Quartz crisis

Ik wil je nog veel succes wensen met de verkoop van de armband van je speedmaster professional :smile::wink:

2 likes

De Ultra Quartz is ook lekker raar. Vandaag net wat exemplaren voor onderdelen op de kop getikt, met hopelijk een circuit dat het wat beter doet dan degene die ik nu heb. (Nu loopt ie heel erg achter)
Maar eerst gaat het spul in een laatje, voorlopig geen tijd.

4 likes

Joh, anders houd ik 'm toch gewoon. Houdt de set compleet. :slight_smile:

O ja, ik zou gaan :sleeping: :innocent:

1 like

Je bedoelt van zijn Snelheidsmeester Professioneel.

9 likes

:joy:

1 like

Nu snap ik waarom je erover begon. Ik had dit topic nog niet gezien.

Ik hoop dat ik snel mijn Oysterkwarts terug krijg uit 'Murica zodat ik hem naast mijn fancy deftige Royale Eik kan leggen voor een side-by-side zijde aan zijde review vergelijking.

https://www.instagram.com/p/B4kJnLYHhx2/?igshid=t0aqmvtv5lxh

Misschien niet in die van jou, maar wel in de mijne.

2 likes

Oesterkwarts.

Ben wel benieuwd hoe scherp die lunette dan weer zal zijn

3 likes

Klopt, naar wat ik heb gehoord. En dat eerste niet zwitserse horloge is/was een Seiko!

2 likes

Volgens mij is dat een beetje een indianen verhaal. Volgens mij zijn ze gestopt omdat de quartzen kwamen.

https://www.unige.ch/sciences/astro/en/services/chronometry/

1 like

Ik kijk uit naar je video!:+1:t2:

Ik ben van 1975 dus heb de quartz crisis niet bewust meegemaakt.

De opkomst van Swatch daarentegen wel degelijk. Daar heb ik er vele van gehad. Inclusief verschillende chrono’s en automaten. Ik durf wel te stellen dat voor mij de horloge liefhebberij daarmee begonnen is.

Het merendeel van mijn huidige collectie bestaat uit mechanische horloges, maar ik ben zeker niet anti quartz. Ik heb er op dit moment 3 in de collectie, een Timex Q Pepsi, een Marathon Navigator en een eighties icoon de Tag Heuer 1000

2 likes

Op m’n wijzerplaten staat quartz…

Moet je nou toch kijken naar dat prachtige vroege kwartscaliber voorheen early quartz
Wat een schoonheid !
Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer ! :star_struck:

Of deze kwarts

Of deze kwarts

20190906_073811

Of deze kwarts

Of deze kwarts

20181125_102622

Of deze kwarts

Of deze kwarts

Wat zijn de vroege, en ook de late kwartscalibers toch mooi ! :star_struck:

Hier een wat recenter kwartscaliber :star_struck::smiling_face_with_three_hearts:

35072022375_4120ed508d_o

8 likes

Mooi stukje Jasper!

Wat ook intressant is dat Amerika het eerste batterij aangedreven horloge ontwikkelde in 1952. De Hamilton 500. Dit elektrische uurwerk was de voorloper van de Quartz. Het uurwerk kende veel problemen en 30% kwam terug naar de fabriek en werd gelijk vernietigd.

afbeelding

Ook in begin jaren 60 van de Sovjet Unie werd er door het merk Slava (wat goed was in het kopiëren van ideeën) een elektrisch uurwerk geproduceerd. Deze was afgeleid van de Hamilton 500.

Bekijk hier een productiefilmpje uit 1961 en je ziet bij 0:40 een batterij in het uurwerk gaan, waarna het direct begint te lopen.

De Zwitserse kwamen op het idee van het Quartz steentje en de Japanners maakte het tot een wereldwijd succes.

Tja… persoonlijk vindt ik het jammer. Vele horlogehuizen zijn ten onder gegaan en merken die zich bij groepen hadden aangesloten, verloren hun soevereiniteit. Merken als Blancpain, Vacheron en Breguet hebben zoveel betekend in de evolutie van horlogerie, dat Abraham Louis Breguet zich in zijn graf zal omdraaien, als hij ziet wat er met zijn horlogemerk is gebeurd. Maar goed, zonder de Quartz crisis kende wij nu niet de PP nautilus en de AP royal oak :laughing:

2 likes

Ik zag deze, hij ziet er wel erg strak uit:

1 like