Quartz horloge verliest paar minuten per dag (enkel aan de pols)

Goeieavond Horlorgeforum!

Het Quartz horloge van m’n vriendin (een Junkers Bauhaus 40 ref.9.08.01.05) vertoonde een paar weken terug rare kuren (net als de eigenaar ;-))

Het verloor op korte tijd plots enkele minuten tijdens de dag.
Ik dacht dat het aan de batterij lag, dus die heb ik vervangen, en daarna even in de horlogekist gelaten. Daar houdt die prima de tijd (meerdere dagen daar getest)

Maar als ze hem een dag draagt, dan loopt die binnen de dag terug meerdere minuten achter.
Het horloge is nergens tegenaan geknald of gevallen.

Ik heb al beetje research gedaan en gelezen dat mogelijks de batterij niet voldoende contact maakt, en bij bewegingen even het contact verliest. Dat zou alleszins verklaren waarom het tijdens het dragen wel gebeurt en niet als het in de doos ligt.
Met een dun afgeknipt stukje isolatietape de batterij eens proberen vast te plakken, in een poging die op z’n plek te houden, maar dit lijkt het niet op te lossen.

Iemand hier ervaring mee of een idee wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Groetjes
Bart

3 likes

Ik zie maar 1 oplossing. Vriendin inwisselen.

14 likes

:joy:

Kijk eens naar het ijzeren lipje waar het batterijtje contact maakt op de printplaat. Misschien is deze wat “platgedrukt” en kun je deze heel voorzichtig iets oplichten met een schroevendraaiertje ofzo.

Of anders een dun stukje tape of rubber aan de achterkant van het batterijtje leggen zodat op het moment dat je de deksel dichtdrukt deze meer contact maakt.

2 likes

:smile: :sweat_smile:

1 like

Heb ik ook eens gehad met een Glycine quartz. Nieuwe batt. zelfde probleem. Uiteindelijk bleek het toch aan het motortje te liggen. Dus een nieuw uurwerkje lijkt mij de beste optie. Als dit een Japannertje betreft vallen de kosten mee. Succes! :+1:

2 likes

Miyota quartz volgens de beschrijving.
Mooi horloge trouwens…

2 likes

Ligt er een beetje aan welke. Over het algemeen tientjes werk. Monteren echter is een ander verhaal :grin: Dan moet je wel de juiste tools en skills hebben.

1 like

De bekende en vaak gebruikte Miyota 2035

1 like

Wordt er iets magnetisch naast gedragen?

1 like

heeft dat invloed bij een Quartz horloge? :thinking:

Voor vrouwen is zoiets geschikter:

Hoog ophangen zodat ze er niet bij kunnen dan blijft alles heel

1 like

En als de nieuwe het ook heeft, dan pas weet je zeker dat het aan het horloge ligt :sweat_smile:

:point_up_2:

Dat. En in die volgorde.

4 likes

Ja, mijn vrouw had een Quartz horloge dat langzamer ging lopen doordat ze het bewaarde naast een armband met magneetsluiting.

3 likes

Zeer zeker, hier ook meegemaakt met een quartz dameshorloge bij een magneet. Enige voordeel van quartz is dat als je de magneet weg haalt horloge weer goed op tijd loopt.

De stappenmotor van een quartz werkt elektromagnetisch dus kan beïnvloed worden, echter niet permanent gemagnetiseerd.

2 likes

ah kijk aan, weer wat geleerd! :+1:

1 like

Bedankt voor de tips.
Ik ga dat komende week uitproberen.
(Behalve m’n vriendin omruilen :wink::grin:)

2 likes

Neen, dat niet.

2 likes

Even een update:

Gisteren het horloge nog eens geopend en gemerkt dat het lipje dat de batterij naar beneden houdt een beetje terug naar boven veert, waardoor de batterij ook een beetje naar boven komt.

Met wat tape ervoor gezorgd dat dit lipje terug goed aangedrukt wordt als de achterzijde er terug opgevezen wordt.

24u later (aan de pols) nog geen tijd verloren, hopelijk blijft het goed werken :crossed_fingers:

Nogmaals bedankt voor jullie tips! :ok_hand::pray:

3 likes

Niet de schoonheidsprijs, maar als het werkt …

1 like