Ligt niet aan de batterij, denk dat je uurwerk de batterij verslind… Via google kijken of je ergens kunt vinden hoeveel ohm weerstand de spoel mag hebben, dan dit nameten.
Het uurwerk is een Miyota 1m12 en ik vind dit:
http://www.citizen.co.jp/miyota_mvt/download/pdf/spec_1L02_12_22_32_1M02_12.pdf
Overigens geven ze daar aan dat het horloge zo’n 3 jaar moet kunnen lopen op een batterij en dat heeft ie bij mij bij lange na nog nooit gehaald. Dat is toch een indicatie dat er al langer iets aan de hand is.
Ik zie echter niet zo snel iets over Ohms, iemand handiger dan ik in zoeken?
Jogem Schreef:
Natuurlijk zou het kunnen maar het horloge is uit
waarschijnijk 2009.
Ik heb hier quartz horloges die 20-30 jaar oud
zijn, nooit onderhoud hebben gekregen, en nog
steeds prima lopen.
Zegt niets; kan maar zo zijn dat dit horloge voordat het verkocht is geweest, eerst al een tijd onder een hete etalagespot heeft gelegen of dat de brandende zon op de etalageruit heeft gestaan. Omdat de olie daardoor is uitgedroogd, moet de batterij er harder aan trekken en raakt ie eerder leeg.
Ik heb di. bij zowel Quartz als mechanische horloges bij de hand gehad.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, feitelijk weet ik het niet.
Klopt. Vermoedelijk trekt het werkje zo veel stroom dat je batterij binnen no time uitgeput is. Een schoon uurwerkje moet bij 1,3 V nog netjes lopen. Loopt het werkje dan al niet lekker duidt dit op service behoefte.
Ik zou het werkje gewoon vervangen.
Als ik goed gelezen heb zou deze dezelfde moeten zijn.
Succes,
Men
Ja dat is dan waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. dank voor de tip. Alleen vermoed ik dat de kroon anders is dan standaard daar die van mij in de kast schroeft, maar die kan ik dan als het goed is hergebruiken.
Dank je!
En dan maar hopen dat de smerende werking nog o.k. is, na jaren te hebben stilgelegen…
Maar goed, voor die paar knaken kun je het i.i.g. proberen…