Quartz eigenaren: de secondewijzer

Zijn er hier mensen die het niet stoort dat de secondewijzer bij een quartz niet altijd precies op de streepjes staan?

En is hier iets aan te doen eigenlijk; bijvoorbeeld batterij eruit, wijzer precies op het streepje plaatsen en dan de batterij er weer in. Of werkt dit zo niet?

Graag jullie ervaringen.

Hoi Jaap-Wim,

Ik heb 2 quartzhorloges, 1 Tissot en nog een oude Seiko. In beide gevallen staat er in het instructieboekje een manier hoe de wijzers weer precies goed gezet konden worden.

Michel

Hallo Jaap-Wim,

Deze opmerking lees ik vaak op fora. Toen ik mijn TAG Heuer kocht, dacht ik even dat het uurwerk er een kwart milimeter ofzo scheef in was geplaatst, totdat ik dus las dat dit vaak voorkomt bij quartz-horloges. Natuurlijk vind ik het wel jammer dat hij redelijk scheef staat, maar echt storen eraan doe ik niet.
Bij mijn Omega staat de wijzer echter wel precies op de streepjes. (misschien wel geluk mee gehad) :slight_smile:

Rogier

Jaap-Wim Schreef:

En is hier iets aan te doen eigenlijk;
bijvoorbeeld batterij eruit, wijzer precies op het
streepje plaatsen en dan de batterij er weer in.
Of werkt dit zo niet?

Dit werkt niet, vergeefse moeite.

Wat je kan proberen is de sekondenwijzer eraf te halen en deze terugplaatsen op de index. Is een vervelend karweitje, lukt meestal niet in een keer.

Bij veel quartz horloges is het dan nog niet helemaal 100 %. Je ziet de sekondenwijzer op het ene deel van de wijzerplaat de indexen raken, een halve minuut later ligt ie er weer een stukje naast. Het blijft dus een beetje afhankelijk van waar de wijzer zich bevindt.
De betere merken zullen dit uiteraard niet hebben.

Op het oude forum heeft Freddy er eens uitvoerig uitleg over gegeven.

@ Lucien:

‘het oude forum’??? nooit geweten dat er zoiets was. Is hier een archief van?

Even een reactie nav de reacties van Rogier en Lucien. Lucien geeft zelf aan dat het bij zijn Omega gewoon recht staat. En Lucien zegt dat het bij de beter merken wel mee zal vallen.

Zou ik in dit geval een Omega kwarts kunnen kopen, of is dat alsnog iets dat heel erg verscild per horloge. Ik kijk rond naar een Seamaster midsize kwarts, iemand een idee welk uurwerk hier in zit en of deze netjes op de indexen staan?

Jaap-Wim,

In de mid-size quartz zit precies hetzelfde uurwerk als in de 41mm die ik heb; calibre 1538. Dit is een gemodificeerde ETA 255.461 met 6 jewels. Omega voegt er rhodium bij wat ervoor zorgt dat het uurwerk veel minder gevoelig is voor temperatuursveranderingen. Ik lees veel positieve reacties over dit uurwerk op internet.
Of de secondewijzer wel recht op het streepje zal komen te staan is denk ik verschillend per horloge van Omega. Al lijkt het me dat een merk als Omega er niet in tekort zal schieten.

Die mid-size zou een mooie aanschaf zijn trouwens!

Jaap-Wim,

Mijn vandaag gekochte Seiko secondenwijzer heeft hetzelfde d.w.z. een lichte afwijking op de wijzerplaat en m.a.w. loopt nooit gelijk…:wink: en dat is onnodig. Ik ga dus terug naar de shop want ik wil een klokje dat exact is.

De groeten,

Erik

Hallo Oom Meloen :slight_smile:

allereerst van harte welkom op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Wat betreft die secondewijzer, dit is vaak zo bij Quartz horloge’s, vandaar ook dit topic/draadje.

Ik weet niet of het veel helpt om terug te gaan naar de winkel aangezien dit een voorkomend ‘kwaaltje’ is van Quartz. Bij een ander model zou dit net zo kunnen zijn…

bij mijn citizen skyhawk at komt de secondewijzer precies op de index dus het is wel degelijk mogelijk gr hans

boeit me eigelijk helemaal niets, volgens mij “raakt” hij bij heel veel kwarts horloges de index niet.

Ik vind het toch wel belangrijk. Een kleine afwijking is geen punt, maar als het een halve index ernaast zit, zou dat voor mij wel het kijkplezier een beetje verpesten. Ben echt dolblij dat mijn Omega precies de index raakt. :slight_smile: Sowieso is elke blik op dat apparaat een lust voor mijn ogen.

het maakt echt niets uit, het is kwarts, dat is sowieso minderwaardig :wink:

een mooi mechanisch horloge tikt zo fijn dat het altijd wel de index " raakt " :smiley:

Ja, wrijf het er maar in. :stuck_out_tongue:

Ik zit er serieus aan te denken een automaat aan te schaffen, want met de dag wordt ik warmer en meer aangetrokken. Alleen zo tricky, net na de aanschaf van mijn nieuwste horloge…

Hoi Jaap-Wim,

tnx en de Seiko shop neemt het horloge terug. We hadden nog even een discussie over de ‘nauwkeurigheid en emotie’ wat ze verkopen maar ze erkennen het. Ze hadden een paar dezelfde type horloges met dezelfde afwijking dus omruilen ging niet helaas. Opsturen en 2 weken wachten werkt wel want na een telefoontje kan de tech. dienst het verhelpen en dat schijnt wel weer uniek te zijn…:slight_smile:

Gr,
Erik

op zich is het best te doen de sec.wijzer af te nemen en terug te plaatsen exact op de “12”, als er bij het rondgang een verschil optreedt zit hem dit over het algemeen in de print van de wijzerplaat en niet zozeer in het uurwerk.
groet, frank.