Als verzamelaar van mechanische horloges heb ik uit nostalgische overwegingen een Quartz Breitling gekocht. Na (particuliere) aankoop zag ik dat de secondewijzer af en toe sprongen maakte van 4 seconde. Daarom nieuwe batterij laten plaatsen door een fatsoenlijke horlogemaker. Probleem blijft zich echter na de nieuwe batterij voordoen. Af en toe springt hij voor enkele minuten met sprongen van 4 seconden. Daarna weer prima. Tijd houdt hij perfect. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Nog een keer proberen met een nieuwe batterij… …de nieuwe batterij mag niet vastgepakt worden, alleen gehanteerd met plastic pincet, nylon stick en/of leerlatje. Als er een dikke vingerafdruk op de nieuwe batterij zou staan, weet ik genoeg.
Had laatst ook een wat ouder kwartshorloge dat na 2 maanden alweer stilstond. Mijn batterijen zijn soms al wat ouder (weinig courante types) maar deze was splinternieuw. Weer vervangen (horloge is van bovenbuuv) en nu een half jaar verder, nog geen problemen. Ik denk zomaar dat er ook wel eens een minder goed exemplaar tussen zit.
Het probleem was dus al aanwezig. Als de horlogemaker serieus met zijn werk bezig is, dan test hij de oude batterij onder belasting. Als de gemeten spanning dan boven de 1,4 volt is dan zou de EOL niet mogen inschakelen.
Gebeurd het wel dan de spanning op de contacten meten om een slecht batterij contact ( oxidatie ) uit te sluiten.
Is dit allemaal goed dan zal de fout in het IC zitten en is een nieuw E-blok de oplossing.
Dank voor de reacties. Ik ga ervan uit dat de horlogemaker, ook dealer van high-end merken hem gereset heeft.
Ik breng hem naar de horlogemaker waar ik met mijn automaten naartoe ga, kan hij het nog eens nakijken. Ik ga er geen andere unit in laten plaatsen, dat is het mij niet waard. Hij loopt verder prima.
Dank voor jouw reactie Peter. Ik ga ervan uit dat de batterij juist is geplaatst, maar weet dit uiteraard niet zeker. Ik heb hem laten plaatsen bij een AD van oa Chopard, CVSTOS etc. Ik heb mijn Crosswind Special bij mijn horlogemaker voor een service. Zodra deze klaar is zal ik deze, een ColtOcean uit 2000 afgeven ter controle. Hopelijk inderdaad een slechte batterij of contact. Blijft vreemd dat hij slechts een enkele keer per dag de seconden skipt. Ik ben niet voornemens om veel geld in dit horloge te investeren. Is meer uit nostalgie dan dat ik hem uberhaupt draag. Heb mijn UN Maxi Marine na 6 maanden terug van UN, zal wel alle polstijd op gaan eisen