Quartz EOL

Zomaar een vraagje: Ik heb twee analoge quartz horloges waarvan het uurwerk een End Of Life functie heeft, waarbij de secondenwijzer ‘grote stappen’ gaat maken als de batterij bijna leeg is (ETA 995.112 en RONDA 715 SWISS). Nu vroeg ik me af of iemand uit ervaring weet hoe lang het duurt voor het horloge helemaal stopt, vanaf het moment dat de EOL in actie komt.

In de documentatie van de uurwerken vind ik terug dat de EOL ‘aangaat’ op het moment dat de batterijspanning een bepaald niveau heeft bereikt. Ik denk dat het in praktijk van verschillende factoren afhankelijk is hoe lang het duurt voor de batterij helemaal leeg is, vandaar dat ik me afvraag of jullie hier zelf ervaring mee hebben.

Meestal loopt hij dan nog maanden door

1 like

Thanks, dat is al goed om te weten. Dan kan ik -mochten we ooit weer mogen reizen- met gerust hart een quartz meenemen op vakantie zonder te stressen dat hij halverwege de vakantie ineens de batterij leeg is :slightly_smiling_face:

Ik vind het overigens echt een fantastische functie, het is supervervelend om er pas achter te komen dat je een batterij moet vervangen als het al te laat is.

maar je weet dan niet dat het te laat is want je horloge staat stil :grin:

1 like

Ik heb wel eens een Jaguar gehad met een Ronda quartz waarbij de EOL indicator was geactiveerd en die stond binnen een week stil.

Mijn Citizen jp2000 heeft nog maanden gelopen nadat de EOL functie activeerde. Lijkt me geen reden om je zorgen over te maken op vakantie. Anders kunnen ze op locatie ongetwijfeld ergens je batterij vervangen toch?

1 like

Als je zeker wil weten dat je de vakantie doorkomt met een werkend horloge laat je de batterij toch vervangen vlak ervoor?

6 likes

Dat is allebei waar. Daarbij is het ook nog eens niet het belangrijkste om je druk om te maken. Zeker niet op vakantie :slight_smile:

2 likes

Bij mij stoppen ze binnen een week.

Als ik een eigen kwarts meeneem op vakantie, gaat er standaard een nieuwe batterij in. Maar ik heb voorraad natuurlijk. :wink: Bovendien hebben mijn kwartsen geen EOL, voor zover ik weet. Better safe than sorry.

De avond voor vertrek gaat er ook in de wekker altijd een nieuwe batterij. :grin:

1 like

Batterijtje vervangen durf ik wel aan, maar dan durf ik er niet meer het water mee in. Dat zou toch een tripje worden naar de horlogemaker voor een druktest. Ik verwacht dat jij daarvoor de apparatuur zelf beschikbaar hebt :grin:

1 like

En ik maar denken dat ik de enige ben die in mijn DW-5600 vakantie horloge ieder jaar een nieuw batterijtje doe :slight_smile:

2 likes

Gewoon solar powered gshock kopen. Problem solved.

De betere quartzen met EOL hebben een looptijd met verse batterij van tussen de 5 à 10 jaar, dat laatste als er zo’n grote lithium-knoop in gaat, bijv. Ronda 715Li.

Ik moet het zelf nog proefondervindelijk vaststellen (lees: meemaken) maar ik gok dat de EOL bij een bepaald voltage intreedt en dat er dan nog voor weken/maanden voldoende prik over is om het uurwerk te laten lopen.

Dus als je je laatste batterijwissel weet en een beetje de kwaliteit van de geplaatste batterij kan inschatten weet je of je actie moet ondernemen voor je vakantie of niet. Persoonlijk zou ik me niet druk maken want daar is de EOL voor.