De nummers staan aan de binnenkant van de deksel. Op het uurwerk zelf staat heel klein Heuer 485
Na wat googlen: kan het eta 255.485 zijn? Ik ga even kijken of ik met mobiel een aardige foto kan makenâŠ
Had nog iets meer close-up gemogen, maar het is in elk geval een ESA denk ik. Ik begrijp wel dat de band in de weg zit, die zou je dan even los moeten halen bij de gespâŠ
Het datumverzetrad zal kapot zijn, is makkelijk te fixen dat moet geen probleem zijn.
Zijn in ieder geval goed onderdelen voor te krijgen. Kijk wel uit met dat batterij veertje, dat ronde ding dat zo eng bovenop de spoel ligt.
Dat klinkt allemaal als een meevaller! Dank allemaal! Ik ben enigszins gerust gesteld. Op naar de horlogemaker.
In de cirkel staat een schildje met een naam en eronder (tegen de rand) een nummer.
Dit is nodig om de juiste onderdelen te kunnen aanschaffen.
Verspringt de datum op een later tijdstip wel automatisch of helemaal niet meer?
In zijn geheel niet. Alleen wanneer ik hem handmatig verzet.
Het is eta 555.415
415 vervangbaar door 414 door 412, als ik het wel hebâŠ
Als het uurwerk in zijn geheel vervangen moet worden is dat qua kosten aardig te overzien zeg.
Als het horloge verder goed loopt en het een uurwerk is met Heuer opdruk alleen een datumverzet rad vervangen. Probeer het origineel te houden!
Elke zichzelf respecterende horlogemaker kan je dit rad monteren en het werk kost meer dan het rad. Vermoed trouwens dat het rad niet defect is maar de fixatie veer voor de datumschijf. Dit is te merken als je de snelcorrector gebruikt en de datum vanzelf het laatste stukje op zijn plaats klikt. Is dit niet het geval dan is dit veertje gebroken.
Dit is een tekening van de ETA 555.415 (uit technische handleiding):
Op de rechter tekening zie je in het midden het uurrad.
Links erboven (op ongeveer 11 uur) zie je het rondsel van het wisselrad van het âkeyless workâ. De overbrenging van de aandrijving van het minutenwiel naar het uurrad. Dit voor het handmatig bijzetten van de tijd. Rechtsboven (op ongeveer 1 uur) zie je het tussenwiel van de snelverzet. Het wiel er iets linksboven hoort daarbij.
Rechtsonder (op ongeveer 4.5 uur) zie je het tussenwiel die door het uurwiel wordt aangedreven. Dit is een wiel met twee tandwielen op elkaar. De bovenste van het uurrad, de onderste drijft het datumwiel aan. Dat is het onderste grote wiel. Part 2555
Je schrijft dat je handmatig de datum kunt verzetten. Is dat d.m.v. de snelverzet of door de tijd te verzetten?
Als het verspringen van de datum d.m.v. de tijd verzetten wel gaat, zou het ook door het uurwerk moeten gaan. Dezelfde trein aan wielen wordt namelijk gebruikt.
Mocht er toch een defect zijn, Cousins heeft van de uurwerk onderdelen.(van typegenoten).
Geen vervangen uurwerk, maar bovenstaande Perrin zal ongetwijfeld goed ijn.
Als dit veertje gebroken is, zal de datum niet goed in het venster staan en waarschijnlijk kun je ook niet verder met snelverstellen (omdat de tanden van de datumring niet goed staan).
Alleen door het snelverzet verspringt de datum, dus niet door de tijd te verzetten. Als het even kan behoud ik natuurlijk het uurwerk, maar ik kan zo in ieder geval de horlogemaker of wat instructies meegeven of âtoetsenâ of hij wel juist factureert.
Ik sta wel echt te kijken van de kennis van jullie zeg! Klinkt voor mij nog als abracadabra maar dat zal hopelijk in de toekomst veranderen.
Datumverzet rad is dan kapot, gewoon even langs de horlogemaker de meeste zullen deze wel hebben liggen en anders heb ik er wel eentje voor je.
Ik denk eerder dat het tussenrad (dubbele tandwiel) defect is. Vaak is dat van kunststof.