Uit nieuwsgierigheid heb ik de volgende duurtest gedaan om eens te kijken welke van de hoogwaardige quartzhorloges uit m’n collectie de beste precisie resultaten behalen.
Men neme:
Een radiografisch bestuurd quartz horloge, uiterst rechts de Casio G-shock
Een lange termijn chronograaf. De Mission Timer van de Omega X-33 is hioervoor perfect geschikt. Ik heb het Mission Alarm op 100 dagen gezet, en inderdaad 2 dagen geleden ging totaal onverwacht het alarm af.
De resultaten: (v.l.n.r.)
Sinn UX (ofwel Sinn EZM2B). Dit horloge heeft een ETA 955.652, een thermogecompenseerd quartz uurwerk met COSC certificering. Dit horloge had een afwijking van -6 seconden in 102 dagen. De getoonde tijd is nog niet aangepast aan Wintertijd.
Breitling B-1 A68362. Breitling Caliber 68. Deze heeft een COSC certificering, maar is nog niet de SuperQuartz versie die Breilting iets later ging gebruiken.
Dit horloge had een afwijking van -1,5 seconden in 100 dagen.
Omega X-33. Het exclusief voor dit horloge gebruikte Omega Caliber 1666. Dit uurwerk is niet COSC gecertificeerd, en is niet thermogecompenseerd. Dit horloge had een afwijking van +7 seconden in 102 dagen. Dit is een fractie beter dan een eerdere test die ik op dit horloge had uitgeprobeerd. ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,90533,93164#msg-93164)
Breitling Aerospace, E75362. Met het thermogecompenseerde SuperQuartz Breitling 75 uurwerk. Dit horloge had een afwijking van +8 seconden in 102 dagen.
Conclusie:
SuperQuartz zegt lang niet alles. En de niet-thermogecompenseerde uurwerken hebben absoluut gezien een beter resultaat dan de horloges die wel een thermogecompenseerd uurwerk hadden.
Alle resultaten zijn zeer bevredigend.
Het resultaat zal wellicht iets anders uitgepakt hebben als de horloges gedurende de test constant gedragen werden.
U geeft aan dat de horloges niet constant gedragen zijn en dat lijkt mij niet meer dan logisch. Het wordt voor de forumleden wellicht nóg interessanter wanneer u de getoonde horloges stuk voor stuk aan een praktijkgerichte draagtest zou onderwerpen, bijvoorbeeld ieder horloge gedurende een maand.
Zo ongeveer de enige verstorende factor bij kwartswerken is de omgevingstemperatuur en compensatie daarvan is wenselijk. Wanneer een horloge in een klimatologisch stabiele omgeving wordt gedragen of neergelegd, dan zal vrijwel uitsluitend de basistolerantie/-afregeling van het uurwerk worden gemeten.
Overigens vallen me de resultaten bepaald niet tegen; de meeste in massa geproduceerde kwartswerken vertonen grotere afwijkingen (tot wel 15 seconden per maand). Kwaliteit kent geen tijd, maar heeft dus - in dit geval letterlijk - wel z’n prijs!
Wat ik me afvraag of de horloges allemaal onder dezelfde omstandigheden zijn getest.
Immers een thermogecompenseerd quartz uurwerk staat er bekend om dat hij onder wisselde temperatuursomstandigheden goed blijft presteren.
Stel dat je dit doet met alle vier de horloges,wellicht komt de Sinn dan beter dan de rest uit de bus?
U geeft aan dat de horloges niet constant gedragen
zijn en dat lijkt mij niet meer dan logisch. Het
wordt voor de forumleden wellicht nóg
interessanter wanneer u de getoonde horloges stuk
voor stuk aan een praktijkgerichte draagtest zou
onderwerpen, bijvoorbeeld ieder horloge gedurende
een maand.
Zo ongeveer de enige verstorende factor bij
kwartswerken is de omgevingstemperatuur en
compensatie daarvan is wenselijk. Wanneer een
horloge in een klimatologisch stabiele omgeving
wordt gedragen of neergelegd, dan zal vrijwel
uitsluitend de basistolerantie/-afregeling van het
uurwerk worden gemeten.
Overigens vallen me de resultaten bepaald niet
tegen; de meeste in massa geproduceerde
kwartswerken vertonen grotere afwijkingen (tot wel
15 seconden per maand). Kwaliteit kent geen tijd,
maar heeft dus - in dit geval letterlijk - wel z’n
prijs!
Vriendelijke groet,
Robbert
Dat zijn hele terechte opmerkingen. Om de test goed uit te voeren zou je inderdaad elk horloge afzonderlijk gedurende een langere tijd moeten dragen.
