Quartz horloge: datum verspringt niet meer automatisch

Allen, ik heb een quartz horloge liggen waarvan de datum niet meer automatisch verspringt om 12u. Ik kan wel de datum handmatig verzetten.
Kan dit komen doordat de batterij bijna leeg is? Of is er sprake van een defect? In het laatste geval ben ik wel benieuwd naar hoe complex dit defect/de oplossing is. Dan kan ik een kosten/baten analyse maken of ik het een bezoekje horlogemaker waard vind.
Alvast bedankt!

Dit kan komen indien je de datum hebt verstelt tussen 11 en 3 uur, dan is het horloge zelf bezig met het datum verzetten. Kan zijn dat je het daarmee defect hebt gedraaid

Of tussen 9-3 verschilt beetje per uurwerk

Ik ben daar over het algemeen wel voorzichtig mee maar ik kan ongetwijfeld een keer die fout hebben gemaakt. Enig idee hoe zwaar zo’n defect kan zijn?

Dit wist ik niet. Tussen 23:00 en 03:00 dus geen datum verzetten dus?

Nou…ik hou tussen 21.00-03.00 aan voor de zekerheid :+1::crazy_face:

Afhankelijk wat voor horloge je hebt of het het waard is om te laten repareren.

Probeer nu eens de tijd minimaal 2 x 12 uur door te draaien en kijk of de datum dan wel vanzelf mee omspringt, als hij dat wel doet is het mechanisch nog in orde, mocht ie niet meeklikken lijkt het erop dat er iets in het datum mechanisme defect is.
Dat de handmatige datum verstelling nog wel werkt kan komen omdat dit een ander setje tandwielen is die dit aandrijft.

1 like

Het is de vintage Heuer waar ik laatst zo blij mee was, die iedereen overigens heel lelijk vind :grin:. Ik kan hem terugsturen en mijn geld terug krijgen maar hou hem wel liever. Bovendien heb ik al een extra NOS band in bestelling staan, dus dat vormt ook een reden om hem te houden. De verkoper wil geen reparatie dekken maar alleen retour en refund down. Kan ik me voorstellen aangezien ik hem heel goedkoop heb gekocht en hij nu dan een herkansing krijgt in de verkoop.
Lang verhaal kort: zou hem graag willen houden maar wanneer de kosten snel een paar honderd euro worden dan moet hij toch weg.

ik vind hem gaaf overigens. Durf de kosten niet in te schatten moet ik zeggen. Maar als ik het horloge had dan zou ik het er wel voor over hebben. Zelf laatst ook mijn speedmaster volledig laten servicen, belachelijke kosten maar over ‘verlies lijden’ maak ik me geen zorgen. Die dingen moet je nooit meer weg doen.

1 like

Je hebt m gewoon kapotgesloopt…

2 likes

Op aanraden van het forum… Ik ben zo beïnvloedbaar

Je hebt het over een quartz horloge, maar kun je ook vermelden om wat kaliber uurwerk het gaat.
Staat meestal achter op het uurwerk. Dan kunnen we eens kijken hoe een en ander werkt.

Ik zal thuis vanavond even kijken wat er staat. Ik heb nu alleen een referentienummer 825.213.

1 like

Ik heb het laatst met een horloge gehad en was voor € 20,- klaar. Was dan ook niks kapot. Bij een ander horloge was het datumrad kapot en die moest vervangen worden: € 100,-

Op basis van de informatie op de kast kom ik niet verder dan het genoemde referentienummer.

Je kunt het deksel er niet af krijgen?

Eerlijk gezegd niet geprobeerd. Zal zo even kijken of ik het er met de hand af kan draaien. Gereedschap heb ik er niet voor.

Dat ging makkelijker dan ik dacht:
1120 026
7098 w10
Zegt dit meer?

Er staat geen naam bij? epson, miyota, eta o.i.d
Van welk merk is het horloge?

Doe 's een goede foto van het uurwerk - die we kunnen uitvergroten?