt en vervolgens 15 keer gedeeld door 2. En dan heb je één seconde :slight_smile: en die kan je weer gebruiken om verder te delen tot minuten, uren, dagen etc.

Dus als je van die kekke getalletjes op een display ziet die de tijd aangeven: helemaal aan het begin van de tijd-keten trilt een piepklein schattig stemvorkje.

9 likes

Rolex is duur
Goude rolex is idioot duur
Limited goude rolex is volledige buitensporig van de pot afgerukt duur
Maar wat is de waarde van een limited goude rolex waar er maar 2 van zijn met (voor rolex begrippen) innovaties?
Ben daar toch wel benieuwd na, zeker omdat alles aan dit horloge qua style niet direct aan rolex linkt.
Wel gaaf trouwens :+1:t2:

2 likes

Voor een duik in de krochten van de vele vreemde vormen en variaties van kwarts horloges: www.crazywatches.pl

En een filmpje waar mijn vroege lcd horloge in voor komt (ik zie net dat ie meer heeft gemaakt!)

2 likes

Het valt wel mee, vooral vanwege het enigszins problematische uurwerk. Geelgoud gaan ze voor ong €15-20k, Witgoud het dubbele.

Sorry voor de onduidelijkheid maar er zijn hier 1000 van. De Il Texano is 1 van de 2 limited Rolex ooit gemaakt. (De andere King Midas)

2 likes

Circuit voor het beta21 uurwerk is nog wel te krijgen lijkt het. (Nou ja een moderne variant)
http://www.strikesandspares.de/preisliste.htm

O ja, droom Rolex hoor :slight_smile:

1 like

Amai

12 likes

Gaaf stukje Jasper. Leuk om te lezen dat een vintage liefhebber zich ook voor quartz kan interesseren.

Die geavanceerde kunststukjes waarover jij spreekt waren toentertijd wel noodzakelijker dan tegenwoordig. De meest mooie horloge technieken komen simpelweg voort uit een streven naar nauwkeurigheid. Het zakhorloge liep simpelweg nauwkeuriger met een tourbillon zeg maar.

Vanaf ca. 1860 werden er zogenaamde Observatory competities gehouden waarbij de gelijkloop van uurwerken werd getest. Er gaat een verhaal de ronde dat, toen het eerste niet Zwitserse uurwerk deze competitie won, die trotse Zwitsers het wel welletjes vonden en zijn gestopt met deze competities.:wink: over protectionisme gesproken.

Nicolas Hayek heeft met Swatch de Zwitserse horloge industrie inderdaad weer op de kaart gezet maar hier sluipt in jouw verhaal een klein foutje.

Blancpain is in 1983 door SSIH (SwatchGroup) verkocht voor $20.000,- aan Jacques Piguet en de hier vaak verguisde visionair Jean-Claude Biver. Ook zij hebben een belangrijke rol in de herontdekking van het mechanische horloge gespeeld. Wie kent niet de tekst: “Blancpain has never made a quartz watch and never will”. Aardig detail is dat Blancpain in 1992 aan SSIH is terug verkocht voor $60.000.000,-. Een puik rendement in 9 jaar tijd.

Quartz horloges zijn voor nauwkeurige tijdweergave vele malen beter dan mechanisch. Ik hoop dan ook dat de grote horloge huizen zich hier weer eens in gaan verdiepen. Een echt mooi quartz uurwerk zoals de seiko 9f zou een Zwitsers duikhorloge toch niet mistaan. Ik weet zeker dat (sommige) moderne proleten zoals wij bereid zijn daar mechanische prijzen voor te betalen.

5 likes

Ah top thanks!

2 likes

Deze smiley is een perfecte expressie van mijn gevoelens op dit moment.

1 like

Bier op?

6 likes

Mooi stukkie weer Jasper, maar schrijf nou gewoon “kwarts”, man. Note to everyone, BTW. :innocent:

Er zit een stukje kwarts in een vacuumbuisje binnen het uurwerk. Geen stukje quartz. :wink:

1 like

Verrek, volgens onze online encyclopedie is het inderdaad kwarts. Weer wat geleerd :crazy_face:

1 like

Dikdoenerij. Die klokken bij Jasper zijn al dik genoeg. :sunglasses:

1 like

Sorry, ik bedoelde de SiO2- crisis.

Quartz is uiteraard gewoon de Engelse vertaling van Kwarts maar uiteraard internationaal gebruikt in de horlogerie om aan te duiden. Dus vind het gepaster om over “Quartz” te spreken dan over “kwarts”.

1 like

Meh. Dus ook lift angle i.p.v. doorgangshoek, hands i.p.v. wijzers, dial i.p.v. wijzerplaat…? Nou ja, dan wijk je niet af van de rest. :wink:

Oh jee, ik heb de kleine wakker gemaakt. Ik ga weer! Is om te lachen @youngwatchenthousiast :wink:

4 likes

Waarom maakte @PeterLC mij wakker, ik kan nu niet meer slapen. :sob:

3 likes