Quartz horloge stopt met lopen

Ik heb een Rotary quartz dress watch dat ik zo’n beetje gebruik als toolwatch. Het is dun, 10 ATM WR met geschroefde kroon en licht. De eerste 2 jaar in mijn bezit (tweedehands gekocht) was het betrouwbaar. Op een gegeven moment had het een nieuwe batterij nodig (364) en na een maand of zeven bleek het stil te staan. Ik ging er vanuit dat de “nieuwe” batterij een oudje was of zo en gewoon al leeg was. Met de nieuwe batterij echter al binnen een maand weer stilstand. Een derde batterij als test en hetzelfde resultaat.

Als ik het horloge een tikje geef gaat het weer lopen maar langer dan een etmaal houdt het het niet meer vol. Het heeft voor zover ik mij bewust ben nooit een harde klap gekregen. Het horloge is geen drol waard dus een expert laat ik er niet naar kijken maar vind het wel een fijn klokje dat ik graag weer betrouwbaar zou hebben.

Vraag: wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Mechanische problemen waardoor de spanning te laag is het mechaniek te laten lopen? Maakt de batterij wellicht slecht contact (beweegt mogelijk wat in de kast, er is niet echt een systeem aanwezig om het goed vast te klemmen) en hoe kan ik dit oplossen? stukje ducttape op de batterij om het klemvast te zetten met de deksel? Zou er een onderdeel kunnen zijn dat de batterij “leeg trekt”. (overigens heb ik de batterijen met een multimeter getest en die hebben nog het juiste voltage)

Lang verhaal voor een simpele vraag :slight_smile:

Vocht ?
Electriciteit en water gaan niet zo goed samen nl.

Nee ik denk geen vocht. Ik heb nooit enige vorm van condens gezien in het horloge, ooit. Heb het wel ooit om gehad tijdens het douchen maar dat is al anderhalf jaar geleden. Aan de binnenzijde ook geen enkele vorm van corrosie te zien.

Zo te lezen weet je goed waar je mee bezig bent dus maakt dit mijn opmerking wss overbodig, maar je hebt de batterijen toch niet met je handen vastgenomen ?

Mijn kennis is “nogal verspreid” en vooral op ervaringen gebaseerd. Ja, ik doe meestal niet zo moeilijk batterijen met de handen aan te raken. Wel zorg ik er altijd voor dat eventuele vettigheid niet op de boven- of onderkant komt of ik poets eerst het batterijtje voor het te plaatsen.

Ik heb even een foto gemaakt van het uurwerk en het valt mij nu eigenlijk pas op dat bij (1) een pijltje staat en bij (2) een - teken. Zou het kunnen dat ik simpelweg na het plaatsen van een nieuwe batterij de boel had moeten resetten door die twee punten te verbinden met iets geleidends? Ik heb iets dergelijks wel eens gelezen maar weet niet of dat dan inderdaad deze twee punten zijn.

1. Is het punt om in te drukken zodat de kroon uit het horloge verwijdert kan worden.

2. Is waarschijnlijk het punt (-) dat contact maakt met het elektrische circuit.

Mijn gok is dat het Quartz kristal in het uurwerk die de elektrische lading van de batterij omzet in trillingen de geest heeft gegeven, of dit binnenkort gaat doen.

Meet anders het klokje eens door met de batterij geplaatst. Dus op de + van de Batt. en op de plek waar de (-) staat op het uurwerkje.

Ook een Quartz-horloge heeft onderhoud nodig.
M.a.w. waarschijnlijk is de olie ingedroogd…

“Meet anders het klokje eens door met de batterij geplaatst. Dus op de + van de Batt. en op de plek waar de (-) staat op het uurwerkje.”

En de waarde zou dan het voltage van de batterij moeten zijn?

Natuurlijk zou het kunnen maar het horloge is uit waarschijnijk 2009.
Ik heb hier quartz horloges die 20-30 jaar oud zijn, nooit onderhoud hebben gekregen, en nog steeds prima lopen.

Brutus Schreef:

Ook een Quartz-horloge heeft onderhoud nodig.
M.a.w. waarschijnlijk is de olie ingedroogd…

denk ik ook ,
ook een Quartz heeft een geartrain voor de wijzers , nieuw olie zou wel eens lekker kunnen zijn

Ik heb een meting verricht en de batterij meet zowel los als in het horloge circa 1 volt. Tevens het batterijtje extra vetvrij gemaakt en geplaatst zonder het aan te raken. Momenteel loopt het klokje…maar voor hoe lang…

Zelf zou ik het opnieuw olieen niet kunnen en dit horloge is hooguit 30-40 euro waard dus het laten servicen begin ik niet aan. Ik prefereer er dus van uit te gaan dat het geen achterstallig onderhoud is :slight_smile:

@jogem 13.07

heb je geen 3 volt nodig dan ?

De Maxell SR621SW levert nieuw 1.55v begrijp ik.

Carpe tempus Schreef:

@jogem 13.07

heb je geen 3 volt nodig dan ?

Dan komt er voor de eerste, en laatste keer rook uit 't uurwerkje…

precies ja… Misschien ooit ergens bij een batterij wissel ergens een vergissing
begaan door een batterij te plaatsen van gelijke grootte naar van een minder voltage ?

hoewel 3 volt vaker voorkomt bij LCD horloges met verlichting.

google eens op dat Miota moduul
mogelijk staat daar hoeveel volt je nodig hebt

Nieuwe batterij is inderdaad 1.55 volt, soms zelfs 1.6 volt. Heb wel vaker gehad dat een quartz uurwerk ineens stroom begon te verbruiken en de batterij binnen afzienbare tijd leegtrok. Kan diverse oorzaken hebben, condensator versleten of een spoel wat teveel weerstand heeft.

Op de deksle staat dat het horloge een 364 batterij nodig heeft, dit staat gelijk aan de SR621SW dus het batterijtje moet de juiste zijn.

Dat ik nu 1 volt meet terwijl het batterijtje hooguit 3 maanden oud is suggereert dat de spanning inderdaad weg loopt en het voltage te laag is om het uurwerk lekker te laten lopen?