In de praktijk zal dat voor mij echter een vrijwel onmogelijke opgave zijn.
Ik heb zoveel horloges die allemaal om polstijd schreeuwen.
Soms draag ik twee of drie verschillende horloges per dag. (Soms twee tegelijk)
Maar ik ben zeer tevreden met de resultaten van deze kleine test.
En Hent heeft natuurlijk ook een terechte opmerking. Ik ga er wel van uit dat de tijd op de Casio de exacte tijd is. De horloges zijn bij het begin van de test ook gelijk gezet met deze Casio tijd. En ik heb de Casio G-shock voor het einde van de test nog handmatig laten synchroniseren.
Wat ik me afvraag of de horloges allemaal onder
dezelfde omstandigheden zijn getest.
Yep, de omstandigheden waren dezelfde. Alle horloges lagen gedurende de hele test op m’n nachtkastje. Soms droeg ik deze of gene horloge, en de X-33 en de B-1 zijn dikwijls gebruikt als wekker.
Het feit dat de horloges gedurende de gehele test op uw nachtkastje hebben gelegen was uit uw oorspronkelijke bijdrage helaas niet op te maken.
In de geschilderde situatie heeft u dus vrijwel uitsluitend de reguliere afwijking gemeten en heeft de temperatuurcompensatie die in een aantal uurwerken aanwezig is niet of nauwelijks z’n waarde kunnen bewijzen. De gevonden afwijkingen bevestigen dit.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat een echte draagtest in warme en koude omstandigheden weleens heel andere resultaten zal opleveren.
Het feit dat de horloges gedurende de gehele test
op uw nachtkastje hebben gelegen was uit uw
oorspronkelijke bijdrage helaas niet op te maken.
In de geschilderde situatie heeft u dus vrijwel
uitsluitend de reguliere afwijking gemeten en
heeft de temperatuurcompensatie die in een aantal
uurwerken aanwezig is niet of nauwelijks z’n
waarde kunnen bewijzen. De gevonden afwijkingen
bevestigen dit.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat een echte
draagtest in warme en koude omstandigheden weleens
heel andere resultaten zal opleveren.
Vriendelijke groet,
Robbert
Dat is wat ik ook bedoel…
Een thermogecompenseerd quartz uurwerk zal waarschijnlijk beter presteren onder wisselende temperatuursomstandigheden dan de rest van je horloges.
Hm, maar ik vraag me wel af of die thermocompensatie zoveel uitmaakt wanneer het horloge aan je overigens even 'thermocompensated body van 37 graden Celcisus" hangt…én als je dan nog eens dagdagelijks op kantoor zit.
Zou meer iets zijn voor een … badmeester, een bouwvakker, een werknemer die in grote koelruimtes moet werken…enz…
Maar velen werken op kantoor, stappen daarna in hun aico-gecontroleerde wagen, duwen thuis op het knopje zodat de garagepoort zich opent en glijden dan geruisloos hun garage binnen
Enfin, waarmee ik wi zeggen dat winig mensen nog “wisselende weersomstandigheden” ervaren…
Het feit dat de horloges gedurende de gehele
test
op uw nachtkastje hebben gelegen was uit uw
oorspronkelijke bijdrage helaas niet op te
maken.
In de geschilderde situatie heeft u dus vrijwel
uitsluitend de reguliere afwijking gemeten en
heeft de temperatuurcompensatie die in een
aantal
uurwerken aanwezig is niet of nauwelijks z’n
waarde kunnen bewijzen. De gevonden afwijkingen
bevestigen dit.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat een echte
draagtest in warme en koude omstandigheden
weleens
heel andere resultaten zal opleveren.
Vriendelijke groet,
Robbert
Dat is wat ik ook bedoel…
Een thermogecompenseerd quartz uurwerk zal
waarschijnlijk beter presteren onder wisselende
temperatuursomstandigheden dan de rest van je
horloges.
Weet je, vele hande… polsen maken licht werk.
Ik offer mezelf hierbij wel op voor zo een test. Doe mij die Omega X-33 maar
Oh ja, en m’n rechterhand wilt best die thermogecompenseerde SuperQuartz Breitling Aerospace om.
En Hent heeft natuurlijk ook een terechte
opmerking. Ik ga er wel van uit dat de tijd op de
Casio de exacte tijd is. De horloges zijn bij het
begin van de test ook gelijk gezet met deze Casio
tijd. En ik heb de Casio G-shock voor het einde
van de test nog handmatig laten synchroniseren.
Oh, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt, ik dacht dat je de Casio ook getest had om het verschil te zien. Snap nu pas dat je die gebruikte als ijkpunt. sorry…